Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

LMM en K&N filter

vragen over de T4
Plaats reactie
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

LMM en K&N filter

Bericht door VéTé »

Kan iemand mij vertellen wat correct is?

Ik wil een K&N filter monteren maar twijfel of dat gaat. Volgens het ene verhaal is het geen probleem en op het TDI forum lees ik dat het niet zomaar gaat omdat er vocht door kan komen en er een probleem met de LMM ontstaat. Als ik het goed begrijp is dat het geval met een Pierburg en weer geen probleem met een Bosch.

Ik heb een 2.5 tdi (102) met een Pierburg. Iemand ervaring met de combinatie Pierburg en open (K&N) filter?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LMM en K&N filter

Bericht door Multivan Generation »

als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: LMM en K&N filter

Bericht door keescv »

heb er 4 jaar mee gereden in een tdi 88 pk en geen centje pijn gehad

okee wel 3x een lmm vervangen omdat deze afweek.

wel een tip als je een kn filter weer na een reiniging gaat voorzien van olie is een vliesje olie genoeg(tot alle witte ribben rood zien) en geen klodders olie.
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: LMM en K&N filter

Bericht door Tvier »

Multivan Generation schreef:als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
Hm.. hoe doe je dat inoliën precies, kon het niet vinden bij tips & trucs.. Wil namelijk een inlegfilter aanschaffen..
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: LMM en K&N filter

Bericht door keescv »

dat staat in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant



http://www.knluchtfilter.com/cleaning.htm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: LMM en K&N filter

Bericht door Multivan Generation »

Tvier schreef:
Multivan Generation schreef:als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
Hm.. hoe doe je dat inoliën precies, kon het niet vinden bij tips & trucs.. Wil namelijk een inlegfilter aanschaffen..
Er zitten 2 busjes in de cleaning kit.
Die kit moet je er wel apart bijkopen!
Het eerste busje met een soort van spray (witte busje) daarmee laat je het vuil inweken en het filter schoonmaken.
Vervolgens met kraanwater afspoelen. Filter laten drogen.
Daarna voorzichting inoliën met de rode olie. Als het filter de olie opneemt, dan kleurt het filter weer rood.

Niet te veel oliën :knipoog Te veel is namelijk niet goed.
Groeten en succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tvier
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 jan 2008, 18:28

Re: LMM en K&N filter

Bericht door Tvier »

Multivan Generation schreef:
Tvier schreef:
Multivan Generation schreef:als een inlegfilter van K&N netjes ingeolied is, dan komt er helemaal geen vocht voorbij het filter.
De oudere Bosch LMM's konden daar niet tegen, Pierburg en de Nieuwere Bosch LMM's geven geen problemen.
Hm.. hoe doe je dat inoliën precies, kon het niet vinden bij tips & trucs.. Wil namelijk een inlegfilter aanschaffen..
Er zitten 2 busjes in de cleaning kit.
Die kit moet je er wel apart bijkopen!
Het eerste busje met een soort van spray (witte busje) daarmee laat je het vuil inweken en het filter schoonmaken.
Vervolgens met kraanwater afspoelen. Filter laten drogen.
Daarna voorzichting inoliën met de rode olie. Als het filter de olie opneemt, dan kleurt het filter weer rood.

Niet te veel oliën :knipoog Te veel is namelijk niet goed.
Groeten en succes
Dank je wel Peter :toppie
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: LMM en K&N filter

Bericht door stijnh »

dus de luchtfilter bij een t4 88pk van 2000 vervangen door een k&n zal geen problemen geven als ik het goed begrepen heb

wat is er dan slecht voor de oude lmm dat er vocht door komt of dat er olie met de lucht zou meegaan? (misschien domme vraag maar heb ergens gelezen dat die olie een probleem kan geven)
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Re: LMM en K&N filter

Bericht door keescv »

geloof mij geeft echt geen problemen mits je normaal inolied en een klodders oli.

maar als je twijfelt moet je het niet doen ,niet wij moeten jouw overtuigen maar jij jezelf :nuts

verwacht trouwens nu geen 10 pk erbij want dan kom je bedrogen uit ,wat je wel krijgt is een soepel oppakkende motor
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: LMM en K&N filter

Bericht door stijnh »

het probleem is gewoon dat je op internet zo veel uiteen lopende dingen vindt dat je gowoon niet meer weet wat te geloven
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
gascona
Berichten: 200
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: LMM en K&N filter

Bericht door gascona »

keescv schreef: verwacht trouwens nu geen 10 pk erbij want dan kom je bedrogen uit ,wat je wel krijgt is een soepel oppakkende motor
Vehaal klopt ook voor een AAB (2.4D) Pakt sneller op en verbruik bij mij is iets minder. Verder is het voor mij ook een economische aangelegenheid. 1 x een K&N filter kopen + onderhoudssetje is voordeliger dan 2 X een nieuw filter.

nogmaals NIET te veel olie gebruiken bij het reinigen.

gr Martin
Afbeelding
Gij zult niet stelen, de overheid duld geen concurentie
Die Bruine
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29

Re: LMM en K&N filter

Bericht door Die Bruine »

Het is wel eens voorgekomen dat na het plaatsen van een K&N filter de motor niet meer lekker liep. Ik ken iemand die dat met een Hyundai heeft gehad. Er bleek gewoon teveel olie in het nieuwe filter te zitten. Ditzelfde verhaal geldt voor vrijwel elke wagen. K&N filters, en dan met name de paddestoelen (open filters), hebben wel eens wat olie achter gelaten op de LMM. Ook hier heb ik zelf ervaring mee op min vorige VR6. Die olie op mijn LMM kan echt alleen van het filter zelf afgekomen zijn. En zo ken ik nog wel 2 gasten die er last van hebben gehad. Alleen van deze twee weet ik ook dat ze het zelf fout hebben gedaan. Namelijk goed reinigen en te goed van nieuwe olie voorzien, oftewel niet goed drogen. Ik heb er nu 1000km een K&N inlegfilter inzitten. Gewoon omdat ik geen zin had om iets te maken/verzinnen voor een paddestoel. Merkbaar verschil? De eerste keer dat je er mee rijdt ja. Maar een dag later merk je er niets meer van. Zet na een week de originele maar eens terug. Dan zul je het denk ik wel merken. Maar het verschil... Vrijwel niets. Mijn filter moest vervangen worden. En als ik voor niet al teveel geld betere onderdelen kan krijgen dan neem ik ze ook ;) zo simpel.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
Gebruikersavatar
meerman
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2008, 16:36

Re: LMM en K&N filter

Bericht door meerman »

hallo,
ik heb vorige week een k&n 57i kit gemonteerd in combinatie met een vag powerbox.
heb nu een koppel waar een sleper van smit tak rode koontjes krijgt.

gr michel :ikrij
K&N 57I rules, 2,5TDI 75KW (als t regent in mei is april voorbij)
VéTé
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 apr 2008, 10:33
Locatie: Zuidoost-Brabant

Re: LMM en K&N filter

Bericht door VéTé »

Ben even offline geweest maar iedereen bedankt voor de reacties.
Plaats reactie