Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuwe waterpomp

vragen over de T5
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

Nadat ik de laatste tijd al regelmatig koelvloeistof heb moeten bijvullen en de km-stand de 50.000 overschreden had, was de waterpomp bij mijn T5 duidelijk aan vervanging toe. Na overleg met de dealer bleek dat voor de vervanging 100% coulance van toepassing is. Vandaag is de T5 onder het mes gegaan en hij heeft inmiddels weer de nodige lekvrije km's achter de rug. :jump :jump :jump
De monteur heeft me de oude waterpomp nog laten zien: een bonk roest en de pompwaaier had zowel axiaal als radiaal minstens 5 mm speling in de lagers. Volgens hem had ik de pomp moeten horen ratelen. Achteraf gezien is me inderdaad opgevallen dat de motor sinds enige tijd een ratelend geluid maakte. :ie :ie :ie Echter, in de loop van de tijd raak je gewend aan bepaalde geluiden waardoor ze niet meer opvallen.
Een geluk nog dat de koelvloeistof nog niet in het carter was gelekt, maar via het overloopslangetje kon weglopen. :klappen :klappen :klappen
En nu :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij
meermike
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 dec 2007, 20:20
Locatie: oudenbosch

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door meermike »

Hey vaniac

welk bouwjaar is je T5...?

gegroet mike
T5 130 pk automaat dc, leren bekleding, plus pakket, opties pakket, mistlampen,20'' lm, enz enz.... :ikrij
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

Mijn T5 is van augustus 2004 en valt qua specificaties onder modeljaar 2005.
Daan
Berichten: 111
Lid geworden op: 18 jan 2007, 18:56
Locatie: baarn
Contacteer:

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door Daan »

hoi vaniac, kan je mij vertellen wat voor geluid het is als je waterpomp naar de kl.. is ?
lijkt het als een zingend geluid of als een wiellager geluid,
als ik namelijk zo rond de 120 - 130 rijd dan komt er een soort van brom als extraatje.
mijn km stand is ongeveer 90dkm en van oktober 2006 ,zou het kunnen denk je?.
ik moet toch naar de garage 4februari kunnen ze dat mooi meenemen ja toch.


bvd daan
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

Het geluid is nauwelijks hoorbaar en valt min of meer weg tegen de andere rijgeluiden, zeker als je 120 km/u rijdt. Het belangrijkste symptoom is het dalende koelvloeistofniveau, eventueel in combinatie met grijze smurrie aan de onderzijde van de olievuldop. Is dat laatste het geval dan is er al een ruime hoeveelheid koelvloeistof in de motorolie gelekt en bestaat er grote kans op ernstige motorschade wegens gebrek aan smering :alarm :alarm :alarm :alarm :alarm. Dus niet meer doorrijden maar direkt naar de dealer met je T5 :politie :politie :politie.
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door Donald4Motion »

Wordt er bij het plaatsen van een nieuwe waterpomp een zelfde type pomp geplaatst
of krijg je een gemodificeerd type?
en is dit probleem/risico er ook met een T5 van 2008?

of eigenlijk, heeft vw al wat aan dit 'veelvorkomend' probleem gedaan?
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

In de loop van bouwjaar 2006, m.i.v. 06-12-2005, worden er af fabriek gemodificeerde waterpompen ingebouwd. Aan de hand van het motornummer kun je zien of jouw motor ook al de gewijzigde pomp heeft. Het motornummer is o.a. terug te vinden op een sticker die boven op het kleppendeksel geplakt is. De betreffende motornummers zijn:
vanaf AXD-135365 (130 pk) en AXE-058547 (174 pk). Bij vervanging van de waterpomp wordt uiteraard de gemodificeerde versie ingebouwd.
Damy

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door Damy »

Met het laatste ben ik het niet mee eens .....ik heb 3 T5 Bussen die van 02-2006 zijn en besteld zijn na 10 dec 2006....
bij 2 van de 3 zijn de waterpompen al vervangen alsmede stuurbekrachtigingspomp...
Het is gewoon baggerkwaliteit....schande eigenlijk voor iemand die al 60 jaar bussen bouwt....
electricijntje
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2008, 22:18

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door electricijntje »

Hallo dan, mijn eerste reactie hier. :yes
Na een half jaar genieten van mijn nieuwe T5 174pk4mLWB is bij mij vandaag het noodlot toegeslagen. :ie :ie :ie

Een 'kapotte waterpomp' met slechts 13.000km. op de teller.

Ik kreeg gister op weg naar huis 'STOP' signaal op dashboard, met aanvullende mededeling in de trand van 'haubtleitung nachsehen, kuhlwasser prufen'. (dat lust ik niet dus...)
Dichts bijzijnde VW-dealer opgezocht en bij Hegeman in Molenhoek uitgekomen en gevraagd of zij even willen kijken. Die konden op dat moment niks vinden, melding was weg, en computer gaf geen uitsluitsel.
De bus reed verder goed :ikrij dus; tabee maar weer. :zwaai :zwaai

Vanmiddag zelfde laken een pak. Op terugweg naar huis 'STOP' op het dashboard met dezelfde aanvullende tekst als gisteren. :ie :ie :ie Zelfde route naar de dealer, daar aangekomen de bus laten draaien, monteur gehaald, :zwaai zodat ie de dashboard gelijk kon aflezen.
1 minuut later, :koffie volgende mededeling; 'de bus blijft hier', u kunt er niet meer verder rijden, waterpomp kapot, kan wel even duren. :camping
Dealer een Caddy voor mij geregeld, en hier zit ik nu sip te kijken thuis achter de computer... :nuts

Hebben jullie voor mij nog tips of mededelingen waar ik iets aan heb, inzake het vervolg van dit verhaal. :mail
Ik houd jullie op de hoogte, over het verdere verloop, gezien het feit dat dit een redelijk actueel onderwerp is op jullie site.

groenten Richard
IrvingD
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 jan 2007, 09:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door IrvingD »

Vaniac,

Een vraag: deze z.g. coulance periode, hoelang duurt dat?
Ik heb momenteel een situatie waarbijde reparatie ongeveer 1000,- gaat kosten: 650,- (onderdelen) + 350,- (BTW + inbouwen).
De bus is van 03-2004. Volgens de dealer kom ik niet meer voor coulance in aanmerking.

Hoor het graag.

Irving
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

:nouwatkostdat :nouwatkostdat :nouwatkostdat
Zo volgens alles kost de waterpomp ongeveer 100 euro. Als er koelvloeistof in het carter is gelekt moet er nieuwe motorolie in voor circa 175 euro. Verder schat ik nog koelvloeistof voor 35 euro. Dit is samen 310 euro. Vervolgens heeft de monteur nog 3 uur werk voor 70 euro/uur, is 210 euro. Zo kom ik op ongeveer 520 euro. De rest die je zou moeten betalen wordt gebruikt om de overhead (waterhoofd) van het bedrijf te bekostigen :ie :ie :ie.
Normaal gesproken wordt bij dit probleem 100% coulance tot een leeftijd van 4 jaar gegeven. Dus :hebbeuh :hebbeuh :hebbeuh
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door EricP »

Irving,

zou het raar vinden: een jaar geleden was mijne aan de beurt met de waterpomp (is van 02-2004) en dit werd zonder zeuren in coulance afgehandeld.
Het is een zwakheid / kinderziekte waar alle 5 cylinders last van (kunnen) hebben). Je mag dus verwachten dat de eerste bussen zeker aan een keer aan de beurt komen voor een waterpomp vervanging. Daarom mag je verwachten dat het uit coulance opgelost wordt, zelfs na bijna 4 jaar na aanschaf. Ik ken iemand die zijn waterppomp is vervangen midden vorig jaar terwijl zijn bus van eind 2003 was (dus bijna net zo oud als jouw bus nu) .

Suc6 en Groet EricP
Eric D
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 okt 2007, 17:10

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door Eric D »

Beste Weetjewellers,

Zijn er ook al nieuwe gemodificeerde waterpompen die vervangen zijn.
Of is het probleem met de waterpompen hier echt mee opgelost.
Ik heb zelf een T5 128 kW Automaat besteld in juli 2007 en is afgeleverd in november 2007.
Deze zou dus waarschijnlijk een nieuwe gemodificeerde waterpomp moeten hebben.
Ik ben benieuwt hoeveel Kilometers ik kan rijden zonder deze problemen.

Mvrg Eric D
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door Gerard 136 »

Ik zou graag willen weten hoeveel kans er eigenlijk bestaat op een waterpomp probleem. :jump
Ik heb 95.000 km achter de banden met een T5 California van 2004 (modeljaar 2005) zonder problemen met de waterpomp, en zonder ooit een druppel koelvloeistof bij te vullen. :klappen

Moet ik me al zorgen gaan maken? :ie Of zelfs preventief laten vervangen? :nuts
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: nieuwe waterpomp

Bericht door vaniac »

Vroeg of laat gaat bijna bij alle 5-cilinders de waterpomp kapot. Je zou aan je dealer kunnen vragen of ze de waterpomp preventief willen vervangen. Normaal gesproken moet je eerst al te maken hebben gehad met koelvloeistofverlies etc. voordat ze overgaan tot vervanging, dus met duidelijk zichtbare symptomen.
Plaats reactie