Heeft iemand ervaring met de datum die als garantiedatum wordt gehanteerd? Aangezien ik misschien een reparatie voor mijn kiezen krijg wil ik weten waar ik aan toe ben.
Je hebt de leverdatum (af fabriek) en de datum waarop de auto op kenteken is gezet (dat is voor mijn California dus in Duitsland geweest). Bij mij zit daar zeker meer dan 8 maanden tussen (moet het boekje nog checken hoveel het precies is).
groet
Frans
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Garantiedatum
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Garantiedatum
Normaliter wordt in Nederland de datum waarop de auto is gaan rijden gebruikt. In de praktijk is dat de datum waarop de eerste tenaamstelling plaatsvindt.
Garantie op zelf geimporteerde auto's ligt ingewikkelder daar zowel de dealer in NL als de importeur in NL niet thuis hoeven geven op basis van het feit dat de auto niet door/via hen geleverd is.
Garantie op zelf geimporteerde auto's ligt ingewikkelder daar zowel de dealer in NL als de importeur in NL niet thuis hoeven geven op basis van het feit dat de auto niet door/via hen geleverd is.

Groeten van Wim

-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51
Re: Garantiedatum
Dank ja Wim. Volgens Kobus geldt fabrieksgarantie in heel Europa (zie mijn onderwerp over olie in koelvloeistof). Dat wijkt dan weer af van wat jij zegt toch? Of zie ik iets over het hoofd?
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Garantiedatum
Zo simpel als Kobus het stelt is het helaas niet.
Ik ben geen jurist dus kan ik ook niet instaan voor de exacte implementatie van de regelgeving.
De NL wet stelt dat de aan jou verkopende partij, meestal de dealer, aanspreekbaar is voor dat jij geleverd krijgt wat jij redelijkerwijs mag verwachten. Dat wil zeggen dat als jouw auto 25 maanden oud is en jij hebt zoals een goed huisvader betaamt daarmee omgegaan kwa kilometers onderhoud etc jij mag verwachten dat jouw auto normaal functioneert.Onredelijke problemen dienen dan in goed overleg en in redelijkheid te worden opgelost. Vaak zie je dan een zg coulance regeling ontstaan.
Een van de voorwaarden is dat beide partijen onderworpen moeten zijn aan het NL recht. In jouw geval heb jij de auto in Duitsland gekocht en is het NL recht dus niet van toepassing waardoor zowel de dealer als PON niet gebonden zijn aan jou garantie te verlenen. Garantie zul je dus de aan jou verkopende partij, mits dit een VW dealer is, of rechtstreeks bij de VW fabriek zelf moeten halen.
Europese garantie is eigenlijk een "herenakkoord" waarbij een NL auto, geleverd via de gangbare NL kanalen en voorzien van een NL kenteken buiten NL wordt geholpen waarbij de administratieve afwikkeling zich buiten de klant om geschiedt.
De ANWB noemt dit in diverse artikelen de grote valkuil van parallelle import. Ga maar eens info zoeken op hun site.
Ik hoop dat het meevalt voor je maar als het een garantie cq coulance geval zou zijn voor een regulieren NL auto ben je sterk afhankelijk de bereidheid van dealer en/of importeur en die valt in de praktijk vaak tegen.
Schakel indien van toepassing ook zeker je rechtsbijstandsverzekeraar in als je hebt.
Ik ben geen jurist dus kan ik ook niet instaan voor de exacte implementatie van de regelgeving.
De NL wet stelt dat de aan jou verkopende partij, meestal de dealer, aanspreekbaar is voor dat jij geleverd krijgt wat jij redelijkerwijs mag verwachten. Dat wil zeggen dat als jouw auto 25 maanden oud is en jij hebt zoals een goed huisvader betaamt daarmee omgegaan kwa kilometers onderhoud etc jij mag verwachten dat jouw auto normaal functioneert.Onredelijke problemen dienen dan in goed overleg en in redelijkheid te worden opgelost. Vaak zie je dan een zg coulance regeling ontstaan.
Een van de voorwaarden is dat beide partijen onderworpen moeten zijn aan het NL recht. In jouw geval heb jij de auto in Duitsland gekocht en is het NL recht dus niet van toepassing waardoor zowel de dealer als PON niet gebonden zijn aan jou garantie te verlenen. Garantie zul je dus de aan jou verkopende partij, mits dit een VW dealer is, of rechtstreeks bij de VW fabriek zelf moeten halen.
Europese garantie is eigenlijk een "herenakkoord" waarbij een NL auto, geleverd via de gangbare NL kanalen en voorzien van een NL kenteken buiten NL wordt geholpen waarbij de administratieve afwikkeling zich buiten de klant om geschiedt.
De ANWB noemt dit in diverse artikelen de grote valkuil van parallelle import. Ga maar eens info zoeken op hun site.
Ik hoop dat het meevalt voor je maar als het een garantie cq coulance geval zou zijn voor een regulieren NL auto ben je sterk afhankelijk de bereidheid van dealer en/of importeur en die valt in de praktijk vaak tegen.
Schakel indien van toepassing ook zeker je rechtsbijstandsverzekeraar in als je hebt.

Groeten van Wim

Re: Garantiedatum
Ik heb mijn California bij een nederlandse dealer gekocht.
De auto is echter geïmporteerd uit Duitsland en al een jaar oud.
De garantie is echter nog maar één jaar, dus twee jaar gerekend vanaf dat de auto voor het eerst is afgeleverd.
Het doet er blijkbaar niet toe, in welk land dat is geweest.
De auto is echter geïmporteerd uit Duitsland en al een jaar oud.
De garantie is echter nog maar één jaar, dus twee jaar gerekend vanaf dat de auto voor het eerst is afgeleverd.
Het doet er blijkbaar niet toe, in welk land dat is geweest.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 13 mei 2008, 21:51
Re: Garantiedatum
Die datum blijkt lastig, maar na lezing van mijn Kursbuch weet ik inmiddels dat de garantie door VW begint te lopen vanaf levering aan de eerste koper of vanaf het moment dat de auto op kenteken is gezet (de vroegste van de twee telt). Dat is dus niet de datum waarop de fabriek hem overdraagt aan de dealer, die datum is voor mijn auto in het systeem terecht gekomen. Ga ik nog achteraan, want scheelt een maand of zeven. Ik heb ook vernomen dat de fout wel vaker is gemaakt bij zelf geïmporteerde auto's.
Mijn reparatie valt in een coulance regeling (daar maakt de datum niet meer voor uit, de tweejarige garantie is in april verstreken).
Mijn reparatie valt in een coulance regeling (daar maakt de datum niet meer voor uit, de tweejarige garantie is in april verstreken).