Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dieselfilter

vragen over de T4
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Dieselfilter

Bericht door wilko »

Vandaag wat onder mijn bus gelegen. Heb ook maar eens aan het witte dopje aan de onderkant van het dieselfilter gedraaid. Er kwam iets uit wat op water leek, maar naar diesel rook. Hoe weet ik dat er water uit loopt en geen diesel? :groteogen
Toen er een aardige straal uit begon te lopen maar snel weer dichtgedraaid. Hoeveel water komt er eigenlijk uit het dieselfilter.
Hoe en wanneer vervang je het filter. Moet het gehele metalenhuis ( net als een oliefilter) vervangen worden????
En hoe voorkom je dat de inhoud van de brandstoftank leeg loopt, of is dit een zotte veronderstelling. :bonk
Graag reakties :jumpklap
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: Dieselfilter

Bericht door keestdi »

je moet hem niet aftappen gewoon elk jaar vern,als er teveel water ingezeten heeft gaat het filter roesten krijg je roest deeltjes in de brst pomp,en dan mag je gaan sparen. :muur
je mocht je me missen ben ik vissen. :klappen
Frits611
Berichten: 42
Lid geworden op: 15 jan 2007, 09:19

Re: Dieselfilter

Bericht door Frits611 »

Je moet dat filter niet ieder jaar vervangen...dat is onnodig met de kwaliteit brandstof en de rijomstandigheden in Nederland. gewoon volgens het onderhoudsschema vervangen, en ieder jaar met de beurt het water uit het filter laten lopen. Het is alleen moeilijk (of onmogelijk) om te onderscheiden wanneer er water en wanneer er diesel uitloopt. Gewoon even laten lopen, of desnoods helemaal leeg laten lopen. Dan moet je daarna wel wat langer doorstarten.

Gr Fritske
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

eenvoudig te zien of het water of diesel is.
Vang het op in een wit bakje.
Kleurt de vloeistof langzaam wat geel/wit, dan komt er diesel uit en moet je dus stoppen.

Brandstoffilter gaat in principe rond de 60.000 km mee.
Voor een diesel dan he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dieselfilter

Bericht door Roger B. (11)61 »

Of in een glaasje opvangen, zodra je water EN diesel in het glas hebt, zie je dit omdat de diesel bovenop het water gaat drijven, dit is een zichtbare laag op laag....

Dieselfilter vervangen is niet echt moeilijk en geen grote klus... er zijn er hier die het (zeggen) in een kwartier (te) doen, maar ik heb er toen een half uurtje over gedaan (op het gemak en uitzoekend wat er allemaal los moest ed.)

Het filter zit vanuit de accubak door je chassis gestoken, zelf heb ik voor het gemak de koplamp gedemonteerd omdat ik dan makkelijker bij het filter kwam (bij mijn T4 staat de computer meer in de weg dan ik van de verhalen van anderen begreep)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Dieselfilter

Bericht door wilko »

Kun je de leidingen op het filter loshalen zonder al te veel diesel te verliezen? Toen ik het dopje onder los draaide kwam er al een aardige straal uit. :ie
Eerste reaktie is dan, snel weer dichtdraaien, diesel is tegenwoordig veel te duur om te verspillen. :muur
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

als je het witte aansluitblokje met de 2 slangetjes wat boven het filter houdt, dan stroomt er niets uit.
Slangetje van het filter aftrekken, en ook naar boven houden en dan valt het erg mee.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Dieselfilter

Bericht door Harry 341 »

Gewoon elk jaar alle filters eruit en nieuwe erin,voor die paar rotcenten geen gezeur.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

paar rot centen ? :muur :ie
Een brandstoffilter kost wel een beetje meer als een paar centen :groteogen :bonk :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dieselfilter

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:paar rot centen ? :muur :ie
Een brandstoffilter kost wel een beetje meer als een paar centen :groteogen :bonk :bifun
Een brandstoffilter van een paar euro's (pakweg 18) is hééél wat goedkoper dan een nieuwe inspuitpomp hoor ...

Als het brandstoffilter niet op tijd word vervangen , en er raakt vuil of water mee de pomp in , dan krijg je een serieuze scheur in je portemonnee ...
Mijn brandstoffilter word om de (max.)30.000km vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

een origineel brandstoffilter zou 60.000 km mee moeten kunnen gaan.
Ik was de laatste keer bijna 30 euro kwijt..

Dat bedoelde ik met wat meer als een paar rotcenten..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Dieselfilter

Bericht door Pascal-141 »

Een origineel brandstoffilter : VW is geen filterfabriek , en gebruikt filters van Knecht .
Aftermarket of "origineel VW" = identiek ... :knipoog (met uitzondering van de opdruk , bij de ene staat er Knecht op vermeld , en bij de andere zet VW zijn eigen logo erop.

En in verband met de wissel-interval = ik vervang liever wat sneller , ik ben liever zeker. :knipoog

Ieder moet voor zichzelf maar uitmaken wat ze zich kunnen permitteren , de ene vervangt 2x per jaar , de andere laat het filter zitten tot de auto niet meer vooruit wil omdat het filter verstopt zit :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Dieselfilter

Bericht door frank884 »

Pascal-141 schreef:Een origineel brandstoffilter : VW is geen filterfabriek , en gebruikt filters van Knecht .
Aftermarket of "origineel VW" = identiek ... :knipoog (met uitzondering van de opdruk , bij de ene staat er Knecht op vermeld , en bij de andere zet VW zijn eigen logo erop.

En in verband met de wissel-interval = ik vervang liever wat sneller , ik ben liever zeker. :knipoog

Ieder moet voor zichzelf maar uitmaken wat ze zich kunnen permitteren , de ene vervangt 2x per jaar , de andere laat het filter zitten tot de auto niet meer vooruit wil omdat het filter verstopt zit :lach
ben ik helemaal met je eens Pascal,
Ook veel filters zijn van filtermaker Mann, knecht, mahle,alsco. enz het maakt allemaal niet veel uit een ander kleurtje erop en een VW tekentje en hij is dubbel zo duur, ik heb er 5 tegelijk gekocht en daar heb ik geen 10 euro per stuk voor betaald, dus ik kan 3 filters wisselen voor de prijs van 1 filter waar vw
op is geverft,
ik wissel de filter om de 30.000km.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dieselfilter

Bericht door Multivan Generation »

ik vervang ook vaker hoor,
alleen volgens VW zou het 60.000 km mee moeten kunnen gaan.
Dat wordt er vermeld in het boekje..

Ik zelf zou een filter kiezen met een zes kant er op,
vind ik zelf namelijk prettiger met de- en monteren.
Ieder zijn voorkeur he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Dieselfilter

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef: Ik zelf zou een filter kiezen met een zes kant er op,
vind ik zelf namelijk prettiger met de- en monteren.
Ieder zijn voorkeur he..
???? het dieselfilter zit toch gewoon in je kokerbalk geschoven en de aansluitingen excentrisch... waarom dan een zeskant??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie