Heb inmiddels de stekker zonder problemen gekregen, in enveloppe door de brievenbus.
De stekker gelijk maar aan de PC gehangen. Werkt zonder problemen met VAG-COM 311.2n en versie 409.1 zoals in de advertentie vermeld. Ziet er goed uit na openen alleen de behuizing is wat simpel, blijkt ook wel uit het opschrift OBD-II wat dus niets met een VAG-COM interface te maken heeft. OBD2 of EOBD programma's, als scantool en digimoto, zullen op deze interface dan ook niet draaien. Is dus een low-budget behuizing. In de interface een keurig printje met een LED die de 12V voeding uit de auto aangeeft.

Aan de bovenkant zien we inderdaad de al verwachtte FTDI chip voor de omzetting van RS232 naar USB, type FT232BL met het bijbehorende oscillator kristal van 6 MHz.
Deze is niet voorzien van verdere IC's en zal dus in standaard mode werken. Verder de LED en wat weerstanden R, condensatoren C en transistoren Q in SMD behuizing (Surface Maunted Device = Oppervlakte montage).

Aan de onderkant een LM393 IC, hierin zitten twee Op-Amps (versterkers) die als comparator (vergelijker van spanningen) zijn geschakeld. Hierop staat het inkomende signaal van de K en L lijn, de precieze schakeling kan ik niet achterhalen en weer wat weerstanden en condensatoren.

Al met al geen slechte interface voor dit bedrag.
Als enige minpunt kan ik bedenken dat de USB poort gebruikt wordt als virtuele COM poort en dit kan bij sommige ECU's timing problemen geven. Dit is alleen op te vangen met een echte serieele interface maar dit geeft weer problemen met sommige Laptops die vaak alleen nog maar USB poorten hebben. Is mee te leven denk ik, een enkele ECU zal communicatie problemen kunnen geven.
Aansluiten op de PC, Windows zal dan de nieuwe hardware detekteren.
Dan zelf de drivers op de CD handmatig zoeken met verkenner en installeren. Dan in Windows, apparaatbeheer, de COM poort (dus niet de USB poort) instellen op nummer 1, 2, 3 of 4 en draaien maar. Weet niet of het ook op Vista zal werken met deze drivers maar ik heb al wel FTDI drivers voor Vista gezien op de site van FTDI.
Groet,
T4Dick.