Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
roetfilter
roetfilter
Klopt het dat er voor een T4 uit 2004 geen roetfilter verkrijgbaar is. Voor veel auto's is zo'n filter door subsidie vrijwel gratis.
In de toekomst is de wegenbelasting voor auto's zonder roetfilter mogelijk hoger, terwijl steden niet toegankelijk zijn.
Wie weet er meer van?
In de toekomst is de wegenbelasting voor auto's zonder roetfilter mogelijk hoger, terwijl steden niet toegankelijk zijn.
Wie weet er meer van?
Re: roetfilter
van die subsidies en belastingen weet ik niks maar weet wel dat met een roetfilter je vermogen daalt en je verbruik stijgt
het zou mij verwonderen dat er op de t4 een roetfilter verkrijgbaar is want ook het motormanagement moet hiermee rekening houden
een roetfilter/partikelfilter houd namelijk de kleine deeltjes tegen, als het drukverschil over de filter te hoog wordt wordt een regeneratie uitgevoerd , dit wordt gestuurd door de motor computer
het lijk mij dus niet echt mogelijk om dit op een goede manier te monteren op een auto die er niet voor voorzien is
er is hier op het forum al meer over gezegd, dus er zijn er die er meer over weten
het zou mij verwonderen dat er op de t4 een roetfilter verkrijgbaar is want ook het motormanagement moet hiermee rekening houden
een roetfilter/partikelfilter houd namelijk de kleine deeltjes tegen, als het drukverschil over de filter te hoog wordt wordt een regeneratie uitgevoerd , dit wordt gestuurd door de motor computer
het lijk mij dus niet echt mogelijk om dit op een goede manier te monteren op een auto die er niet voor voorzien is
er is hier op het forum al meer over gezegd, dus er zijn er die er meer over weten
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: roetfilter
Een t4 van 2004??
Ik dacht dat de laatste t4 eind 2003 werd gemaakt.

Ik dacht dat de laatste t4 eind 2003 werd gemaakt.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: roetfilter
Stijnh, je verhaal klopt . Voor de T4 niet leverbaar. In ieder geval niet voor de ACV motor 102pk.
Auto wordt er trager van en het verbruik is hoger en als het roetfilter defekt raakt draai jezelf voor de kosten van 800 euro op.
Auto wordt er trager van en het verbruik is hoger en als het roetfilter defekt raakt draai jezelf voor de kosten van 800 euro op.
Re: roetfilter
Ik heb het ook eens nagevraagd er bestaat een combinatie van roetkat en roetfilterHenk Peter 856 schreef:Stijnh, je verhaal klopt . Voor de T4 niet leverbaar. In ieder geval niet voor de ACV motor 102pk.
Auto wordt er trager van en het verbruik is hoger en als het roetfilter defekt raakt draai jezelf voor de kosten van 800 euro op.
en die kost rond die 800 euro, maar wat jij al schijft het is allemaal weerstand in de uitlaat en dat is dus ook extra verbruik
en de garage zei me het hangt er vanaf wat je rijdt, als je het ding de hele dag op de autoweg en flink laat stoken zet zal het wel meevallen
want het moet gloeiheet worden anders gaat die binnen de korste tijd dichtzitten
als de wegenbelasting ook op termijn wat omhoog gaat, (die is trouwens al veel te hoog voor particulieren)
maar die 800 euro van de filter op 60.000 - 80.000 afschrijven
en het extra verbruik en vermogenverlies door de weerstand in de uitlaat, en de mogelijkheid dat je langs de weg komt te staan met de prul verstopt
daar tegenover gezet kost veel meer.
en wie weet komt er kilometerheffing?? als je dan maar 20.000 rijdt zoals ik waarvan 7000 in duitsland en Polen dus 13.000 in NL/jaar
dan ben ik mischien nog wel goedkoper uit dan nu, ook als is de km prijs van mijn euro 2 iets hoger als van een T5 die nu met de huidige motoren ook maar euro 3 is en niet 4 of 5.
en die nieuwe uitlaatsystemen met ad blue en stikstof kat enz op de euro 5 motoren wat veel merken al hebben.....
daar kan van alles aankomen (zie ik al bij de gewone roet kat o de T4) en ze zijn zo duur dat als je die moet vervangen na een tijd dan zullen de mensen zien dat dit zijn prijskaartje heeft net als nu allemaal die blije toyota prius rijders al die een nieuw accu pakket mogen kopen over 6 a7 jaar dan is de lol er zo vanaf want dan ben je zo een paar duizend euro lichter,
(maar dan is die toch al uit de lease en mag de arme particulier die heb daarna heeft er voor opdraaien)
kijk maar wat een kleine start accu nu al kost voor een T4.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: roetfilter
T5 die nu met de huidige motoren ook maar euro 3 is en niet 4 of 5.
Frank,
Dat klopt niet helemaal!
Mijn t5 is namelijk wel euro 4 en dat zonder roetfilter! :klappen

Frank,
Dat klopt niet helemaal!
Mijn t5 is namelijk wel euro 4 en dat zonder roetfilter! :klappen



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: roetfilter
Sorry harry ik ging er van uit dat alle motoren in de T5 nog euro 3 warenharry t5 191 schreef:T5 die nu met de huidige motoren ook maar euro 3 is en niet 4 of 5.
Frank,
Dat klopt niet helemaal!
Mijn t5 is namelijk wel euro 4 en dat zonder roetfilter! :klappen
![]()
![]()
wel fijn dat die euro 4 is zonder allerlei toestanden die wat allemaal kopot kunnen gaan zoals roetfilters enz
dan zit er zws verschil in de 5 en de 4 cyl motoren van de T5
er zouden andere motoren komen voor de T5 heb ik ergens gelezen (ik dacht autoweek)
een 1.6 je met 250 nm en 105 pk (zelfde vermogen als nu de acv 5 cyl 2.5l heeft of de 1.9tdi uit een 1.6 minimotor)
en de 2.0 tdi van 140 en 170 pk comonrail die nu ook in de tiguan zitten heb ik vernomen.
dit vanwege het milieu zeggen ze.
maar als jij nu al euro 4 hebt zonder toestanden dan valt het wel mee met de noodzaak daarvan
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: roetfilter
Frank,
Klopt,ben ook blij dat het zonder alllerlei poespas kan!
Heb dus ook een groene sticker voor Duitsland.

Klopt,ben ook blij dat het zonder alllerlei poespas kan!
Heb dus ook een groene sticker voor Duitsland.



groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: roetfilter
dat is ook weer zo'n redeneringfrank884 schreef: en de garage zei me het hangt er vanaf wat je rijdt, als je het ding de hele dag op de autoweg en flink laat stoken zet zal het wel meevallen
want het moet gloeiheet worden anders gaat die binnen de korste tijd dichtzitten
ja kan hem alleen maar plaatsen als je autostrade rijdt

het klopt wel dat als je goed doorgeeft dat je uitlaat heter wordt maar je moet wel aan 650 graden geraken en dat op het einde van je uitlaat
als je motor goed verbrand wordt dat moeilijk daarom dat er na inspuiting wordt gedaan bij de regeneratie
als het motormanagement zelf geen regeneratie kan uitvoeren moet je daar dus zelf voor zorgen.... dit gaat volgens mij niet erg lang duren hoor
die partikelfilter gaat waarschijnlijk snel de geest geven
regeneratie kan ook door een aditief toe te voegen(verlaagt de verbrandingstemp van de roetdeeltjes teo 350 graden) maar ook dit moet gestuurd worden ....
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: roetfilter
De T4 is niet voorbereid/gemaakt voor dergelijke dingen als regeneratie/Ad bluestijnh schreef:dat is ook weer zo'n redeneringfrank884 schreef: en de garage zei me het hangt er vanaf wat je rijdt, als je het ding de hele dag op de autoweg en flink laat stoken zet zal het wel meevallen
want het moet gloeiheet worden anders gaat die binnen de korste tijd dichtzitten
ja kan hem alleen maar plaatsen als je autostrade rijdt![]()
het klopt wel dat als je goed doorgeeft dat je uitlaat heter wordt maar je moet wel aan 650 graden geraken en dat op het einde van je uitlaat
als je motor goed verbrand wordt dat moeilijk daarom dat er na inspuiting wordt gedaan bij de regeneratie
als het motormanagement zelf geen regeneratie kan uitvoeren moet je daar dus zelf voor zorgen.... dit gaat volgens mij niet erg lang duren hoor
die partikelfilter gaat waarschijnlijk snel de geest geven
regeneratie kan ook door een aditief toe te voegen(verlaagt de verbrandingstemp van de roetdeeltjes teo 350 graden) maar ook dit moet gestuurd worden ....
en alles is te bouwen, maar het prijskaartje is daarbij veel te hoog
maar zo erop zetten dan is het idd zo gebeurd met die filter zeker als die niet op temperatuur komt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: roetfilter
Ik ben voor mij 1.9TD ook bij een kwikfitter geweest en die bevestigde ook dat het gratis was, maar als hij dicht gaat zitten en dat doet ie ben je verplicht om hem te vervangen. Het wordt bij de RDW geregistreerd dat er een filter geplaatst is en dan moet hij er ook bij elke keuring onder zitten. Bij mij kon het zowiezo niet omdat ik er een RVS uitlaat onder heb, behalve met veel aanpaswerk. 

Niemand weet zoveel als iedereen samen
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: roetfilter
Door het plaatsen van een roetfilter kom je nooit in een hogere klasse. Dus de T4 euro2 blijft altijd euro2 , ook als je de kat weg haalt.
Al die extra dingen geeft weerstand en kost brandstof en ook extra geld.

Al die extra dingen geeft weerstand en kost brandstof en ook extra geld.

Re: roetfilter
heb op me seat van nieuws af aan een standaard roetfilter
hoe ze erbij komen weet ik niet maar hij rijdt perfect vermogenverlies heb ik totaal niet en verbruik is echt gunstig en hangt er probleemloos onder
rij dik over de 1000 km volle tank geloof het of niet
hoe ze erbij komen weet ik niet maar hij rijdt perfect vermogenverlies heb ik totaal niet en verbruik is echt gunstig en hangt er probleemloos onder
rij dik over de 1000 km volle tank geloof het of niet
- Henk Peter 856
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
- Locatie: Nunspeet
Re: roetfilter
Dat klopt wel denk ik, is al af fabriek. Maar naderhand inbouwen levert problemen op.
Stel dat je de roetfilter eronder vandaan haalt, heb je nog meer vermogen en een nog guntiger verbruik.
Stel dat je de roetfilter eronder vandaan haalt, heb je nog meer vermogen en een nog guntiger verbruik.
Re: roetfilter
jou seat is daar op gemaakt
dus de filter zal ook dichter bij het uitlaatspruitstuk zitten dan wat bij de T4 technisch mogelijk
is vanwege de ruimte eromheen, en de warmte
als die dichter bij de motor gebouwd zit wordt is het daar ook heter en verbrand het binnenin ipv
verstoppen als die niet warm genoeg wordt
dus de filter zal ook dichter bij het uitlaatspruitstuk zitten dan wat bij de T4 technisch mogelijk
is vanwege de ruimte eromheen, en de warmte
als die dichter bij de motor gebouwd zit wordt is het daar ook heter en verbrand het binnenin ipv
verstoppen als die niet warm genoeg wordt
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life