Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Moeilijk schakelen Achteruitversnelling, wie?

vragen over de T5
Plaats reactie
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Moeilijk schakelen Achteruitversnelling, wie?

Bericht door Remy »

Mijn achteruitversnelling is soms moeilijk in te schakelen. Het lijkt dan net of er een stukje rubber o.i.d. voor de pook zit. Als je dan toch gaat rijden springt hij meestal na een paar meter uit de versnelling.
Volgens mijn dealer ligt dit aan een kromme synchromeshring van de achteruitversnelling, dus de bak moet gereviseerd worden.
Gezien de leeftijd van de auto (maart 2004) kom ik alleen in aanmerking voor 50% vergoeding op de onderdelen, voor een nieuwe bak kom ik niet (meer) in aanmerking.
M.a.w. een versnellingsbakrevisie gaat me straks een hoop poen kosten.

Wie heeft soortgelijke ervaringen?
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Bericht door Gerard 136 »

Ik denk dat je dealer gelijk heeft, vanwege die "rubberachtige" weerstand. Hoewel ik zelf nog nooit een kromme ring heb meegemaakt. Wel versleten ringen. Staan de versnellingskabels wel goed afgesteld? Eenvoudig te controleren: trek de pookafdekking los (geklemd) en zet hem in de 2e versnelling. Dan moet je een pen kunnen steken door het gaatje in het vaste deel daaronder.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
Gebruikersavatar
Jaap 162
Berichten: 285
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Valthe in het wonderschone Drentshe land
Contacteer:

Bericht door Jaap 162 »

Ik heb bij 30.000 Km een nieuwe bak gekregen. Ik had nl. zelfde probleem met de achteruit. Was nog in de garantie periode.
Groeten

Jaap
Afbeelding

"Thank you, Thank you, Elvis left the building"

http://www.geuzinge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Multivan
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jan 2007, 18:39
Locatie: Delfzijl

Bericht door Multivan »

Zou hier geen genoegen mee nemen. Mijn Multivan van juni 2004 had ook problemen met de achteruit. Volgens mijn dealer was dat een probleem van sommige T5 en. Zonder problemen hebben ze een nieuwe bak geplaatst, nog wel binnen de garantie, maar als het een bekend probleem is, vindt ik dat ze dit ook buiten de garantie moeten doen.
Remy
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 jan 2007, 12:59
Locatie: Born

Moeilijk schakelen achteruit opgelost

Bericht door Remy »

Het soms moeilijk schakelen in de achteruit en vervolgens uit de versnelling schieten is opgelost.
De oorzaak bleken 2 waterslangen te zijn die niet in hun ophangbeugel zaten ter plaatse van het schakelmechanisme op de versnellingsbak.

Groetjes,
Remy
Plaats reactie