Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Aandrijfashoes automaatbak
Aandrijfashoes automaatbak
Wie weet als je de aandrijfassen verwijderd uit een automaatbak of
dan de olie eruit dan uitloopt, heb 2x aandrijfashoes defect aan bakkant,
of is er een andere oplossing............
dan de olie eruit dan uitloopt, heb 2x aandrijfashoes defect aan bakkant,
of is er een andere oplossing............
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Net als bij de handbak de flens met de imbusboutjes aan de bakkant losmaken en de as uitbouwen.Er loopt geen druppeltje uit!
1 verschil met de "normale"bak: Maak de achterste steun los van het vóóraslichaam en kantel de motor iets naar voren,anders kom je niet weg.
grtz.Harry
1 verschil met de "normale"bak: Maak de achterste steun los van het vóóraslichaam en kantel de motor iets naar voren,anders kom je niet weg.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Aandrijfashoes automaatbak
He Harry.Er zijn ook hoesjes die uit twee delen bestaan of mogen deze niet gebruikt worden.
Dick
Dick

Groetjes Dick 1076 

Re: Aandrijfashoes automaatbak
Ervaring is dat die hoesjes weer erg snel kapot gaan of lekken.Dan kun je alsnog aan de "bak"....
As uitbouwen is toch niet zo'n rotklus?
As uitbouwen is toch niet zo'n rotklus?
-
- Berichten: 849
- Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
- Locatie: groningen
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Volgens mij wel.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:33
- Locatie: Hoogkerk
Re: Aandrijfashoes automaatbak
heb deze dingen in een grijs verleden ook wel gebruikt dikke shit en zonde van het geld :alarm :alarm :alarm
groeten uut hoogkerk
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Nou het volgende:
Auto apk goedkeurd op beide onderste fuseekogels en 2 aandrijfashoes bakzijde,
ik dacht als we dan toch eenmaal bezig zijn dan ook maar de aandrijfashoezen
aan de buitenzijde (aandrijfassen zijn dan toch gedemonteerd) mijn garage vraagt
hiervoor tussen de 400 en 500 euro !!!!, is dit een normaal bedrag ??????
Zag laatste ook een universeel systeem om aandrijfashoezen te vervangen, dat waren
goed passende aandrijfashoezen en die werden voor zowel de binnenste als de buitenste
aandrijfashoes er met een "spreider"omheen gedaan waarna de hoes weer in zijn normale
formaat gemonteerd kan worden, zag er goed en bovendien "snel" uit (de montage dan
wel te verstaan)
Is het bedrag van 400 tot 500 redelijke te noemen ????
Auto apk goedkeurd op beide onderste fuseekogels en 2 aandrijfashoes bakzijde,
ik dacht als we dan toch eenmaal bezig zijn dan ook maar de aandrijfashoezen
aan de buitenzijde (aandrijfassen zijn dan toch gedemonteerd) mijn garage vraagt
hiervoor tussen de 400 en 500 euro !!!!, is dit een normaal bedrag ??????
Zag laatste ook een universeel systeem om aandrijfashoezen te vervangen, dat waren
goed passende aandrijfashoezen en die werden voor zowel de binnenste als de buitenste
aandrijfashoes er met een "spreider"omheen gedaan waarna de hoes weer in zijn normale
formaat gemonteerd kan worden, zag er goed en bovendien "snel" uit (de montage dan
wel te verstaan)
Is het bedrag van 400 tot 500 redelijke te noemen ????
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Onderste kogels +/- 14 euro per stuk,montage half uurtje per kant.
Ashoezen 4 stuks rond de 60 euro per vier,montage (op de manier die jij aangeeft)beetje ruim geschat 3 uur werk.Dusssssss reken maar uit.
grtz.Harry
Ashoezen 4 stuks rond de 60 euro per vier,montage (op de manier die jij aangeeft)beetje ruim geschat 3 uur werk.Dusssssss reken maar uit.
grtz.Harry
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Ik heb zelf maar eens de handen uit de mouwen gestoken,
Voor 4 aandrijfhoezen en de 2 onderste fuseekogels had ik 3 tot 3 1/2 uur nodig.
Het is inderdaad redelijke makkelijk zelf te doen, je moet wel een brug hebben.
De rechter aandrijfas is redelijk makkelijk te verwijderen, wel altijd natuurlijk
de onderste fuseekogoel los gooien, en het stuurhuisfusee. Ook even de schokbreker
verwijderen, dan heb je wat meer ruimte. Tip als allerlaatse de onderste fuseekogel
plaatsen en monteren (stoot je makkelijk stuk !!!)
De linkerzijde is iets moeilijker, baksteun onderzijde moet extra los en dan de motor
iets kantelen, dan is ook deze aandrijfas redelijk makkelijk te verwijderen.
Kosten totale reparatie voor mij euro 100,00, dus weer wat bespaard............
Voor 4 aandrijfhoezen en de 2 onderste fuseekogels had ik 3 tot 3 1/2 uur nodig.
Het is inderdaad redelijke makkelijk zelf te doen, je moet wel een brug hebben.
De rechter aandrijfas is redelijk makkelijk te verwijderen, wel altijd natuurlijk
de onderste fuseekogoel los gooien, en het stuurhuisfusee. Ook even de schokbreker
verwijderen, dan heb je wat meer ruimte. Tip als allerlaatse de onderste fuseekogel
plaatsen en monteren (stoot je makkelijk stuk !!!)
De linkerzijde is iets moeilijker, baksteun onderzijde moet extra los en dan de motor
iets kantelen, dan is ook deze aandrijfas redelijk makkelijk te verwijderen.
Kosten totale reparatie voor mij euro 100,00, dus weer wat bespaard............
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Kijk,dat is mooi toch!!!??Lekker zelf de centjes in de tas!
grtz.Harry
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Nog een klein probleempje, misschien heeft iemand hiermee ervaring, het volgende:
De aandrijfhoes aan de linkerzijde bakkant schiet steeds los, wel hebben hem de
eerste keer met een orginele spanband vast gemaakt, maar helaas de hoes schiet
steeds los. Toen hebben we een goede kwaliteit trekbandje (die is iets dunner dus
past beter) maar dit mag ook niet baten.
De hoes is hetzelfde model als aan de rechterkant en die zit perfect vast, de hoes
past ook perfect..... Wel lijkt het of de orginele bijgeleverdem spanband te breed
is. (ook de oorspronkelijke en nieuwe hoes zijn dezelfde)
Heeft iemand hiermee ook ervaring of een oplossing........
De aandrijfhoes aan de linkerzijde bakkant schiet steeds los, wel hebben hem de
eerste keer met een orginele spanband vast gemaakt, maar helaas de hoes schiet
steeds los. Toen hebben we een goede kwaliteit trekbandje (die is iets dunner dus
past beter) maar dit mag ook niet baten.
De hoes is hetzelfde model als aan de rechterkant en die zit perfect vast, de hoes
past ook perfect..... Wel lijkt het of de orginele bijgeleverdem spanband te breed
is. (ook de oorspronkelijke en nieuwe hoes zijn dezelfde)
Heeft iemand hiermee ook ervaring of een oplossing........
Re: Aandrijfashoes automaatbak
Nou we zijn er achter (na 3x de- en montage)
Weet niet of het bij een normale bak ook zo is maar het volgende:
Bij montage van de aandrijfas moet je zorgen dat je de as zo recht mogelijk
monteerd, ook moet je als eerste proberen de as in de schijfkant te krijgen
en niet eerst de bakkant vastzetten.
Als de as in eerst in het fuseegedeelte monteerd moet je het fusee gedeelte
wat hoger proberen te krijgen (zodat de as wat meer recht gemonteerd kan worden)
Doe je dat niet gebeurd er het volgende:
De eerste keer hebben we eerst de bakgedeelte handvast gezet, toen de as in het fusee
gedeelte en toen de zaak gemonteerd met het geen naar beneden toe. wat gebeurd erdan
dan drukt de as het flesgedeelte van de homokeneet van aan de bakzijde in elkaar. Hierdoor
heeft de klem van de ashoes geen "draagvlakte"meer en de klem schiet eraf.
We hebben de as dus in totaal 3x ge de- en monteerd voordat we erachter kwamen.
Dus voor diegene hierbij een TIP vooraf...........
Weet niet of het bij een normale bak ook zo is maar het volgende:
Bij montage van de aandrijfas moet je zorgen dat je de as zo recht mogelijk
monteerd, ook moet je als eerste proberen de as in de schijfkant te krijgen
en niet eerst de bakkant vastzetten.
Als de as in eerst in het fuseegedeelte monteerd moet je het fusee gedeelte
wat hoger proberen te krijgen (zodat de as wat meer recht gemonteerd kan worden)
Doe je dat niet gebeurd er het volgende:
De eerste keer hebben we eerst de bakgedeelte handvast gezet, toen de as in het fusee
gedeelte en toen de zaak gemonteerd met het geen naar beneden toe. wat gebeurd erdan
dan drukt de as het flesgedeelte van de homokeneet van aan de bakzijde in elkaar. Hierdoor
heeft de klem van de ashoes geen "draagvlakte"meer en de klem schiet eraf.
We hebben de as dus in totaal 3x ge de- en monteerd voordat we erachter kwamen.
Dus voor diegene hierbij een TIP vooraf...........