een tijdje terug heb ik geschreven dat ik op zoek was naar een verlaging van de toeren bij een getunede 88 pk TDI (als basis).
Omdat de auto relatief veel op de snelweg rijdt, waren de uitgangsposities:
- misschien wel zuiniger ?
- Minder toeren ---> stiller?
Wat hadden we ondernomen?
Setje tandwielen besteld via VW (tandwielen voor de 5de versnelling van een AXL--->102 pk synchro).
Dit paste niet

Ik heb ondertussen wel begrepen dat ze van een Passat misschien wel zouden passen..
We hebben nu dus iets grotere banden gemonteerd.
Ik had toch andere nodig, ze waren op, dus toen maar iets grotere gemonteerd

Banden maat is 225-60-16.
Wat merken we nu na een aantal tankjes verstookt te hebben?
- Doordat de banden nu groter zijn en de afrol omtrek dus ook wat groter,
kost het iets meer moeite bij het accelereren, iets minder flitsend zeg maar.
Om dit te compenseren kun je iets langer doorhalen in de toeren.
Dit is echter in alle versnellingen merkbaar, dus niet alleen in de 5de versnelling.
- Het verbruik is hetzelfde gebleven. Waarschijnlijk verbruik je iets meer brandstof omdat het blokje iets harder moet werken bij het accelereren, en dat iets verhoogde verbruik wordt weer gecompenseerd door het iets lagere verbruik op de snelweg, dus het nettoresultaat voor het brandstofverbruik is geen verandering.
- de geluidsproductie bij een toerental reductie van 400 rpm, want daar spreken we over,
is wel degelijk merkbaar, zelfs met gemonteerde winterbanden.
Dus wat is er bereikt?
Geen aantoonbaar verbruiksvoordeel, iets mindere acceleratie, iets stiller..Maar nog steeds goed rijdbaar.
IK had beloofd jullie op de hoogte te houden, dus bij deze...
