Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wv1 vraag
-
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
- Locatie: Achterhoek
Wv1 vraag
Beste lieden,
Ik heb een wat opmerkelijke vraag.
Ik heb hier een Volkswagen Transporter T5 dubbelcabine staan. Dit is een WV1-model met een aftermarket dubbelcabine.
Omdat voertuigen met een WV1-chassisnummer (vaak) geen voorbereiding hebben voor gordels en stoelen, weet ik van voorgaande posts dat het vrijwel onmogelijk is om hier ‘zomaar’ extra (originele) zitplaatsen in te bouwen.
Deze wagen lijkt toch wel af-fabriek voorbereid te zijn voor gordelpunten in de C-stijl. Op de vloer zie ik geen gaten voor stoelbevestigingen. Verder heeft hij ook originele zijramen.
Ik heb natuurlijk al een berichtje naar Pon gestuurd hierover. Mijn vraag hier is dan ook vooral bedoeld voor forumleden die hier ervaring mee hebben — bijvoorbeeld of er een speciale optie is geweest voor zo’n voorbereiding, en in hoeverre hier eventueel mee ‘gewerkt’ zou kunnen worden om toch nog stoelen in te bouwen.
Ik heb een wat opmerkelijke vraag.
Ik heb hier een Volkswagen Transporter T5 dubbelcabine staan. Dit is een WV1-model met een aftermarket dubbelcabine.
Omdat voertuigen met een WV1-chassisnummer (vaak) geen voorbereiding hebben voor gordels en stoelen, weet ik van voorgaande posts dat het vrijwel onmogelijk is om hier ‘zomaar’ extra (originele) zitplaatsen in te bouwen.
Deze wagen lijkt toch wel af-fabriek voorbereid te zijn voor gordelpunten in de C-stijl. Op de vloer zie ik geen gaten voor stoelbevestigingen. Verder heeft hij ook originele zijramen.
Ik heb natuurlijk al een berichtje naar Pon gestuurd hierover. Mijn vraag hier is dan ook vooral bedoeld voor forumleden die hier ervaring mee hebben — bijvoorbeeld of er een speciale optie is geweest voor zo’n voorbereiding, en in hoeverre hier eventueel mee ‘gewerkt’ zou kunnen worden om toch nog stoelen in te bouwen.

- krekwakwol
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Wv1 vraag
Hallo, je zou eens kunnen zoeken op Snoeks dubbel cabine, die bouwen achteraf dubbelcabine's in bij o.a. T5 L2.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Wv1 vraag
Wat wil je met de bus, ombouwen naar personenwagen of naar kampeerwagen?
Originele stoelen of zelfs aftermarket dubbelcabine bankje gaat niet, tenzij je daar de benodigde papieren voor hebt of de RDW vooraf zegt dat het kan. Als puur personenwagen gaat niet lukken. Als kampeerwagen heb je wellicht wat meer (grijze)mogelijkheden ook afhankelijk het bouwjaar.
Het probleem betreft 100% de gordelbevestigingspunten waarvan je de goedkeuring moet kunnen overleggen. Ook al heb je een bankje met geïntegreerde gordels, dan moet je nog aan tonen dat dit bij jouw configuratie in de wagen past. Dat kan met papieren van de producent of door een uit te voeren destructieve test op een model. Of je ook met 'achteraf' inbouw bij het testcentrum van de RDW terecht kan zal je moeten navragen. Daar heb ik nog niet van gehoord.
ik denk dat je aangewezen bent op RDW erkende (slaap)bankjes voor achteraf inbouw of een rail systeem via een carrosseriebedrijf.
Originele stoelen of zelfs aftermarket dubbelcabine bankje gaat niet, tenzij je daar de benodigde papieren voor hebt of de RDW vooraf zegt dat het kan. Als puur personenwagen gaat niet lukken. Als kampeerwagen heb je wellicht wat meer (grijze)mogelijkheden ook afhankelijk het bouwjaar.
Het probleem betreft 100% de gordelbevestigingspunten waarvan je de goedkeuring moet kunnen overleggen. Ook al heb je een bankje met geïntegreerde gordels, dan moet je nog aan tonen dat dit bij jouw configuratie in de wagen past. Dat kan met papieren van de producent of door een uit te voeren destructieve test op een model. Of je ook met 'achteraf' inbouw bij het testcentrum van de RDW terecht kan zal je moeten navragen. Daar heb ik nog niet van gehoord.
ik denk dat je aangewezen bent op RDW erkende (slaap)bankjes voor achteraf inbouw of een rail systeem via een carrosseriebedrijf.
Groet, Ronald
-
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
- Locatie: Achterhoek
Re: Wv1 vraag
Ik zie dat ik nog wat context ben vergeten:SyncRoon schreef: 20 apr 2025, 09:05 Wat wil je met de bus, ombouwen naar personenwagen of naar kampeerwagen?
Originele stoelen of zelfs aftermarket dubbelcabine bankje gaat niet, tenzij je daar de benodigde papieren voor hebt of de RDW vooraf zegt dat het kan. Als puur personenwagen gaat niet lukken. Als kampeerwagen heb je wellicht wat meer (grijze)mogelijkheden ook afhankelijk het bouwjaar.
Het probleem betreft 100% de gordelbevestigingspunten waarvan je de goedkeuring moet kunnen overleggen. Ook al heb je een bankje met geïntegreerde gordels, dan moet je nog aan tonen dat dit bij jouw configuratie in de wagen past. Dat kan met papieren van de producent of door een uit te voeren destructieve test op een model. Of je ook met 'achteraf' inbouw bij het testcentrum van de RDW terecht kan zal je moeten navragen. Daar heb ik nog niet van gehoord.
ik denk dat je aangewezen bent op RDW erkende (slaap)bankjes voor achteraf inbouw of een rail systeem via een carrosseriebedrijf.
Het betreft een model uit 2013 met een WV1-chassisnummer (waarin op dit moment al een dubbelcabine zit), die inderdaad omgebouwd gaat worden naar een kampeerwagen.

- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wv1 vraag
Je hebt 2 mogelijkheden.
1 met de huidige dubbele cabine bank naar de RDW keuring
2 dubbele cabine er uit en door een gerenommeerd en RDW erkend bedrijf een goedgekeurde slaapbank in laten bouwen.
Bedrijven die ik zo ken die dat doen zijn Camperfixx, Aart Camperbouw en Ter Meer campers in Veen(vroeger Giessen).
Die laatste is/was ook distributeur van Evomotion design camper meubelen, dus wellicht kun je een mooie deal maken.
Die bankjes inclusief inbouw zijn vanaf rond de 2500 euro schat ik in.
Groetjes Peter
1 met de huidige dubbele cabine bank naar de RDW keuring
2 dubbele cabine er uit en door een gerenommeerd en RDW erkend bedrijf een goedgekeurde slaapbank in laten bouwen.
Bedrijven die ik zo ken die dat doen zijn Camperfixx, Aart Camperbouw en Ter Meer campers in Veen(vroeger Giessen).
Die laatste is/was ook distributeur van Evomotion design camper meubelen, dus wellicht kun je een mooie deal maken.
Die bankjes inclusief inbouw zijn vanaf rond de 2500 euro schat ik in.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wv1 vraag
Datum 1e toelating voor 2012 zou nog met lengtebanken kunnen. Helaas werkt dat voor jou niet.
Bank van een aftermarket dubbele cabine in kampeerwagenopstelling is dubieus. Bij mijn jumper heb ik dat besproken gehad met de RDW en ze wilden de bank met ingebouwde gordels enkel goedkeuren in complete opstelling met tussenschot ook al zat deze niet aan de bank verbonden. Want zo was de toelating van Snoeks als dubbelcabine...... Ook mijn opstelling verder naar achter in de laadruimte keurden ze af op afwijken op de toelating Snoeks. Dat keurden ze dan wel weer goed met de gordels verwijderd want dat mocht nog bij een grijs kenteken van dat bouwjaar. Punt is en blijft de toelating ivm de gordelbevestigingspunten. Als de toelating van je aftermarket zitplaatsen is op basis van een dubbelcabine met schot heb je grote kans dat de RDW dat ook zo wil zien.
Bank van een aftermarket dubbele cabine in kampeerwagenopstelling is dubieus. Bij mijn jumper heb ik dat besproken gehad met de RDW en ze wilden de bank met ingebouwde gordels enkel goedkeuren in complete opstelling met tussenschot ook al zat deze niet aan de bank verbonden. Want zo was de toelating van Snoeks als dubbelcabine...... Ook mijn opstelling verder naar achter in de laadruimte keurden ze af op afwijken op de toelating Snoeks. Dat keurden ze dan wel weer goed met de gordels verwijderd want dat mocht nog bij een grijs kenteken van dat bouwjaar. Punt is en blijft de toelating ivm de gordelbevestigingspunten. Als de toelating van je aftermarket zitplaatsen is op basis van een dubbelcabine met schot heb je grote kans dat de RDW dat ook zo wil zien.
Groet, Ronald
-
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
- Locatie: Achterhoek
Re: Wv1 vraag
Bedankt allemaal voor jullie berichten.
Met het dc bankje keuren gaat helaas niet lukken i.v.m. dat de rugleuning vastzit aan het tussenschot. Een gecertificeerde slaapbank is dan mijn enige optie.
Met het dc bankje keuren gaat helaas niet lukken i.v.m. dat de rugleuning vastzit aan het tussenschot. Een gecertificeerde slaapbank is dan mijn enige optie.

- Multivan Generation
- Berichten: 34474
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wv1 vraag
In dat geval, kijk dan goed naar eventuele opties,
Zoals ingebouwde vaste hoofdsteunen,
Zitcomfort versus slaapcomfort
Mogelijkheid voor een brede lade onder de bank.
Klapmechanisme van de bank en matras daarachter.
Scopema
RIB
Maar ook van de eerder genoemde leveranciers zijn andere mogelijkheden.
Zoals ingebouwde vaste hoofdsteunen,
Zitcomfort versus slaapcomfort
Mogelijkheid voor een brede lade onder de bank.
Klapmechanisme van de bank en matras daarachter.
Scopema
RIB
Maar ook van de eerder genoemde leveranciers zijn andere mogelijkheden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wv1 vraag
Zonder dit topic te willen kapen wil ik toch even van de gelegenheid gebruik maken een verwante vraag te stellen: ik heb ook een T5 met dubbele cabine (Omos, met neerklapbare rugleuning) en deze heeft een WV2 chassisnummer. Is dit een beter uitgangspunt voor ombouw naar camper ? Dat zou voor mogelijk toekomstige verkoop (ik bied hem dan uiteraard eerst hier aan) wel interessant kunnen zijn. Bouwjaar is 2004
T5 1,9 Tdi 2004
-
- Berichten: 922
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: Wv1 vraag
Met dit bouwjaar kan je alle kanten op.Erwin L schreef: 22 apr 2025, 00:15 Zonder dit topic te willen kapen wil ik toch even van de gelegenheid gebruik maken een verwante vraag te stellen: ik heb ook een T5 met dubbele cabine (Omos, met neerklapbare rugleuning) en deze heeft een WV2 chassisnummer. Is dit een beter uitgangspunt voor ombouw naar camper ? Dat zou voor mogelijk toekomstige verkoop (ik bied hem dan uiteraard eerst hier aan) wel interessant kunnen zijn. Bouwjaar is 2004
Hier mag je zelfs zijdelingse zitplaatsen inbouwen.
Maar ook een dubbelcabine