Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Kapotte aandrijfas
Kapotte aandrijfas
Graag wil ik met jullie de volgende ervaring delen. Misschien heb je er wat aan.
Eerst wat gegevens.
Zes weken geleden heeft mijn auto bij de dealer z'n 150.000 km beurt gehad.
Op hun vraag of er iets bijzonders was heb ik ontkennend geantwoord. Beurt is naar tevredenheid uitgevoerd.
De afgelopen twee weken ben ik met mijn T5 2004 (86 pk gechipt 155d km) en caravan (Fendt 1300kg) naar Spanje geweest.
Echter 15 km voor de eindbestemming begaf de aandrijving het bij het oprijden van een rotonde. Heb ongeveer 3 kwartier op de rontonde gestaan met de combinatie.
Bij het laten opkomen van de koppeling hoorde je een hoop geratel maar vooruitkomen, ho maar.
Oorzaak was naar later bleek een defecte rechter aandrijfas. Via mijn auto-verzekering werd een sleep geregeld voor de T5 naar een geschikte VW dealer en de caravan naar het einddoel. Ook dit alles naar volle tevredenheid.
Ben de auto 3 dagen kwijtgeweest waarbij de rechter aandrijfas is vervangen.
De Spaanse VW garage heeft de oude onderdelen in de auto gelegd. :klappen
En nu komt het.
Achteraf had ik kunnen weten dat er iets niet OK was.
Al geruime tijd was het zo dat bij het wegrijden de koppeling niet goed aanpakte.
Het was alsof je de koppeling te snel liet opkomen. Niet soepel wegrijden maar met een "klets". Dat was naar mijn idee al een voorbode van slijtage aan de aandrijfas.
Ik realiseer me nu pas dat er een ASR knop op de auto zit.
Weet iemand of ik met gebruik van deze knop de auto alsnog zelfstandig van de rotonde heb kunnen rijden?
Alan
Eerst wat gegevens.
Zes weken geleden heeft mijn auto bij de dealer z'n 150.000 km beurt gehad.
Op hun vraag of er iets bijzonders was heb ik ontkennend geantwoord. Beurt is naar tevredenheid uitgevoerd.
De afgelopen twee weken ben ik met mijn T5 2004 (86 pk gechipt 155d km) en caravan (Fendt 1300kg) naar Spanje geweest.
Echter 15 km voor de eindbestemming begaf de aandrijving het bij het oprijden van een rotonde. Heb ongeveer 3 kwartier op de rontonde gestaan met de combinatie.
Bij het laten opkomen van de koppeling hoorde je een hoop geratel maar vooruitkomen, ho maar.
Oorzaak was naar later bleek een defecte rechter aandrijfas. Via mijn auto-verzekering werd een sleep geregeld voor de T5 naar een geschikte VW dealer en de caravan naar het einddoel. Ook dit alles naar volle tevredenheid.
Ben de auto 3 dagen kwijtgeweest waarbij de rechter aandrijfas is vervangen.
De Spaanse VW garage heeft de oude onderdelen in de auto gelegd. :klappen
En nu komt het.
Achteraf had ik kunnen weten dat er iets niet OK was.
Al geruime tijd was het zo dat bij het wegrijden de koppeling niet goed aanpakte.
Het was alsof je de koppeling te snel liet opkomen. Niet soepel wegrijden maar met een "klets". Dat was naar mijn idee al een voorbode van slijtage aan de aandrijfas.
Ik realiseer me nu pas dat er een ASR knop op de auto zit.
Weet iemand of ik met gebruik van deze knop de auto alsnog zelfstandig van de rotonde heb kunnen rijden?
Alan
Re: Kapotte aandrijfas
Je het de combinatie niet weg kunnen rijden met de ASR knop, dit is namelijk een anti slip regeling. maar zal geen sper in je versnellingsbak zetten. De versnellingsbak heeft geen sper differentieel.
De aandrijfas komt vaker voor, en dat vooral bij de eerdere model jaren, bij deze hebben ze de aandrijfas droog op de astap vastgezet, en hierdoor krijg je slijtage. bij de latere modellen heb je er smeervet voor.
De 5 cilinders hadden er meer last van dan de 4 cilinders dit ivm met het koppel van de motor.
Als ze bij de garage goed had gekeken hadden ze het kunnen zien, meestal zie dan wat roest stof uit de as komen, als ik ze controleer en ik twijvel trek ik de as meestal even los dit is namelijk 10 minuten werk.
Als je onder de auto staat kun je het meestal ook al voelen als je de aandrijfas een beetje beweegt.
De aandrijfas komt vaker voor, en dat vooral bij de eerdere model jaren, bij deze hebben ze de aandrijfas droog op de astap vastgezet, en hierdoor krijg je slijtage. bij de latere modellen heb je er smeervet voor.
De 5 cilinders hadden er meer last van dan de 4 cilinders dit ivm met het koppel van de motor.
Als ze bij de garage goed had gekeken hadden ze het kunnen zien, meestal zie dan wat roest stof uit de as komen, als ik ze controleer en ik twijvel trek ik de as meestal even los dit is namelijk 10 minuten werk.
Als je onder de auto staat kun je het meestal ook al voelen als je de aandrijfas een beetje beweegt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
kapotte aandrijfas
Hallo Pim 328,
Ik heb een 5-cilinder T5 van augustus 2004.
Op welke plaats aan de aandrijfassen treedt bij mijn uitvoering de slijtage precies op? Kan ik de aandrijfassen gemakkelijk zelf loshalen en preventief invetten. Welk soort vet moet ik hiervoor gebruiken?
Op de Duitse forums is er sprake van dat bij 4-cilinders meestal alleen de rechter aandrijfas en bij de 5-cilinders zowel de linker als de rechter aandrijfas kapot gaan. Klopt dit?
Ik heb een 5-cilinder T5 van augustus 2004.
Op welke plaats aan de aandrijfassen treedt bij mijn uitvoering de slijtage precies op? Kan ik de aandrijfassen gemakkelijk zelf loshalen en preventief invetten. Welk soort vet moet ik hiervoor gebruiken?
Op de Duitse forums is er sprake van dat bij 4-cilinders meestal alleen de rechter aandrijfas en bij de 5-cilinders zowel de linker als de rechter aandrijfas kapot gaan. Klopt dit?
Re: Kapotte aandrijfas
@Pim328
Bedankt voor de heldere uitleg.
Alan
Bedankt voor de heldere uitleg.
Alan
Re: Kapotte aandrijfas
Kennis van mij had bij zijn 174/handgeschakeld/2007 al bij 20.000 km al slijtage op de aandrijfassen. Beide onlangs vervangen voor garantie.
- HP Hulscher
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
- Locatie: Amsterdam
Re: Kapotte aandrijfas
ik had bij 10.000 al een kapotte aandrijfas, links. ik heb een 5cilinder van eind vorig jaar. De monteur had het over een plaatje dat niet goed geplaatst was en daardoor had de as een klap gehad, en hij was krom. het voelde afwisselend alsof ik met een lekke band reed, en dan weer alsof er niets aan de hand was. Bij een VW dealer waar ik toen maar snel heenging konden ze niets vinden, al had de monteur wel geconstateerd dat er iets erg mis was, hij dacht dat het wiel los zat, maar dat bleek niet zo. Toen hij zijn chef vroeg ernaar te kijken reden we weer een rondje en was er niets aan de hand. Ik weet niet of deze zaken met elkaar te maken hebben, maar ik kreeg de indruk van de monteur dat het hier een montagefout af fabriek betrof.
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Re: Kapotte aandrijfas
@ vaniac
We hebben op het werk alleen nog meegemaakt dat de rechteras kapot gaat, linker as ook bij een 5 cilinder houden het wat langer denk ook dat dit te maken heeft omdat de as een stuk korter is en hierdoor minder snel kan torderen.
De slijtage treedt op waar de as op de bak komt, dus aan de asstomp wat in de bak zit.
Omdit zelf los te halen moet je de onderplaat uitbouwen, dan je rechterwiel eraf halen en de onderste draagarm loshalen deze zit vast met 2 14er 12kantbouten. Als dit los is kogel even losdrukken met een dikke schroeve draaier en de 2 bouten waar de as mee aan de achterste motorsteun zit losdraaien. Nu kun je de as eruit halen.
Speciaal vet is bij de dealer leverbaar.
Tevens mocht je as al zijn uitgeslagen dan heeft invetten geen nut meer, dan kun je hem beter vervangen.
We hebben op het werk alleen nog meegemaakt dat de rechteras kapot gaat, linker as ook bij een 5 cilinder houden het wat langer denk ook dat dit te maken heeft omdat de as een stuk korter is en hierdoor minder snel kan torderen.
De slijtage treedt op waar de as op de bak komt, dus aan de asstomp wat in de bak zit.
Omdit zelf los te halen moet je de onderplaat uitbouwen, dan je rechterwiel eraf halen en de onderste draagarm loshalen deze zit vast met 2 14er 12kantbouten. Als dit los is kogel even losdrukken met een dikke schroeve draaier en de 2 bouten waar de as mee aan de achterste motorsteun zit losdraaien. Nu kun je de as eruit halen.
Speciaal vet is bij de dealer leverbaar.
Tevens mocht je as al zijn uitgeslagen dan heeft invetten geen nut meer, dan kun je hem beter vervangen.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Kapotte aandrijfas
@ Pim 328,
Als ik tijd heb haal ik de rechter aandrijfas eens los. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom
Bedankt voor de aanwijzingen :klappen :klappen :klappen .
Als ik tijd heb haal ik de rechter aandrijfas eens los. Ik ben benieuwd wat ik tegenkom
Bedankt voor de aanwijzingen :klappen :klappen :klappen .
- Arnold-201
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 07 feb 2007, 19:33
- Locatie: Enschede
Re: Kapotte aandrijfas
Hoi
Ik heb vrijdagavond het zelfde gehad en volgens mij is de voorbode dat de koppeling te snel opkomt als je dit merkt kun je beter gelijk naar de garage gaan.
Ik stond in Bennekom en moest naar Enschede en het is niet leuk als je je T5 op een autoambulance ziet staan.
Ik heb vrijdagavond het zelfde gehad en volgens mij is de voorbode dat de koppeling te snel opkomt als je dit merkt kun je beter gelijk naar de garage gaan.
Ik stond in Bennekom en moest naar Enschede en het is niet leuk als je je T5 op een autoambulance ziet staan.
Re: Kapotte aandrijfas
Ik heb een 174 pk aut. met 42000km op de teller en beide assen zijn al vernieuwd.
een kennis heeft al 3 keer nieuwe assen waarvan de derde keer buiten de garantie
een kennis heeft al 3 keer nieuwe assen waarvan de derde keer buiten de garantie