Ik heb een T4 102 pk TDI van bj. 2000.
Laatst heb ik een 90.000 km beurt laten doen.
Een dag daarop was de brandstoftank op reserve maar lang nog niet leeg.
Ineens slecht starten met koude motor, moeizaam aanslaan; ik dacht eerst dus aan de gloeibougies. Het gloeilampje ging overigens wel keurig aan en na een paar seconden uit dus twijfelde ik hieraan. Liep de auto eenmaal dan startte die de tweede keer feiloos.
Wat mij toen ineens opviel dat nadat ik de motor had uitgezet er nog enige seconden een hoog geluid van een pompje of zoiets te horen was.
Mijn idee was toen dat er misschien geen probleem was met de gloeibougies maar met de brandstof toevoer, zou ook lucht in het systeem kunnen zijn.
Na vol tanken was het probleem over. Ook geen extra geluidje meer.
Mijn vraag is:
zit er inderdaad een extra electrisch brandstoftoevoerpompje die ik gehoord kan hebben. En wat zou mijn probleem geweest kunnen zijn, haperend terugslagklepje of zo?
Eventuele lucht in het nieuwe filter zou er na een dag toch al uit moeten zijn?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Vraagje over de brandstoftoevoer
Mijn Transporter is een T4 zoals ik hierboven aangeef, maar ik neem aan dat daar dan hetzelfde voor geldt....Pim 328 schreef:Een 2.5 tdi heeft geen extra brandstofpompje, De brandstofpomp zorgt ervoor dat er diesel aangezogen wordt
Vreemd, wat was dan dat geluidje ?
Het was net of er een enige seconden een pompje o.i.d. liep na het uitzetten van de motor. Ventilator stond uit. Het was een vrij hoog geluid.
Iemand....?
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Ik heb zelfde gehad, niet willen starten bij bijna lege tank. Oorzaak was het brandstoffilter onder accu/koplamp. Zat water en smurrie in. Ik heb nieuwe geplaats en startproblemen zijn voorbij. Je zou hem ook eerst even kunnen aftappen. Je ziet de onderzijde tussen je bumper en voorwiel.
Het aparte geluid is mischien je vacuum in de EGR die verdwijnt.
Succes Egbert.
Het aparte geluid is mischien je vacuum in de EGR die verdwijnt.
Succes Egbert.