Ha wjw-ers,
Ik ben bezig met het aanleggen van een tweede accu, maar kom er niet achter wat de laadcapaciteit van de dynamo is. Ik heb een 2.5 tdi uit 1997. Eigenlijk komt het er op neer, mag ik verwachten dat de dynamo 90 A levert. Het zou op een plaatje op de dynamo moeten staan, maar de dynamo is wat lastig bereikbaar. De kracht van de dynamo bepaalt of ik beide accu's tegelijk kan laden, of met een diodebrug oid de een na de ander moet laden, toch? Ik heb het verhaal van Dennis Eijking gelezen, helder, maar ik weet niet of ik ook de extra schakelaars zal moeten installeren...
groet
Erik 988
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
capaciteit dynamo?
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Hoi Erik
Op het moment dat je de accu's gaat laden is gewoon de inwendige weerstand van de accu bepalend voor de laadstroom.
Hoe leger de accu, des te minder inwendige weerstand des te groter de laadstroom. Normaliter is de laadstroom bij een gezonde accu, 10% van de capaciteit. Bij aanleggen van de laadstroom zal er een hogere stroom lopen. Zeg 25% bij een normaal ontladen accu.
Rekensom:
Accu 80Ah - normaal 8Amp laden of 20 Amp bij aanleg van de laadspanning.
Ga even zoeken in het archief van dit forum en je vindt nog veel meer epistels over koppelrelais, diodebruggen, compensatiedioden, overstortstroom, kabel diktes enz..................
Het is niet de dynamo die de laadstroom bepaald hoor..................
En de dynamo geeft de meeste energie af tussen 1200 en 2000 omw/min van de motor. Daarboven is de slip de beperkende factor, niet van de snaar, maar het magnetisch veld in de dynamo. Er onder is meestal de warmte ontwikkeling een beperking. Een accu zal niet snel vol raken als je de motor langdurig stationair laat draaien.
De schakelaar is een optie, zodat je het een en ander kunt beinvloeden.
Suc6
Op het moment dat je de accu's gaat laden is gewoon de inwendige weerstand van de accu bepalend voor de laadstroom.
Hoe leger de accu, des te minder inwendige weerstand des te groter de laadstroom. Normaliter is de laadstroom bij een gezonde accu, 10% van de capaciteit. Bij aanleggen van de laadstroom zal er een hogere stroom lopen. Zeg 25% bij een normaal ontladen accu.
Rekensom:
Accu 80Ah - normaal 8Amp laden of 20 Amp bij aanleg van de laadspanning.
Ga even zoeken in het archief van dit forum en je vindt nog veel meer epistels over koppelrelais, diodebruggen, compensatiedioden, overstortstroom, kabel diktes enz..................
Het is niet de dynamo die de laadstroom bepaald hoor..................
En de dynamo geeft de meeste energie af tussen 1200 en 2000 omw/min van de motor. Daarboven is de slip de beperkende factor, niet van de snaar, maar het magnetisch veld in de dynamo. Er onder is meestal de warmte ontwikkeling een beperking. Een accu zal niet snel vol raken als je de motor langdurig stationair laat draaien.
De schakelaar is een optie, zodat je het een en ander kunt beinvloeden.
Suc6
Groeten
Dennis 449
Team West

sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West

Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think