Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

spoorverbreders

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

spoorverbreders

Bericht door dickydick »

beste wjw-ers,

heeft iemand van jullie enige ervaring of kennis over spooorverbreders. ik heb een t5 multivan 174pk automaat highline. ik heb ze op mijn sorento gemonteerd en heb er nog niks negatiefs over kunnen ontdekken. wel vindt ik dat het er een stuk beter uit ziet met de standaard velgen.

graag jullie reacties en als het kan enige info over waar dit te koop is.

groetjes van DickyDick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: spoorverbreders

Bericht door Kobus »

Eibach levert voor zover ik weet spoorverbreders; kleinste maat is dacht ik 10 mm.
stop the rat race
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: spoorverbreders

Bericht door Guus NLB »

Ik heb nog een gloednieuwe set liggen van 2x 15 mm. Toen ik die wilde monteren bleek dat ik de originele wielbouten moest inkorten omdat die verder uit de velg steken dan die 15mm.
Dat inkorten is er eigenlijk niet meer van gekomen. Overigens kan dat gevaarloos omdat de lengte van het schroefdraad niet meer hoeft te zijn dan de dikte en die is 14 mm (M14).

Als ik de schuifdeuren volledig open blijft er trouwens niet veel meer ruimte over tussen deur en wiel dan zo'n 20 mm. Ik heb er wel wielen 8.5 breed, ET45 met banden 255 onder zitten, daarvan komt de buitenzijde natuurlijk ook behoorlijk meer naar buiten.

Monteer NOOIT spoorverbreders vóór !!
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: spoorverbreders

Bericht door dickydick »

Guus NLB schreef:Ik heb nog een gloednieuwe set liggen van 2x 15 mm. Toen ik die wilde monteren bleek dat ik de originele wielbouten moest inkorten omdat die verder uit de velg steken dan die 15mm.
Dat inkorten is er eigenlijk niet meer van gekomen. Overigens kan dat gevaarloos omdat de lengte van het schroefdraad niet meer hoeft te zijn dan de dikte en die is 14 mm (M14).

Als ik de schuifdeuren volledig open blijft er trouwens niet veel meer ruimte over tussen deur en wiel dan zo'n 20 mm. Ik heb er wel wielen 8.5 breed, ET45 met banden 255 onder zitten, daarvan komt de buitenzijde natuurlijk ook behoorlijk meer naar buiten.

Monteer NOOIT spoorverbreders vóór !!


hallo guus.

bedankt voor je reactie ga me nog even verder oriënteren. waarom nooit voor?
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: spoorverbreders

Bericht door Guus NLB »

Omdat je dan zeer ongewenste reacties in de besturing krijgt. Dat komt omdat je de "schuurstraal" verandert. O.a. wordt ie heel gevoelig voor sporen in de weg. Dat krijg je met een bredere, plattere band sowieso wel wat.
Bovendien is het effect dan ook verdwenen dat VW heeft "ingebouwd" in de stuurgeometrie: met de originele spoorbreedte is het zo dat als je bv met je rechterwiel in de berm komt, de auto daar niet verder intrekt maar als het ware naar links -terug de weg op dus- trekt.
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: spoorverbreders

Bericht door Richard-221 »

Hallo, Guus

Wat wil je voor dat setje van jou hebben ?

Gr. Richard
Gebruikersavatar
dickydick
Berichten: 82
Lid geworden op: 08 jun 2007, 00:03

Re: spoorverbreders

Bericht door dickydick »

ok ik snap het dank je wel voor je reactie en uitleg Guus.

groeten van DickyDick
T5 Multivan Highline 128kw TDI
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: spoorverbreders

Bericht door Guus NLB »

Sorry Richard, ik wil het toch nog 'ns monteren, desnoods op m'n volgende T5. Die zal er half volgend jaar toch waarschijnlijk wel een komen. Daar komt in ieder geval een set Eibach veren onder of een strakker onderstel van VW zelf.
Richard-221
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Andelst

Re: spoorverbreders

Bericht door Richard-221 »

Oke Guus ik dacht je er van af wilde, verkeerd begrepen dus.

Gr. Richard
Plaats reactie