Mijn transporten van 2005 T5 2,5 liter met een *AXD 096 523* sticker op de motor. Heeft een voor mij vreemd verlies van koelvloeistof. Na een uur of meer gereden te hebben, en na een paar uur de motor weer gestart. Dan komt er witte rook uit de uitlaat. En blijkt er na controle dat het koelvloeistof peil flink gezakt is. Als de motor compleet is afgekoeld, na bijvoorbeeld een nacht of paar dagen, is er geen rook te zien. Er zit op de motor geen watergekoelde EGR zover ik weet. Heb het koelvloeistof reservoir een gehele nacht op druk gehouden, en er was na die nacht geen noemenswaardig druk verlies. Ook is er een CO proef gedaan op het reservoir tijdens een draaiende motor, en geen CO geconstateerd. Als de motor warm is, zijn er ook geen luchtbellen in/uit het koelvloeistof reservoir te zien. Nu is mijn vraag, en mijn wat angstige vermoeden dat het aan de koppakking ligt. Is er iets bekend over zo een situatie, of is er iemand die dit kent, en hierover duidelijkheid kan verschaffen ? Zelf weet ik het onderhand niet meer.
Vriendelijke groet, Gé.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Oorzaak koelvloeistof verlies
- Multivan Generation
- Contacteer:
Re: Oorzaak koelvloeistof verlies
Heb dit destijds met onze T4 ook gehad, en was effectief een beschadigde koppakking, tussen koelvloeistof kanaal en een cilinder.
CO test was negatief omdat het via de uitlaat weg ging.
Groetjes Peter
CO test was negatief omdat het via de uitlaat weg ging.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...