Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
verbruik
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: verbruik
Met betrekking tot het verbruik:
102pk TDI gechipped naar 128pk (ABT)
rit van 400km snelweg tussen 140 en (overwegend)160 km/uur : 1:9,5
gemiddeld verbruik over laatste 15000km (Autobahn 140 a 160 en nederlandse snelweg 130 en stad en binnendoor en aanhanger erachter enz) 1:10,9
zuinigste tank tot nu toe 1:12,4
MBT bandenspanning:
Mijn 17" velg (vermoedelijk) kapotgereden op een iets hoger liggende stelconplaat op het werk (stak ruime 5 a 6 cm uit boven de andere) met 3 bar bandendruk (235/45/17) voelde de klap en sindsdien langzaam leeglopende band : scheurtje in het velgbed (binnnezijde wiel (onder de auto dus)) nevernooit meer zulke lage banden op de bus dus...ga wel voor 16" van de lente
102pk TDI gechipped naar 128pk (ABT)
rit van 400km snelweg tussen 140 en (overwegend)160 km/uur : 1:9,5
gemiddeld verbruik over laatste 15000km (Autobahn 140 a 160 en nederlandse snelweg 130 en stad en binnendoor en aanhanger erachter enz) 1:10,9
zuinigste tank tot nu toe 1:12,4
MBT bandenspanning:
Mijn 17" velg (vermoedelijk) kapotgereden op een iets hoger liggende stelconplaat op het werk (stak ruime 5 a 6 cm uit boven de andere) met 3 bar bandendruk (235/45/17) voelde de klap en sindsdien langzaam leeglopende band : scheurtje in het velgbed (binnnezijde wiel (onder de auto dus)) nevernooit meer zulke lage banden op de bus dus...ga wel voor 16" van de lente
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: verbruik
Hoi allemaal,
Doorgaans meng ik mij niet zoveel in discussies op het forum maar aangezien ik in deze topic wel wat zinnigs kan roepen wil ik mijn eigen cijfers hierbij wereldkundig maken.
Ik rijdt met een T4 2.5 TDI, vorig jaar getuned naar 130 Pk. Allereerst wil ik opmerken dat tuning zéker effect heeft op het verbruik tenzij je het extra vermogen ook gaat aanspreken. De aankoop van een zware caravan (1.500 kilo) vormde de basis voor mijn besluit tot chiptuning. Dat het verbruik daarmee ook daalde was een aangename bijkomstigheid.
In de standaard instellingen reed mijn T4 gemiddeld 13,12 kilometer (gemeten over 30.000 kilometer) met een liter diesel. Kort na de tuning ben ik mét caravan naar Spanje gereden, vooral autoroute met eerder genoemde caravan 100 échte kilometers per uur op de teller (TomTom). Even slikken; net iets meer dan 8 kilometer per liter. Ik moet er wel bijzeggen dat de auto zich op de lange hellingen moeiteloos staande hield. Alleen dikke V8 jeeps en 500 Pk of méér vrachtverkeer ging me nog voorbij.
Na de vakantie kreeg ik een veel beter zicht op de verbruikscijfers, solo bij normaal gebruik, , gemeten over een afstand van 18.000 kilometer, rijdt mijn T4 13,99 kilometer op 1 liter diesel. Verder ben ik er proefondervindelijk van overtuigd dat de auto zuiniger loopt op Shell ten op zichte van witte pomp. Ook eens V-Power geprobeerd, wél zuiniger maar het prijsverschil verdien je niet terug. (niet in de brandstof tenminste, wellicht in minder motorslijtage en onderhoud maar dat laat ik aan de techneuten over)
Kortom, tuning bespaart brandstof en heeft praktische voordelen. Echter, voor wie nooit met zware aanhangers of caravan rijdt is de "standaard" T4 in principe snel genoeg. De brandstofbesparing is gering want juist dat rechtervoetje gaat wel eens verder naar beneden, zéker met een Vito of Vitaro naast je.
Wie de hele cijferlijst wil hebben stuurt me maar een mail, dan stuur ik je mijn Excel sheet.
Mijn T4 kost tot nu toe 26 cent per kilometer, brandstof is slechts 8 cent per kilometer dus kijk ook eens naar je onderhoud en afschrijving want die kunnen er flink inhakken....
Groet,
Carlo
Doorgaans meng ik mij niet zoveel in discussies op het forum maar aangezien ik in deze topic wel wat zinnigs kan roepen wil ik mijn eigen cijfers hierbij wereldkundig maken.
Ik rijdt met een T4 2.5 TDI, vorig jaar getuned naar 130 Pk. Allereerst wil ik opmerken dat tuning zéker effect heeft op het verbruik tenzij je het extra vermogen ook gaat aanspreken. De aankoop van een zware caravan (1.500 kilo) vormde de basis voor mijn besluit tot chiptuning. Dat het verbruik daarmee ook daalde was een aangename bijkomstigheid.
In de standaard instellingen reed mijn T4 gemiddeld 13,12 kilometer (gemeten over 30.000 kilometer) met een liter diesel. Kort na de tuning ben ik mét caravan naar Spanje gereden, vooral autoroute met eerder genoemde caravan 100 échte kilometers per uur op de teller (TomTom). Even slikken; net iets meer dan 8 kilometer per liter. Ik moet er wel bijzeggen dat de auto zich op de lange hellingen moeiteloos staande hield. Alleen dikke V8 jeeps en 500 Pk of méér vrachtverkeer ging me nog voorbij.
Na de vakantie kreeg ik een veel beter zicht op de verbruikscijfers, solo bij normaal gebruik, , gemeten over een afstand van 18.000 kilometer, rijdt mijn T4 13,99 kilometer op 1 liter diesel. Verder ben ik er proefondervindelijk van overtuigd dat de auto zuiniger loopt op Shell ten op zichte van witte pomp. Ook eens V-Power geprobeerd, wél zuiniger maar het prijsverschil verdien je niet terug. (niet in de brandstof tenminste, wellicht in minder motorslijtage en onderhoud maar dat laat ik aan de techneuten over)
Kortom, tuning bespaart brandstof en heeft praktische voordelen. Echter, voor wie nooit met zware aanhangers of caravan rijdt is de "standaard" T4 in principe snel genoeg. De brandstofbesparing is gering want juist dat rechtervoetje gaat wel eens verder naar beneden, zéker met een Vito of Vitaro naast je.
Wie de hele cijferlijst wil hebben stuurt me maar een mail, dan stuur ik je mijn Excel sheet.
Mijn T4 kost tot nu toe 26 cent per kilometer, brandstof is slechts 8 cent per kilometer dus kijk ook eens naar je onderhoud en afschrijving want die kunnen er flink inhakken....
Groet,
Carlo
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: verbruik
Ben ik zeker in geintresseerd. Kan je helaas niet persoonlijk mailen daar je je email gegevens niet openbaar heb gemaakt op deze site.Carlo schreef: Wie de hele cijferlijst wil hebben stuurt me maar een mail, dan stuur ik je mijn Excel sheet.
Groet,
Carlo

Groeten van Wim

- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: verbruik
Niet gelogen, en serieuze getallen.
Mijn AXG ( euro 3 ) rijdt op de MFA
Bij 80km/h 1 op 23,5
bij 90 km/h 1 op 16
bij 100 km/h 1 op 12,5
bij 120km/h 1 op 10,8
bij 150km/h 1 op 10
bij 160km/h 1 op 9.8
bij 170km/h 1 op 7,5
Byzarre getallen, en ik kan er nog niet echt wijs uit.
Waarom het verbruik rond de 120 tot 160 zo konstant is, hij zo extreem zuinig is bij 80 en waarom hij ineens zuipt boven de 160 is wel logisch maar waarom niet als ik 155 rij.
Gemiddeld opeen tank diesel rij ik 1 op 11,5 / 12.
Berrie
Mijn AXG ( euro 3 ) rijdt op de MFA
Bij 80km/h 1 op 23,5
bij 90 km/h 1 op 16
bij 100 km/h 1 op 12,5
bij 120km/h 1 op 10,8
bij 150km/h 1 op 10
bij 160km/h 1 op 9.8
bij 170km/h 1 op 7,5
Byzarre getallen, en ik kan er nog niet echt wijs uit.
Waarom het verbruik rond de 120 tot 160 zo konstant is, hij zo extreem zuinig is bij 80 en waarom hij ineens zuipt boven de 160 is wel logisch maar waarom niet als ik 155 rij.
Gemiddeld opeen tank diesel rij ik 1 op 11,5 / 12.
Berrie
Re: verbruik
Ik hou het verbruik van mijn T4 camper (met hefdak) sinds de aanschaf (januari 2006) precies bij. Het is een 102pk TDI van 1996. Totaal gemiddelde over 36480 km is 1 op 12,63.
positieve uitschieter 1 op 15,48 (vakantie naar Roemenië binnendoor dus erg rustig gereden
negatieve uitschieter 1 op 9,26 (vierde kleindochter net geboren dus naar leeuwarden gescheurd)
positieve uitschieter 1 op 15,48 (vakantie naar Roemenië binnendoor dus erg rustig gereden
negatieve uitschieter 1 op 9,26 (vierde kleindochter net geboren dus naar leeuwarden gescheurd)
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Re: verbruik
onze (2.5 tdi 102 pk) loopt meestal 1 op 13.5?14.5 :klappen 

- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: verbruik
Die is goed ingereden hè Jaap! :klappen :klappen




groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: verbruik
Ik kom met mijn T4 TDI hefdak camper van 2002 ook op deze waardes. Heb het alleen nog nooit bij 80km/h getest.Berrie en Rene schreef:
Bij 80km/h 1 op 23,5
bij 90 km/h 1 op 16
bij 100 km/h 1 op 12,5
bij 120km/h 1 op 10,8
bij 150km/h 1 op 10
bij 160km/h 1 op 9.8
bij 170km/h 1 op 7,5
Byzarre getallen, en ik kan er nog niet echt wijs uit.
Waarom het verbruik rond de 120 tot 160 zo konstant is, hij zo extreem zuinig is bij 80 en waarom hij ineens zuipt boven de 160 is wel logisch maar waarom niet als ik 155 rij.
Gemiddeld opeen tank diesel rij ik 1 op 11,5 / 12.
Berrie
Ik rijdt met 235-55x16 banden, met 4.0bar rondom.
Auto weegt op kenteken al 2130kg, met volle (water)tank, campeer uitrusting, etc zal dit aardig meer zijn. Heb dit nog nooit gewogen.
Gebruik wel veel mn cruise-control.
Chiel
Chiel 1040
Re: verbruik
Voor hen die t mocht interesseren.
Het verbruik is evenredig met de weerstand die het voertuig ondervindt.
Dit is de som van de wrijvingsweerstand op t wegdek + de luchtweerstand.
Deze laatste wordt overheersend als de snelheid toeneemt en kan berekend worden met volgende formule:
F= A . Cw . P. v.v / 2
Waarbij:
A= frontale oppervlakte (ongeveer 3 m2 voor een T4)
Cw= weerstandscoefficient (ongeveer 0,5 voor T4)
P= luchtdichtheid (lucht weegt ongeveer 1,29 kg/m3)
v= snelheid in m/sec.(we delen km/u door 3,6)
F= weerstandskracht
Voor volgende snelheden: 0 - 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - 120 - 140 - 160 - 180 (km/u).
Even invullen in bovenstaande formule.
Geeft dit volgende weerstandskrachten: 0 - 30 - 119 - 269 - 478 - 747 - 1075 - 1463 - 1911 - 2419 (Newton)
Besluit: het verbruik neemt ongeveer kwadratisch toe met de snelheid.
Als bij een bepaalde snelheid de weerstandskracht (N) groter wordt dan het motorkoppel (Nm), af te lezen op de koppelgrafiek, zal de wagen niet meer kunnen versnellen.
Echter het (ongeveer) konstant blijvend verbruik, van Berrie en Rene, tussen 120 en 160 kan ik niet verklaren. Zelf zie ik, bij mijn eigen T4, een snelle toename van het verbruik boven de 120 km/u.
Het verbruik is evenredig met de weerstand die het voertuig ondervindt.
Dit is de som van de wrijvingsweerstand op t wegdek + de luchtweerstand.
Deze laatste wordt overheersend als de snelheid toeneemt en kan berekend worden met volgende formule:
F= A . Cw . P. v.v / 2
Waarbij:
A= frontale oppervlakte (ongeveer 3 m2 voor een T4)
Cw= weerstandscoefficient (ongeveer 0,5 voor T4)
P= luchtdichtheid (lucht weegt ongeveer 1,29 kg/m3)
v= snelheid in m/sec.(we delen km/u door 3,6)
F= weerstandskracht
Voor volgende snelheden: 0 - 20 - 40 - 60 - 80 - 100 - 120 - 140 - 160 - 180 (km/u).
Even invullen in bovenstaande formule.
Geeft dit volgende weerstandskrachten: 0 - 30 - 119 - 269 - 478 - 747 - 1075 - 1463 - 1911 - 2419 (Newton)
Besluit: het verbruik neemt ongeveer kwadratisch toe met de snelheid.
Als bij een bepaalde snelheid de weerstandskracht (N) groter wordt dan het motorkoppel (Nm), af te lezen op de koppelgrafiek, zal de wagen niet meer kunnen versnellen.
Echter het (ongeveer) konstant blijvend verbruik, van Berrie en Rene, tussen 120 en 160 kan ik niet verklaren. Zelf zie ik, bij mijn eigen T4, een snelle toename van het verbruik boven de 120 km/u.