Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bus wil naar rechts...

vragen over de T5
Plaats reactie
lex.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:02

bus wil naar rechts...

Bericht door lex.nl »

Hebben meer mensen hier last van ????,ben al een paar keer bij de dealer geweest en naar de uitlijner waar hun mee werken.
Bus is ook al een dag bij de dealer geweest weer van alles geprobeerd, toen werd er gezegd als je de zomer banden erop zet zal het wel een stuk minder zijn. Dus niet ... dus van de week maar weer heen en denk zelf dat ze het niet eens op kunnen lossen .... :nuts


groeten lex
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door Donald4Motion »

heb je misschien extra brede banden erop zeg maar 275? en hoeveel inch :nuts :bonk
Gebruikersavatar
Babson
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:26
Locatie: Achterhoek

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door Babson »

Over dit onderwerp is al eerder op de forum geschreven.
Edjeraketje schreef eens over het subframe dat niet recht onder de auto gemonteerd was, waardoor deze naar rechts trok.

Probeer zoekfuntie eens en type in: verlagen/uitlijnen

Gr. Babson
T5 GP DSG, 220 pk 490 Nm
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door appie »

Hoi Lex,

Heb je soms een LWB? Als ie hardnekkig naar rechts trekt is ie grofweg krom uit de fabriek gerold. Het subframe losmaken en rechttrekken wil helpen. De wielbasis tussen links en rechts is verschillend waardoor ie altijd naar rechts wil hoe goed je hem ook uitlijnd.
Helaas is het onderstel veel goedkoper dan de T4 uitgevoerd (er valt weinig aan af te stellen)
Een goede uitlijner stelt de achterwielen zo af dat het effect minder wordt. Ik heb/had er ook zo een. Ik heb hem nu zo afgesteld dat ie rechtuit altijd rechtuit rolt maar bij aflopende weg volgt ie dat snel (zowel links en rechts). Hij rijd nu al 150000 km zo. Trouwens met stalen velgen heb ik geen last van maar met de standaard 16 inch velgen merk je het wel weer.
Toch rollen ze nog steeds zo van de band.

Succes ermee.
Neemt de bus!
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door edjeraketje »

Hallo Lex, zoals mijn vriend Appie al aangeeft is het probleem meestal het subframe. Het camber/ caster is niet of nauwelijks te beinvloeden. Ik ben nu samen met Lammert v/d Meulen uit Dokkum aan het kijken naar een oplossing in de vorm van topmounts( een soort verstelbare schotel).
We hebben nu ook zo'n bus die alleen maar naar rechts wil. Met de winterbanden (16 inch) is het minder dan met de 18 inch. Inmiddels al 3 keer bij de dealer geweest en op advies van Dhr. v/d Meulen het subframe verplaatst. Dit alles heeft tot op heden minimala verschillen opgeleverd. Een goede oplossing zouden de topmounts zijn maar volgens ons weten zijn die er voor een T5 nog niet. Heb al geinformeerd bij AST en Koni en dat soort mannen maar die geven helaas 0 op rekest. We zijn bezig om te kijken of we deze in eigen beheer kunnen laten maken, mocht dit lukken dan houd ik een ieder op de hoogte.
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Mixed Emotions
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:17

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door Mixed Emotions »

Hoi Lex.

Ik heb dit ook gehad met mijn bus,
Ik heb zelfs de ANWB erbij gehaald om de bus te laten beoordelen.
Uitslag zij hadden meer bussen getest met dit verschijnsel dus was het normaal. :bonk
Ik heb mijn bus uiteindelijk hier bij een plaatselijke kleine garage gebracht, zij hadden toen net een nieuwe uitlijnbank.
Ze hebben mijn bus uitgelijnt, zonder verstelling van het subframe.
Wil je het adres van deze garage, dan kan je dit wel geven ze zitten in Etten-Leur.
Zij nemen we de tijd voor je om de bus recht te laten rijden.
groeten
Cirilo,Arietta en Tycho

Afbeelding
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door edjeraketje »

Dus als ik het goed begrijp; wanneer er meerdere t5's rondrijden die naar rechts trekken is dit normaal?!?!?!
Wanneer je een bus van dit kaliber koopt dan mag je toch minstens verwachten dat deze spoort.
Door weer een Mc pherson poot te gebruiken heeft VW de T5 minstens 20 jaar terug in de tijd gezet. Helemaal zonder de mogelijkheid van enige vorm van stelmogelijkheid. Een T4 was beter te stellen.
Ik vind dit dus niet normaal. En nou maak ik mij druk voor de mensen die er wel last van hebben, heb zelf geen last van dit " verschijnsel" .
Groeten Edwin
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door BigRuud »

Denk om je hart Edje, niet te druk maken he? :groteogen

Ik had laatst pas iets vreemds, mijn bus begon steeds met de voorkant te zweven. Ik vloog op het laats met de gehele bus wel een meter boven de grond. Wat bleek, Had ik Redbull getankt, en ja dat geeft je vleugels. :knipoog :knipoog

Afbeelding
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
lex.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 feb 2008, 20:02

Re: bus wil naar rechts...

Bericht door lex.nl »

Alvast bedankt voor de reatie`s .
De zoekfunctie heb ik al geprobeerd maar kwam er niet zo veel verder mee vandaar dat ik de vraag stel.
Ik vind het dus ook niet normaal dat je € 35 k uitgeeft , dat ze bij de dealer zeggen `` meer kan ik niet afstellen``. :nuts
Straks zijn me 17 inch banden scheef afgesleten.
Maar goed, eerst nog maar terug en kijken of ze er wat mee kunnen.
Ik had dit dus gemeld aan die telefonische enqete, en werd na een week meteen opgebeld door de vestigings manager van de dealer .
Mocht het allemaal niet veel helpen kan ik me nog altijd wagen aan een ritje dokkum..

goed weekend verder.....
Plaats reactie