Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Klokje rond T4 California

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Stino

Re: Klokje rond T4 California

Bericht door Stino »

Er staat ergens online een lijstje met alle opties, wij hebben ook een toerenteller en een digitale klok onder de temp en diesel meter.
Dat is effectief een andere wijzerplaat want de streepjes staan dan wat meer naar boven, zodat er ruimte is voor de digitale klok.

Rooskleuriger zou ik onze bus niet inschatten, maar zo'n filmpje is wel leerrijk.
Nu weet ik dat ik ook eens naar die ophanging moet laten kijken :ie
Ik dacht dat het normaal was voor onze bus, maar het kan dus wel degelijk beter.

Wel op exact dezelfde plaats in de achterwielkast een stuk laten oplassen, waar de ophanging aan de carrosserie vast hangt.

Bij het volgende onderhoud ga ik toch ook eens naar de rubberen slangetjes, ophangingsrubbers en beschermhoesjes laten kijken, en controleren op droogte scheuren en ouderdom.

En misschien een belangrijke vraag: ik hou ondertussen de wielkasten moddervrij, door na elke (vakantie)rit daar even met borstel door te gaan, zodat die sneller drogen, en dus niet roesten (onze kasten zijn nagenoeg roestvrij) zijn er zo nog andere plekken waar ik op moet letten, of waar ik bij de handcarwash even met de spuit in moet ?

s.
vw T4 2.4 California 07/1991
Hanz

Bericht door Hanz »

Hanz schreef: 22 apr 2025, 08:17 Dit is origineel. De eerste bouwjaren hadden nog geen toerenteller maar een klok.
Correctie/aanvulling: de eerste jaren waren er twee uitvoeringen, met grote klok of met toerenteller en digitaal klokje. Daarna altijd een toerenteller. Voor alle varianten zie https://t4-wiki.de/wiki/Kombiinstrument
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Stino schreef: 22 apr 2025, 11:25
En misschien een belangrijke vraag: ik hou ondertussen de wielkasten moddervrij, door na elke (vakantie)rit daar even met borstel door te gaan, zodat die sneller drogen, en dus niet roesten (onze kasten zijn nagenoeg roestvrij) zijn er zo nog andere plekken waar ik op moet letten, of waar ik bij de handcarwash even met de spuit in moet ?

s.
Wielkasten en instaptrede aan de voorzijde, bumpersteunen aan de voorzijde, en binnenbumper en de hoekjes onder de achterbumper..
Haal je rubbers rondom de deuropeningen eens los en kijk wat zich daaronder afspeelt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stino

Bericht door Stino »

Multivan Generation schreef: 22 apr 2025, 17:38
Wielkasten en instaptrede aan de voorzijde, bumpersteunen aan de voorzijde, en binnenbumper en de hoekjes onder de achterbumper..
Haal je rubbers rondom de deuropeningen eens los en kijk wat zich daaronder afspeelt.
:ie :groteogen :gif :nuts
Timy

Bericht door Timy »

Stino schreef: 22 apr 2025, 11:25 , of waar ik bij de handcarwash even met de spuit in moet
De plekken die Peter noemt zijn de bekende plekken om te monitoren. Niet voor de carwash :toppie
Andere plekken zijn ook de onderand waar de schuifdeur doorheen loopt en de kokerbalk aan de keukenzijde. De wielkasten achter wielen ook nog wel eens van binnenuit roesten. Als je de plaat onder de koelkast weghaalt kan je die zijde goed zien. Wel geklooi, je moet achter de bank, twee schroefjes loshalen, plaatje lospeuteren en dan kan je het zien. De lader voor de huishoud zit hier ook verstopt.

De binnenranden zijn inderdaad heel goed om bij te houden. Afentoe even met de hand erdoor en spuiten werkt prima.
Wat ik al jaren meepak is: voordeur open en dat tussen de kier naar voren spuiten. Achter dat scherm hopen zich blaadjes en zooi op. T bizar wat er soms uit komt, zelfs met trouw schoon houden. Voorkomt dat er vocht in de blaadjes blijft staan achter een in de zon warmend zijscherm. Daar wordt roest heel blij van..
Helaas begint het inmiddels bij ons maar voor een 92-er mag ik niet te erg klagen :bonk
Stino

Bericht door Stino »

De hoekjes links en rechts onder de voorruit ben ik ook al tegen gekomen, daar zat de laatste keer een halve struik achter.
Die heb ik er met een plastieken latje al weten uit te peuteren.

Wielkast achter rechts is al opgelast rond het bevestigingspunt, daar had de garagist ineens een stuk isolatie vast, toen die erdoor prikte.

Die plaat onder de koelkast ging er bij ons gemakkelijk uit.
Ik ben al even op zoek naar een knik in de waterslang richting keuken.
Daar zag het er naar mijn mening redelijk OK uit.

Merci allen, voor de berg aan info !

s.
Plaats reactie