Ik heb de zelfde roetfilter als op de foto.
Ik merk geen verschil van trekkracht of dat ie slomer is geworden.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik een EGR plaatje heb gemonteerd.
Misschien is het dat ik daarom geen verschil merk.
Misschien weet onze technische vraagbaak Vaniac er wat meer over.
He Jaap! Dat is wel een beetje dubbel he! Je doet er een roetfilter omdat het beter voor het mileu is (kost je ook nog geld) en dan dop je de EGR af, wat weer slechter voor het mileu is.
In principe neemt de hoeveelheid NOx in het uitlaatgas toe wanneer je het EGR-systeem buiten werking stelt. Tevens stijgt hierdoor de temperatuur van het uitlaatgas waardoor de bestaande oxidatiekatalysator sneller op temperatuur is en sneller zijn werk kan doen.
Een roetfilter dat naderhand ingebouwd wordt reinigt zichzelf des te beter naarmate de temperatuur van het uitlaatgas hoger is. Het afdoppen van de EGR-leiding bevordert dit proces en levert weer minder roetvorming op!!!
Bij auto's met roetfilter, die alleen maar korte stukken rijden en dus nooit goed op bedrijfstemperatuur komen, zal het roetfilter na verloop van tijd verstopt raken, met alle gevolgen vandien.
Hallo,
Ik heb een tijd terug bij een VW-dealer navraag gedaan naar de gevolgen van de achterafmontage van een roetfilter. De betreffende monteur vertelde dat de prestaties zouden terug lopen, omdat je toch ergens een soort vernauwing creëert. Bovendien heeft zo'n simpel filter niet echt een zelfreinigende werking, waardoor hij op termijn zou gaan verstoppen en dus vervangen moet worden. Dus hij raadde het af.
Gr.
Ptr
in belgie zit hij er sinds 2007 verplicht onder(euro4) anders kan je hem niet meer in het verkeer brengen
ik weet natuurlijk niet of hij beter rijdt zonder volgens de opgegeven prestaties is er geen verschil
dat afdoppen van de egr ,kan dat geen kwaad?mijn bus stottert wel eens bij stationair (niet smorgens dan is het toerental iets hoger ) maar als het weer wat warmer word gebeurd het wel eens .
Zolang als ze alleen maar co-gehalte en hoeveelheid roet meten levert het afdoppen van de egr geen problemen op. Verder is het zo dat bij volgas het egr-systeem niet in werking is. Het egr-systeem werkt alleen bij deellast van de motor. De roetmeting wordt bij volgas gedaan.
Mijn t5 1900 tdi met euro 4 is 102 pk.
Dezelfde t5 met euro 3 is 105 pk.
Er zit dus verschil in de motoren.
Kan iemand mij eens uitleggen waar dit verschil door komt?
in het onderhoudsboekje staat dat wanneer je een roetfilter hebt, je geen bio diesel kan tanken nu heb ik een biodiesel tank en dus kan ik geen roetfilter plaatsen. Wie weet hoe dit kan ??
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.