Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Accu trekt s'nachts leeg
Accu trekt s'nachts leeg
Hallo,
Wie weet de oplossing, bij koud weer (is onder de 5 graden) trekt door onbekende oorzaak s'nachts de accu (half jaar oud) leeg? Overdag heeft de bus geen last, en als hij s´morgens maar gelopen heeft doet hij het verder goed.
Ik heb al geprobeert of de cv dit deed, dus de bus losgelaten maar dat is het niet, ik zit zelf aan een relais te denken die bij koud weer schakelt? Kan dat en welke? Of is het iets heel anders.
Het is een T4 van 1999 102 pk met cv en 265 d. op de teller.
Wie weet iets hierover,
Bedankt
Wie weet de oplossing, bij koud weer (is onder de 5 graden) trekt door onbekende oorzaak s'nachts de accu (half jaar oud) leeg? Overdag heeft de bus geen last, en als hij s´morgens maar gelopen heeft doet hij het verder goed.
Ik heb al geprobeert of de cv dit deed, dus de bus losgelaten maar dat is het niet, ik zit zelf aan een relais te denken die bij koud weer schakelt? Kan dat en welke? Of is het iets heel anders.
Het is een T4 van 1999 102 pk met cv en 265 d. op de teller.
Wie weet iets hierover,
Bedankt
- Dennis 449
- Berichten: 2034
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
- Locatie: Westfriesland (vezelf)
Doe de volgende test eens:
Zorg dat in de bus alles uit is.
Haal één van de accupolen los.
Neem een lamp van 21Watt (zoals in richtingaanwijzer voor)
Druk de accupool tegen de zijkant van het lampje en het puntje van de lamp op de accu.
Gaat de lamp fel branden heb je dus een ontlaadstroom van ong 2 Amp.
Brand de lamp flauw, vervang de lamp voor een 10Watt model.
Kleine in het achterlicht. Herhaal de aansluitprocedure.
Brand deze lamp fel heb je ongeveer 1 Amp ontlading.
Bij ook flauw branden van de 10Watt lamp kan je een 5W nemen dan heb je ongeveer 0,5 Amp lekstroom en bij een 2Watt lampje 0,25Amp lekstroom.
Bij de eerste test kan je ook meteen alle zekeringen er uit halen.
Wel onthouden welke in welk gaatje zat.
Als je dan nog lekstroom hebt, is er iets buiten de officiële bedrading om aangesloten.
Succes
Zorg dat in de bus alles uit is.
Haal één van de accupolen los.
Neem een lamp van 21Watt (zoals in richtingaanwijzer voor)
Druk de accupool tegen de zijkant van het lampje en het puntje van de lamp op de accu.
Gaat de lamp fel branden heb je dus een ontlaadstroom van ong 2 Amp.
Brand de lamp flauw, vervang de lamp voor een 10Watt model.
Kleine in het achterlicht. Herhaal de aansluitprocedure.
Brand deze lamp fel heb je ongeveer 1 Amp ontlading.
Bij ook flauw branden van de 10Watt lamp kan je een 5W nemen dan heb je ongeveer 0,5 Amp lekstroom en bij een 2Watt lampje 0,25Amp lekstroom.
Bij de eerste test kan je ook meteen alle zekeringen er uit halen.
Wel onthouden welke in welk gaatje zat.
Als je dan nog lekstroom hebt, is er iets buiten de officiële bedrading om aangesloten.
Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Dennis 449
Team West
sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Accu trekt s'nachts leeg
Heb soortgelijk gehad,
amperemeter tussen de + van de accu en de+ kabel gezet terwijl alles uit stond. Als ik het goed herinner mocht de lekstroom minder dan 0.2ampere zijn
Bleek het geheugen van de radio, vroeg 0.9A.
Voeding van het geheugen losgehaald, euvel verholpen ;-)
Succes JB
amperemeter tussen de + van de accu en de+ kabel gezet terwijl alles uit stond. Als ik het goed herinner mocht de lekstroom minder dan 0.2ampere zijn
Bleek het geheugen van de radio, vroeg 0.9A.
Voeding van het geheugen losgehaald, euvel verholpen ;-)
Succes JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Zoals beckontheroad schreef accuklem los en ampere meter tussen zetten.
Is de lekstroom te hoog dan kun je middels om de beurt zekering eruit trekken en kijken bij welke zekering het hoge lekstroompje wegvalt.
Dan weet je welk gedeelte van de elektronica de stroom verbruikt en kun je het probleem oplossen.
Is de lekstroom niet te hoog dan is de accu slecht.
Theo931
Is de lekstroom te hoog dan kun je middels om de beurt zekering eruit trekken en kijken bij welke zekering het hoge lekstroompje wegvalt.
Dan weet je welk gedeelte van de elektronica de stroom verbruikt en kun je het probleem oplossen.
Is de lekstroom niet te hoog dan is de accu slecht.
Theo931
-
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
- Locatie: Utrecht
Re: Accu trekt s'nachts leeg
Wat ik ook ooit heb gehad, bij sterke koude, was dat mijn remlichten"spontaan"aangingen, omdat het remlichtcontact onder het rempedaal (in een andere auto overigens) contact maakte.
Schrok enorm toen ik 's avond uit het raam keek en mijn remlichten zag branden
En toen zat er dus niemand in.
Liep wel de accu leeg... :-(
JB
Schrok enorm toen ik 's avond uit het raam keek en mijn remlichten zag branden
En toen zat er dus niemand in.
Liep wel de accu leeg... :-(
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Accu leegtrekken
Je hebt nu dus gecontroleerd of er een verbruiker die na je zekeringen zit de oorzaak is. Er zitten echter ook verbruikers recht op de accu aangesloten, zoals de dynamo, een alarm en misschien een geluidsinstallatie om wat voorbeelden te noemen. Probeer deze ook uit te sluiten.
Ik heb zelf ooit een diode in de dynamo stuk gehad wat ook een lege accu veroorzaakte.
SUcces met zoeken.
Ik heb zelf ooit een diode in de dynamo stuk gehad wat ook een lege accu veroorzaakte.
SUcces met zoeken.