Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verkorte schokdempers ?
Verkorte schokdempers ?
Ik lees hier en daar dat als je achter verlaagd, dat verkorte schokbrekers worden toegepast.
Wat is het verschil met een demper met normale slaglengte ?
Wat is hier het nut van / de reden voor ?
Ik kan me voorstellen dat een schokdemper met standaard slag te laat druk opbouwt...en daardoor minder effectief is.
(Veerbeweging is immers korter bij stuggere en kortere veren)
Wat is het verschil met een demper met normale slaglengte ?
Wat is hier het nut van / de reden voor ?
Ik kan me voorstellen dat een schokdemper met standaard slag te laat druk opbouwt...en daardoor minder effectief is.
(Veerbeweging is immers korter bij stuggere en kortere veren)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Dag Pluuke,
Het voordeel van een verkorte schokdemper is dat het werkingsgebied ergens anders ligt. Bij een normale schokdemper ligt het dempingsgebied wat hoger, als je nu je bus gaat verlagen met nog steeds de originele schokdempers, dan komt weliswaar de achterkant naar beneden, maar hierdoor komt de belasting op de schokdemper heel anders te liggen.
De schokdemper wordt continu als het ware op volle belasting (lagere kont) belast.
Hier kunnen de originele schokdempers niet tegen.
Als je nu verkorte dempers hebt, dan is na de verlaging het werkingsgebied van de schokdemper weer optimaal, want die schokdemper 'denkt' dat die verlaging normaal is.
Bij mij, eerste setje origineel VW bij 70.000 km weg, en het 2de setje bij 150.000 weg. Nu dus maar Bilstein B6 eronder, en stukken prettiger.
Dus ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uit gelegd. Ik heb mijn best gedaan. Een tekeningetje is nog gemakkelijker uitleggen
Het voordeel van een verkorte schokdemper is dat het werkingsgebied ergens anders ligt. Bij een normale schokdemper ligt het dempingsgebied wat hoger, als je nu je bus gaat verlagen met nog steeds de originele schokdempers, dan komt weliswaar de achterkant naar beneden, maar hierdoor komt de belasting op de schokdemper heel anders te liggen.
De schokdemper wordt continu als het ware op volle belasting (lagere kont) belast.
Hier kunnen de originele schokdempers niet tegen.
Als je nu verkorte dempers hebt, dan is na de verlaging het werkingsgebied van de schokdemper weer optimaal, want die schokdemper 'denkt' dat die verlaging normaal is.
Bij mij, eerste setje origineel VW bij 70.000 km weg, en het 2de setje bij 150.000 weg. Nu dus maar Bilstein B6 eronder, en stukken prettiger.
Dus ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uit gelegd. Ik heb mijn best gedaan. Een tekeningetje is nog gemakkelijker uitleggen

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hoi Peter,
Bedankt voor je reactie
,
je zegt dat het werkingsgebied ergens anders ligt.
Ik dacht dat de karakteristiek van een originele demper over de gehele slag hetzelfde is ?
Dan zou het niet uitmaken dat -na verlagen- de zuiger zich in een ander gebied van de demper bevindt.
Ik ga ervan uit dat als de vering op zijn aanslag stuit, dat de demper dan nog niet volledig ingedrukt is, en daardoor dus niet kapot kan gaan.
Misschien dat een verkorte schokbreker tevens een andere karakteristiek heeft (zoals jou B6 dempers) vanwege de extra gasvulling, en daardoor beter werkt icm verlagen.
Maar de term verkort kan ik nog steeds niet plaatsen....
Bedankt voor je reactie

je zegt dat het werkingsgebied ergens anders ligt.
Ik dacht dat de karakteristiek van een originele demper over de gehele slag hetzelfde is ?
Dan zou het niet uitmaken dat -na verlagen- de zuiger zich in een ander gebied van de demper bevindt.
Ik ga ervan uit dat als de vering op zijn aanslag stuit, dat de demper dan nog niet volledig ingedrukt is, en daardoor dus niet kapot kan gaan.
Misschien dat een verkorte schokbreker tevens een andere karakteristiek heeft (zoals jou B6 dempers) vanwege de extra gasvulling, en daardoor beter werkt icm verlagen.
Maar de term verkort kan ik nog steeds niet plaatsen....

Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Schokdempers
Hoi Peter,
Kun jij een prijs indicatie geven voor de Bilstein B6,vóór en achter,of heb je alleen achter nodig bij verlaging?
Ik las namelijk op marktplaats Bilstein vóór +- € 1800 en achter +- € 1500
dit vind ik toch wel prijzig.
Groet Ron.
Kun jij een prijs indicatie geven voor de Bilstein B6,vóór en achter,of heb je alleen achter nodig bij verlaging?
Ik las namelijk op marktplaats Bilstein vóór +- € 1800 en achter +- € 1500
dit vind ik toch wel prijzig.

Groet Ron.

Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Hallo,
Niels949 is hier net en we hebben samen een setje Bilstein B6 schokdempers rondom en ook meteen H&R verlagingsveren geplaatst.
Hij was inclusief verzenden 517,80 Euro kwijt.
Ander bedrag he
Adres was hetzelfde als waar ik ze gehaald heb, je kunt hem ook naar het adres vragen, maar het staat ook vermeld in mijn artikel hoor.
http://cgi.ebay.de/BILSTEIN-B6-SPORTDAM ... dZViewItem
Oja Ron, voor 600 Euro kun je ze bij mij krijgen

Interesse?
@Zako Bilstein B6 sport schokdempers zijn gasdrukdempers.
groeten Peter
Niels949 is hier net en we hebben samen een setje Bilstein B6 schokdempers rondom en ook meteen H&R verlagingsveren geplaatst.
Hij was inclusief verzenden 517,80 Euro kwijt.
Ander bedrag he

Adres was hetzelfde als waar ik ze gehaald heb, je kunt hem ook naar het adres vragen, maar het staat ook vermeld in mijn artikel hoor.
http://cgi.ebay.de/BILSTEIN-B6-SPORTDAM ... dZViewItem
Oja Ron, voor 600 Euro kun je ze bij mij krijgen



Interesse?

@Zako Bilstein B6 sport schokdempers zijn gasdrukdempers.
groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 25 feb 2007, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Bilstein
Peter bedankt voor je aanbod ik ga dit tzt. proberen zelf te verdienen
Mijn bus is verlaagd en heb nog de orginele dempers eronder,maar wanneer ze kadoek gaan heb ik dit adres
Groet Ron.

Mijn bus is verlaagd en heb nog de orginele dempers eronder,maar wanneer ze kadoek gaan heb ik dit adres

Groet Ron.

Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Het was een grapje Ron.
Niels is net weg en volgens mij wel tevreden na de proefrit
Hij deed het zowat in zijn broek
Nee zonder dollen,
Niels zal hieronder zijn ervaringen wel posten denk ik zo
@ Pluuke: Verkorte schokdempers zijn gewoon korter in de lengte.
Dus bijvoorbeeld ipv 35 cm zijn ze dan bijvoorbeeld 30 cm.
Als de originele dempers continu met verlaging rijden, dan worden ze continu in een ander gebied benut als normaal. Dit kunnen ze wel aan, echter wordt de interne aanslag veel vaker bereikt, en daardoor(zo denk ik) gaan ze sneller kapot.
groeten Peter
Niels is net weg en volgens mij wel tevreden na de proefrit

Hij deed het zowat in zijn broek

Nee zonder dollen,
Niels zal hieronder zijn ervaringen wel posten denk ik zo

@ Pluuke: Verkorte schokdempers zijn gewoon korter in de lengte.
Dus bijvoorbeeld ipv 35 cm zijn ze dan bijvoorbeeld 30 cm.
Als de originele dempers continu met verlaging rijden, dan worden ze continu in een ander gebied benut als normaal. Dit kunnen ze wel aan, echter wordt de interne aanslag veel vaker bereikt, en daardoor(zo denk ik) gaan ze sneller kapot.
groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Schokdempers
Hé Zako, het wordt steeds leuker,het lijkt de beurs wel,maar dan in negetieve zin het gaat maar naar beneden!
Mag ik weten waar jij deze gekocht hebt.
Ps.wat is het verschil tussen B6 en B4 ?
Groetjes Ron.
Mag ik weten waar jij deze gekocht hebt.
Ps.wat is het verschil tussen B6 en B4 ?
Groetjes Ron.

Laatst gewijzigd door Ron Mokum 383 op 25 feb 2007, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Duur? Oja?Zako schreef:Dan zijn ze wel duur die Bilstein B6 schokdempers.![]()
Ik heb die Bilstein B6 sport-voorschokdemper al voor € 115.70
Ja dus multivan generation, B6 zijn beter dan Bilstein B4 gas-voorschokdemper. Want mij bus zelf is niet verlaagd...
Denk het niet

De prijs die Niels betaald heeft was voor 4 schokdempers en ook nog verlagingsveren van H&R erbij.
Die prijs van jou, waar haal je die vandaan?
Voor hoeveel schokdempers? eentje dus.
Ik denk dat je jezelf een beetje rijk rekent.
115 maal 2 is 230.
Dan nog achter 2 stuks iets van 200
Dan de verlagingsveren er nog bij.

Ik denk dat B6 je beter zal bevallen als B4...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Ron Mokum 383
- Berichten: 732
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
- Locatie: Amsterdam
Schokdempers
Hé Zako,is die prijs pst. of de twee?
Als het pst. is heeft Peter gelijk
Gr.Ron.
Als het pst. is heeft Peter gelijk

Gr.Ron.

Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.
Groet Ron Mokum 383
Groet Ron Mokum 383
Ik denk dat Zako de prijs per stuk bedoeld...
Want die 115 euro dat is ook de prijs als je ze los koopt op de website van het adres waar ik mijn dempers wegheb. Je moet ze dus via Ebay kopen, dan zijn ze veel goedkoper.....!
Vanmiddag dus ff lekker gesleuteld met Peter111. En dus 4 Bilstein B6 schokdempers gemonteerd en gelijk ook achter nieuwe veren van H&R geplaatst. De wegligging is nu veel beter!
Enne, tja, die proefrit met Peter was ff lekker ja.....
Die nieuwe schokdempers zijn echt een grote verbetering en je kan er heel hard mee door een bocht.....ha...ha....

Leuk om te zien hoe goed die bussies van ons toch zijn, zeker met wat updates...
Groeten,
Niels949

Want die 115 euro dat is ook de prijs als je ze los koopt op de website van het adres waar ik mijn dempers wegheb. Je moet ze dus via Ebay kopen, dan zijn ze veel goedkoper.....!
Vanmiddag dus ff lekker gesleuteld met Peter111. En dus 4 Bilstein B6 schokdempers gemonteerd en gelijk ook achter nieuwe veren van H&R geplaatst. De wegligging is nu veel beter!
Enne, tja, die proefrit met Peter was ff lekker ja.....

Die nieuwe schokdempers zijn echt een grote verbetering en je kan er heel hard mee door een bocht.....ha...ha....



Leuk om te zien hoe goed die bussies van ons toch zijn, zeker met wat updates...

Groeten,
Niels949