Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rauw schakelen
Rauw schakelen
Mijn T4 is van 2003 75KW Schakel 94.000 KM
De laatste tijd gaat het schakelen wat stroef en als je stilstaat en in z,n 1 schakelt hoor je kloenk
Of je voelt het eigenlijk meer.
De versnellingen laten zich moeilijk vinden.
Balen is wel dat ik hem net uit de 1jaar garantie heb.
waar kan ik de oorzaak gaan zoeken???
Heeft het met een afstelling van de schakelpook te maken??
Want de 1 en 2 versnelling piepten een tijdje bij de pook maar dat piepje is nu verdwenen.
groeten Marco
De laatste tijd gaat het schakelen wat stroef en als je stilstaat en in z,n 1 schakelt hoor je kloenk
Of je voelt het eigenlijk meer.
De versnellingen laten zich moeilijk vinden.
Balen is wel dat ik hem net uit de 1jaar garantie heb.
waar kan ik de oorzaak gaan zoeken???
Heeft het met een afstelling van de schakelpook te maken??
Want de 1 en 2 versnelling piepten een tijdje bij de pook maar dat piepje is nu verdwenen.
groeten Marco
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Rauw schakelen
klinkt een beetje alsof je koppeling niet helemaal vrij komt en daardoor je prise-as ietwat blijft aandrijven, hierdoor blijft de bak "op spanning" staan en schakelt ie erg moeilijk naar een gang.
lucht in koppelingscircuit?
lucht in koppelingscircuit?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rauw schakelen
Als je de hoes rond je schakelpook eens loshaalt,
door eerst de pookknop te verwijderen dmv verdraaien (fijne draad dus duurt even
)
Dan de hoes naar boven trekken.
De rubber manchet verwijderen en je ziet dan vanaf de bovenkant het schakelmechanisme.
Spuit hier eens wat teflonspray of PTFE-spray op.
Pook paar keer bewegen door alle versnellingen te schakelen.
Daarna nogmaals inspuiten om alle bewegende delen daar.
Onder de auto kun je alle scharnierende en bewegende delen van het schakelmechanisme eens inspuiten.
Dat helpt echt al een hoop

door eerst de pookknop te verwijderen dmv verdraaien (fijne draad dus duurt even

Dan de hoes naar boven trekken.
De rubber manchet verwijderen en je ziet dan vanaf de bovenkant het schakelmechanisme.
Spuit hier eens wat teflonspray of PTFE-spray op.
Pook paar keer bewegen door alle versnellingen te schakelen.
Daarna nogmaals inspuiten om alle bewegende delen daar.
Onder de auto kun je alle scharnierende en bewegende delen van het schakelmechanisme eens inspuiten.
Dat helpt echt al een hoop


...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rauw schakelen
wat peter zegt kan echt wonderen doen
het verschil kan enorm zijn
het is iets dat ze in de garage niet smeren maar dat het rijplezier wel enorm verhoogt
een aanrader voor iedereen dus
het verschil kan enorm zijn
het is iets dat ze in de garage niet smeren maar dat het rijplezier wel enorm verhoogt
een aanrader voor iedereen dus
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rauw schakelen
Ik heb het al bij een aantal bussen gedaan,stijnh schreef:wat peter zegt kan echt wonderen doen
het verschil kan enorm zijn
het is iets dat ze in de garage niet smeren maar dat het rijplezier wel enorm verhoogt
een aanrader voor iedereen dus
en die mensen doen het nu 2 keer per jaar zelf..
Een wereld van verschil

Vaak doet een garage het niet uit zichzelf en moet je er om vragen.
Bij veel bussen zit er op dat punt "achterstallig onderhoud"
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rauw schakelen
is WD-40 ook een optie. daar heb ik nl een doos vol van op het werk staan
T4 2.5TDI 88pk 1999
Re: Rauw schakelen
Nee WD 40 is veels te schraal.
op het werk hebben we een jerrycan pure Teflon net zo dik als vla zeg maar met aparte verdunner erbij om zelf je mengverhouding aan te maken.
Dat is goed spul.
Zelf vindt ik de teflon uit spuitbussen daar zit ook een wereld van verschil in.
op het werk hebben we een jerrycan pure Teflon net zo dik als vla zeg maar met aparte verdunner erbij om zelf je mengverhouding aan te maken.
Dat is goed spul.
Zelf vindt ik de teflon uit spuitbussen daar zit ook een wereld van verschil in.
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rauw schakelen
idd geen WD40 gebruiken,
dat lost na verloop van tijd de olie en vetten op,
en dan ben je verder van huis.
dat lost na verloop van tijd de olie en vetten op,
en dan ben je verder van huis.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rauw schakelen
En smeervet die normaal gebruikt wordt op auto's ?Multivan Generation schreef:idd geen WD40 gebruiken,
dat lost na verloop van tijd de olie en vetten op,
en dan ben je verder van huis.
VW T4 102PK 75kW LWB Black Metallic met de meest afschuwelijke bekleding ooit, TOTO!
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Rauw schakelen
geen ervaring mee, dus dat weet ik niet.
Ik zelf heb goede ervaringen met PTFE-spray, ook wel derailleur spray van Kroonoil.
En die kan ik aanraden.
Voor de rest: probeer het uit zou ik zeggen
Ik zelf heb goede ervaringen met PTFE-spray, ook wel derailleur spray van Kroonoil.
En die kan ik aanraden.
Voor de rest: probeer het uit zou ik zeggen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Rauw schakelen
Roger B. schreef:klinkt een beetje alsof je koppeling niet helemaal vrij komt en daardoor je prise-as ietwat blijft aandrijven, hierdoor blijft de bak "op spanning" staan en schakelt ie erg moeilijk naar een gang.
lucht in koppelingscircuit?
ik ga toch mee in dit verhaal ,heb het zelf gehad met een t4 88 pk uit 2001 en die had het zelfde elke keer naar zijn 3 en 5 klonk.
met onderhoud alles gesmeerd en minder klonk tot zonder waarschuwing klonk in zijn 3 op de geestersingel in alkmaar en niet meer schakelen zonder een hoop grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr kopeling in grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr (tanden poets) dus gegeven moment maar hup tussengas en in zijn 4 richting schagen naar de dealer.
hier bleek dus dat mijn drukgroep was gebroken ,en toen het gemaakt was geen klonk meer gehad