Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Audi A8 velgen onder t4
Audi A8 velgen onder t4
Van plan om Audi A8 (lookalike) velgen 17 inch onder de bus te zetten, met juiste loadindex e.d.
Eerste garage doet veel met velgen en banden, heeft drie toeleveranciers gebeld, antwoord kan niet geleverd worden voor een T4.
Tweede garage zegt hoeveel wil je d'r hebben met juiste loadindex.
Fotogalerij doorgebladerd, ben niet de eerste met dit idee, wat hebben jullie eronder liggen.
Klopt het wat garage één zegt, of zijn er daadwerkelijk wel aan A8 velgen te komen met de juiste loadindexen, steken e.d.
groeten Edwin
Eerste garage doet veel met velgen en banden, heeft drie toeleveranciers gebeld, antwoord kan niet geleverd worden voor een T4.
Tweede garage zegt hoeveel wil je d'r hebben met juiste loadindex.
Fotogalerij doorgebladerd, ben niet de eerste met dit idee, wat hebben jullie eronder liggen.
Klopt het wat garage één zegt, of zijn er daadwerkelijk wel aan A8 velgen te komen met de juiste loadindexen, steken e.d.
groeten Edwin
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Dat is wel degelijk mogelijk.
Vraag eens na bij hoogendoornwheels .
http://www.hoogendoornwheels.nl dacht ik.
Steek 5x112 ET 45 velgenmaat 8J17
groeten Peter
Vraag eens na bij hoogendoornwheels .
http://www.hoogendoornwheels.nl dacht ik.
Steek 5x112 ET 45 velgenmaat 8J17
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Ik heb Borbet velgen van een A8 met TÜV-brief.
Ik zal ze het maar niet laten lezen, want de LI is 690 kg terwijl ik 710 moet hebben. Gelukkig is mijn bus van 1997.
De steek moet 5x112 zijn en de bouten zijn dik!!!
De ET waarde origineel 55mm, je kunt zonder problemen naar 44 terug.
Er zijn er die het altijd beter weten, dus die komen straks wel.......
Succes
Ik zal ze het maar niet laten lezen, want de LI is 690 kg terwijl ik 710 moet hebben. Gelukkig is mijn bus van 1997.
De steek moet 5x112 zijn en de bouten zijn dik!!!
De ET waarde origineel 55mm, je kunt zonder problemen naar 44 terug.
Er zijn er die het altijd beter weten, dus die komen straks wel.......
Succes
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Bedankt voor de reactie, maar;
Mijn pa heeft vandaag gehoord van een APK-keuringmeester dat men de bus niet kan afkeuren op de velgen (wel op de banden), schijnt dat men dit niet kan controleren.??
Dat de verkoper van de velgen "garant" staat voor wat hij verkoopt.
Dus als hij zegt dat de velg onder de bus past, kan/mag de klant dit aannemen.
Van een aantal "grotere" merken zijn wel aslasten te vinden op hun sites.
Kleinere merken en de replica's bij hoogendoorn zijn de gegevens (aslast) niet altijd te vinden, of zelfs de fabrikant.
Groeten Edwin
Mijn pa heeft vandaag gehoord van een APK-keuringmeester dat men de bus niet kan afkeuren op de velgen (wel op de banden), schijnt dat men dit niet kan controleren.??
Dat de verkoper van de velgen "garant" staat voor wat hij verkoopt.
Dus als hij zegt dat de velg onder de bus past, kan/mag de klant dit aannemen.
Van een aantal "grotere" merken zijn wel aslasten te vinden op hun sites.
Kleinere merken en de replica's bij hoogendoorn zijn de gegevens (aslast) niet altijd te vinden, of zelfs de fabrikant.
Groeten Edwin
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Ha die Jan,
Ik wil je positieve inbrengen niet ver"spil"len, maar als internationaal chauffeur spreek jij vast je talen........
LK 100 -112 staat voor LochKreis ofwel gatencirkel, men bedoeld dus de steekdiameter tussen de gaten. Waarschijnlijk kunnen de het velgen met twee universele steekdiameters worden geleverd, een van 5x112 en 4x100. Wat dus in houdt dat de 5 gaten in een cirkel staan van 112 mm en de vier gaten in een cirkel van 100 mm. Na het gieten van de velgen (dan komen ook de gegevens er ook meteen op) worden de gaten pas bepaald en geboord. Volvo heeft velgen met meerdere gaten 9 stuks 4 en 5 gaats gecombineerd. Zelf zou ik die niet monteren. Het hart van de naaf is behoorlijk zwak geworden.
Statisch, dus als de bus gewoon stilstaat, of dynamisch, maar dan recht vooruit rollend, zullen er geen problemen zijn, maar bij extreem remmen en heftig sturen bij hogere snelheid zijn de krachten op de velg en dus ook de bevestiging enorm. Het is bekend dat er velgen krom kunnen raken bij dit soort acties. Omdat de zijdelingse krachten op de velgen niet te berekenen zijn. Ga maar eens na wat er gebeurd als de wielen ingestuurd staan en er dan geremd wordt. De massa van de bus wil rechtuit. Spannend hoor!!!
Vergelijk het eens met je langste hengel en houdt die helemaal op het uiteinde met twee vuisten vast en ga er dan mee zwiepen. Wedden dat je polsen dat niet leuk vinden?
Mischien verklaart dit weer een hoop.
Lekker weer om te vissen trouwens..................
Groeten aan Ingrid en de papapaai, hoe heette die ook alweer?
Ik wil je positieve inbrengen niet ver"spil"len, maar als internationaal chauffeur spreek jij vast je talen........

LK 100 -112 staat voor LochKreis ofwel gatencirkel, men bedoeld dus de steekdiameter tussen de gaten. Waarschijnlijk kunnen de het velgen met twee universele steekdiameters worden geleverd, een van 5x112 en 4x100. Wat dus in houdt dat de 5 gaten in een cirkel staan van 112 mm en de vier gaten in een cirkel van 100 mm. Na het gieten van de velgen (dan komen ook de gegevens er ook meteen op) worden de gaten pas bepaald en geboord. Volvo heeft velgen met meerdere gaten 9 stuks 4 en 5 gaats gecombineerd. Zelf zou ik die niet monteren. Het hart van de naaf is behoorlijk zwak geworden.
Statisch, dus als de bus gewoon stilstaat, of dynamisch, maar dan recht vooruit rollend, zullen er geen problemen zijn, maar bij extreem remmen en heftig sturen bij hogere snelheid zijn de krachten op de velg en dus ook de bevestiging enorm. Het is bekend dat er velgen krom kunnen raken bij dit soort acties. Omdat de zijdelingse krachten op de velgen niet te berekenen zijn. Ga maar eens na wat er gebeurd als de wielen ingestuurd staan en er dan geremd wordt. De massa van de bus wil rechtuit. Spannend hoor!!!
Vergelijk het eens met je langste hengel en houdt die helemaal op het uiteinde met twee vuisten vast en ga er dan mee zwiepen. Wedden dat je polsen dat niet leuk vinden?
Mischien verklaart dit weer een hoop.
Lekker weer om te vissen trouwens..................

Groeten aan Ingrid en de papapaai, hoe heette die ook alweer?

Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
LK is lochkreis en betekent steek 100--112 . aan de hand van deze code wordt in de fabriek de gaten geboord in de velg in jou geval 112. maar deze velg had bijvoorbeeld ook geboord kunnen worden in 4-100JAN 751 schreef:Hoi Edwin Ik heb ook A8 velgen (lookalike) steek 5 x 112 ET 35 en 7,5 J 17
Achter in de velgen staat LK 100-- 112 ik neem aan dat dit de
loadindex is. Made in germany. Als banden heb ik 235/45/17
Toyo Proxes met loadindex 97.![]()
Groet Jan
tja ik heb vandaag mijn winterbanden eronder gezet op audi a4 velgen
als de loadindex van de velgen niet helemaal klopt heb ik daar niet zon probleem mee kan me niet voorstellen dat ze dan krom of kapot zouden gaan lijkt me toch dat ze genoeg speling houden met berekenen van de krachten bij audi ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat er iets mee gebeurt is maar het blijft uiteraard een persoonlijke keuze want je weet dat het niet 100% in orde is
als de loadindex van de velgen niet helemaal klopt heb ik daar niet zon probleem mee kan me niet voorstellen dat ze dan krom of kapot zouden gaan lijkt me toch dat ze genoeg speling houden met berekenen van de krachten bij audi ik heb in ieder geval nog nooit gehoord dat er iets mee gebeurt is maar het blijft uiteraard een persoonlijke keuze want je weet dat het niet 100% in orde is
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
LK 100-112 betekent dat het een multi-steek velg is , er zitten dus hoogstwaarschijnlijk 10 gaten in , ipv de gebruikelijke 5 . ( je kan de velgen dan gebruiken op 5x100 en 5x112)dannyl schreef:LK is lochkreis en betekent steek 100--112 . aan de hand van deze code wordt in de fabriek de gaten geboord in de velg in jou geval 112. maar deze velg had bijvoorbeeld ook geboord kunnen worden in 4-100JAN 751 schreef:Hoi Edwin Ik heb ook A8 velgen (lookalike) steek 5 x 112 ET 35 en 7,5 J 17
Achter in de velgen staat LK 100-- 112 ik neem aan dat dit de
loadindex is. Made in germany. Als banden heb ik 235/45/17
Toyo Proxes met loadindex 97.![]()
Groet Jan
Update
Heb in de tussen tijd A8 velgen besteld en zijn inmiddels al geleverd, alleen ben ik de tel kwijt geraakt van al de gaten in het hart van de velg niet alleen 5x112 en 4xzoveel volgens mij zaten er zeker 13 gaten voorgeboord, een universele velg dus.
Wel makkelijk voor de verkoop past altijd
.
Plus in de velg stond op een aantal "spaken" de loadindex per steek vermeld, 690 kg voor 5x112 net niet voldoende voor mijn bus. Kreeg wel zwart op wit dat ze toch voor mijn bus geschikt zijn. Gezien dat er echt geen "body" meer over was van het hart van al de gaten die zijn geboord heb ik de velgen maar retour gestuurd.
Wat anders gevonden bij RSL bus tuning.
Nu heb ik vandaag net gehoord dat de velgen Y10 van RSL niet meer geleverd worden sinds een half jaartje.
Groeten Edwin
Heb in de tussen tijd A8 velgen besteld en zijn inmiddels al geleverd, alleen ben ik de tel kwijt geraakt van al de gaten in het hart van de velg niet alleen 5x112 en 4xzoveel volgens mij zaten er zeker 13 gaten voorgeboord, een universele velg dus.
Wel makkelijk voor de verkoop past altijd

Plus in de velg stond op een aantal "spaken" de loadindex per steek vermeld, 690 kg voor 5x112 net niet voldoende voor mijn bus. Kreeg wel zwart op wit dat ze toch voor mijn bus geschikt zijn. Gezien dat er echt geen "body" meer over was van het hart van al de gaten die zijn geboord heb ik de velgen maar retour gestuurd.
Wat anders gevonden bij RSL bus tuning.
Nu heb ik vandaag net gehoord dat de velgen Y10 van RSL niet meer geleverd worden sinds een half jaartje.

Groeten Edwin
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
De "multisteek"- A8 velgen zijn inderdaad een stuk minder stevig dan de echte Audi velgen , vooral vanwege de vele gaten die erin zitten zoals je zelf al zei , door de "gatenkaas" in het hart vd velg verliest deze zijn sterkte , en heeft ze bijgevolg te weinig draagvermogen voor de zware T4 ...edwin588 schreef:Update
Heb in de tussen tijd A8 velgen besteld en zijn inmiddels al geleverd, alleen ben ik de tel kwijt geraakt van al de gaten in het hart van de velg niet alleen 5x112 en 4xzoveel volgens mij zaten er zeker 13 gaten voorgeboord, een universele velg dus.
Wel makkelijk voor de verkoop past altijd.
Plus in de velg stond op een aantal "spaken" de loadindex per steek vermeld, 690 kg voor 5x112 net niet voldoende voor mijn bus. Kreeg wel zwart op wit dat ze toch voor mijn bus geschikt zijn. Gezien dat er echt geen "body" meer over was van het hart van al de gaten die zijn geboord heb ik de velgen maar retour gestuurd.
Wat anders gevonden bij RSL bus tuning.
Nu heb ik vandaag net gehoord dat de velgen Y10 van RSL niet meer geleverd worden sinds een half jaartje.![]()
Groeten Edwin