Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koelvloeistof spoorloos

vragen over de T4
Plaats reactie
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Koelvloeistof spoorloos

Bericht door omeWillem »

Ik heb nu een T4 2.4D uit 1992 onder handen. Klacht is dat er steeds vaker koelvloeistof bijgevuld moet worden. Een lek kan ik niet vinden, ook niet als het koelsysteem onder druk wordt gezet. De overdruk wordt keurig vastgehouden.

Dan ga je natuurlijk denken aan de koppakking of een scheurtje in de kop, maar eigenlijk zijn ook daar geen aanwijzingen voor:
  • de auto loopt goed & regelmatig en start ook goed
  • geen abnormale druk op het koelsysteem of geborrel in de verwarming
  • geen troep in het water
  • temperatuur blijft OK
  • geen witte rook
  • CO2-test blijft negatief
  • Dop van het koelsysteem is voor de zekerheid ook al vervangen
Kortom geen reden voor groot alarm, maar er verdwijnt wel in toenemende mate koelvloeistof. Na bijvullen gaat na zo'n 100 a 150km het niveaulichtje al weer knipperen.
Hoe kan ik met zekerheid vaststellen wat er aan de hand is. Ik zou ervan balen om de kop eraf te halen als later blijkt dat het toch een lekje is.

Iemand hier ervaring mee / goede ideeën om vast te stellen wat er nou aan de hand is?

Groeten, omeWillem
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door Johan191 »

Ome Willem, ik weet niet of je de beschermbak al onder het blok hebt verwijderd, maar het zou maar zo kunnen zijn dat de dikke mat die onder in die bak zit zich inmiddels heetft verzadigd met een flinke dosis koelvloeistof.
Ik heb hetzelfde gehad. Wel verlies en geen lek kunnen vinden.
Oorzaak bij mij was toch een hele kleine lek bij het meelooppompje in het koelcircuit.
Die zit midden voor onder je bus vlak bij je radiator (onderaan). Om die te kunnen zien moet wel de beschermbak er onder weg.
Het is een klein pompje maar die van mij lekte daar wel degelijk.
Ik hoop voor je dat dat de boosdoener is.
Mocht het dat zijn. . . . dan is het vast de pakkingring die lekt van de pomp. VW verkoopt die pakkingen niet los, je moet dan een hele nieuwe pomp kopen. Mooi niet doen dus.
Even met de ring naar de plaatselijke onderdelenboer. Ik heb er een nieuwe ring ingezet van een wasmachinepomp.
Deze zit nu ruim een jaar er tussen en zonder lekkage.
Gebruikersavatar
gascona
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door gascona »

PFFFF. Heb zelf ook een soort geljk probleem gehad, echter bij mijn 2.4D is er een slang van het koelsysteem vervangen. Ik ben begonnen met het op nivo brengen van de vloeistof met een koude motor, vervolgens motor op bedrijfstemp laten komen, nivo controleren, en meteen weer moeten bijvullen.
dit proces een keer of 3 moeten herhalen. Ik verbaasde mij hoeveel vloeistof er in zo'n systeem moet.
nogmaals, mijn hele koelsysteem is toen leeggeweest.

Mischien een idee om de beschermkap, die onder het motorblok is gemonteerd, eens te verwijderen.
Als het goed is, dan zit er een soort isolatiemateriaal aan de binnenkant. Is het materiaal vochtig of nat, en ruikt het naar koelvloeistof, heb je een probleem. Is het materiaal droog dan moet de vloeistof ergens anders heen.
Persoonlijk zou ik toch verder gaan zoeken of dan toch maar naar de garage en die eens laten kijken.
Vind het zorgwekkend als er "plotseling" vloeistoffen uit het motorsysteem verdwijnen.

In ieder geval suc6 met je zoektocht.

Gr Martin (gascona #89)
Afbeelding
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurentie
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door omeWillem »

Martin, Johan,
bedankt voor de reacties. Dat pompje is me bekend, ik heb ook wel eens een lekkend exemplaar gehad. Ik zal er nog eens speciaal op letten.
Wat ik wél heb gedaan is de geluiddempende kap weggehaald en het koelsysteem onder druk gezet boven een schone droge vloer.
De volgende ochtend geen drup te vinden en het systeem nog keurig op druk. Lijkt me toch stug dat er dan toch een lek zit.
En hoezo "naar de garage gaan"? in dit geval BEN ik min of meer de garage :knipoog
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door Johan191 »

Ome Willem, nog effe een kleine aanvulling. De lekkage kwam bij mij alleen voor bij warme motor.
Was de motor koud, dan was er geen lekkage te zien.
Hou daar dus even rekening mee wanneer je de meelooppomp op lekkage controleerd.
succes met je speurtocht.
Gebruikersavatar
gascona
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door gascona »

omeWillem schreef:
En hoezo "naar de garage gaan"? in dit geval BEN ik min of meer de garage :knipoog
Je hebt een punt......... :jumpklap Maar koelvloeistof wat "verdwijnt" vind ik nogal eng/zorgwekkend.
Ik weet niet hoever jou kennis gaat, maar mijn bussie zou al op de brug bij een garage gestaan hebben.
nogmaals suc6 met de zoektocht.

gr Martin
Afbeelding
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurentie
omeWillem
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 feb 2008, 14:52

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door omeWillem »

Het is een wat a-typisch probleem. Er hebben al diverse monteurs naar gekeken en die controleren steeds weer dezelfde dingen, maar dat levert dus niks op. Als er geen lek is dan moet de koelvloeistof wel haast via de uitlaat verdwijnen. Alleen zou je dan verwachten dat de auto slechter gaat lopen, maar dat gebeurt tot dusver niet. Daarom hoopte ik op soortgelijke ervaringen of aanvullende testmogelijkheden.

Voorlopig rij ik voorzichtig nog maar even zo door :ikrij . Dikke kans dat de symptomen steeds duidelijker worden zodat er dan alsnog een diagnose gesteld kan worden.
Nogmaals: Ik voel er weinig voor om op de gok de koppakking te vervangen en de kop te laten reviseren zolang onzeker is dat daarmee het probleem ook opgelost wordt.
omeWillem
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Koelvloeistof spoorloos

Bericht door j.d.hukema »

Ik had ook verlies van koelvloeistof. Ook alleen bij warme motor.Bij mij bleek dat er dieselolie op de onderste slang gelekt was en deze aangetast had.Daarom was het alleen met warme motor te zien.En wat ik ook van een momteur gehoord heb toen. de ondersteslangeklem bij de waterpomp wil hij nog wel eens lekken .Maar dan verdampt het vrij snel en zie je niets.Bij mijn weten als je een lekke koppakking zou hebben aan de buitenzijde moet je leksporen kunnen zien.Als hij naar binnen toe lek is wordt meenstal de olie grijs van kleur.En volgens onze monteur controleer of de kachel geen lekkage heeft.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Plaats reactie