Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
wat denken jullie hierover?
wat denken jullie hierover?
ik liep vandaag langs bij de schroothandelaar hier in de buurt en ik zag daar mooie rvs buizen liggen van binnen diameter 70
ik ben van plan om een grotere downpipe te maken maar ik vrees dat 70 te groot zal zijn
ofwel vergroot ik de diameter van alles? maar dan wel met het omhulsel van de standaard knalpotten en spuiten met galvaspray dat het niet opvalt dat het rvs is, dempers worden absorbtie
het stomme is dat de downpipe een binnendiameter heeft van +- 45 de buis waar normaal de kat inzit ook 45 en de rest 50
dus als ik de downpipe vergroot dan moet gaat het terug naar 45 en dan naar 50, dus groot , klein en weer wat groter
wat denken jullie?
het is wel niet voor direct maar ik ben al het materiaal wat aan het verzamelen voor wanneer er wat meer tijd is
ik ben van plan om een grotere downpipe te maken maar ik vrees dat 70 te groot zal zijn
ofwel vergroot ik de diameter van alles? maar dan wel met het omhulsel van de standaard knalpotten en spuiten met galvaspray dat het niet opvalt dat het rvs is, dempers worden absorbtie
het stomme is dat de downpipe een binnendiameter heeft van +- 45 de buis waar normaal de kat inzit ook 45 en de rest 50
dus als ik de downpipe vergroot dan moet gaat het terug naar 45 en dan naar 50, dus groot , klein en weer wat groter
wat denken jullie?
het is wel niet voor direct maar ik ben al het materiaal wat aan het verzamelen voor wanneer er wat meer tijd is
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Pascal-141
- Berichten: 10957
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: wat denken jullie hierover?
diameter 45mm op een TDI ??stijnh schreef: het stomme is dat de downpipe een binnendiameter heeft van +- 45 de buis waar normaal de kat inzit ook 45 en de rest 50
dus als ik de downpipe vergroot dan moet gaat het terug naar 45 en dan naar 50, dus groot , klein en weer wat groter
wat denken jullie?
Mijn beide TDI's (102) hebben allebei een buis diameter van 56-57mm (aan de kat)
Zelfs mijn oude 1.9 had een buis diameter van 50mm
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: wat denken jullie hierover?
Inderdaad is de binnen diameter van de downpipe 45 mm. Na de downpipe wordt de pijp iets ruimer.
Een paar maanden geleden samen met een vriend onder zijn bus een vollrdige uitlaat gemaak, dus ook de downpipe. Wij hebben hiervoor stalen buis 65 x 2 mm gebruikt, dus met een binnen diameter van 61 mm.
Het aansluitstuk waar de downpipe meet op de turbo aansluit moet je weer gebruiken. Met lassen heb je altijd inbranding. Let op dat je niet teveel inbrand op het gedeelte dat aansluit op de turbo.
Als je toch alles zelf maakt kijk dan of je de uitlaat recht naar achteren kunt laten lopen, dus onder de brandstoftank door. Eigenlijk op de plaats van de aandrijfas naar de achterwielen als je een synchro hebt. De tank heeft er ruimte voor.
Overigens heeft het ons veel tijd en moeite gekost om de downpipe uit 4 stukken buis samen te stellen...
Succes
Richie
Een paar maanden geleden samen met een vriend onder zijn bus een vollrdige uitlaat gemaak, dus ook de downpipe. Wij hebben hiervoor stalen buis 65 x 2 mm gebruikt, dus met een binnen diameter van 61 mm.
Het aansluitstuk waar de downpipe meet op de turbo aansluit moet je weer gebruiken. Met lassen heb je altijd inbranding. Let op dat je niet teveel inbrand op het gedeelte dat aansluit op de turbo.
Als je toch alles zelf maakt kijk dan of je de uitlaat recht naar achteren kunt laten lopen, dus onder de brandstoftank door. Eigenlijk op de plaats van de aandrijfas naar de achterwielen als je een synchro hebt. De tank heeft er ruimte voor.
Overigens heeft het ons veel tijd en moeite gekost om de downpipe uit 4 stukken buis samen te stellen...
Succes
Richie
Re: wat denken jullie hierover?
inderdaad een binnendiameter van 45 mm, buiten natuurlijk wat meerPascal-141 schreef:diameter 45mm op een TDI ??stijnh schreef: het stomme is dat de downpipe een binnendiameter heeft van +- 45 de buis waar normaal de kat inzit ook 45 en de rest 50
dus als ik de downpipe vergroot dan moet gaat het terug naar 45 en dan naar 50, dus groot , klein en weer wat groter
wat denken jullie?
Mijn beide TDI's (102) hebben allebei een buis diameter van 56-57mm (aan de kat)
Zelfs mijn oude 1.9 had een buis diameter van 50mm
maar let op de uiteinden van de de downpipe vergroten en het uiteinde van de buis waar de kat in zit ook
dus waar ze met een flens bijeen komen is de diameter tussen 60 en 70 ergens
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: wat denken jullie hierover?
inderdaad recht naar achter is beter maar dat gaat bij mij niet lukken want de uitlaat moet er zoveel mogelijk standaard uitzien anders keuren ze africhie schreef:Inderdaad is de binnen diameter van de downpipe 45 mm. Na de downpipe wordt de pijp iets ruimer.
Een paar maanden geleden samen met een vriend onder zijn bus een vollrdige uitlaat gemaak, dus ook de downpipe. Wij hebben hiervoor stalen buis 65 x 2 mm gebruikt, dus met een binnen diameter van 61 mm.
Het aansluitstuk waar de downpipe meet op de turbo aansluit moet je weer gebruiken. Met lassen heb je altijd inbranding. Let op dat je niet teveel inbrand op het gedeelte dat aansluit op de turbo.
Als je toch alles zelf maakt kijk dan of je de uitlaat recht naar achteren kunt laten lopen, dus onder de brandstoftank door. Eigenlijk op de plaats van de aandrijfas naar de achterwielen als je een synchro hebt. De tank heeft er ruimte voor.
Overigens heeft het ons veel tijd en moeite gekost om de downpipe uit 4 stukken buis samen te stellen...
Succes
Richie
daarom dat ik normaal alleen de standaard dempers ging leeghalen en er absorbtiedempers van maken
maar ik dacht als ik toch bezig ben kan ik ineens buizen er ook afslijpen en vervangen door grote
en hoe heb jij de bochten gemaakt? lasbochten, plooien, onder hoek zagen?
en welke dempers heb jij er dan tussen gestoken?
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: wat denken jullie hierover?
goeiedag eem
vind het een prestatie zelf een downpijp te maken aangezien de bochten en zo
heb zelf een van eps dat is geloof ik een 2,5 inch 304 rvs exemplaar denk binnenmaats 61mm a 62mm
probeer lasnaden in de buis te vermijden en scherpe hoeken ook
maar zou zeggen pas de rest ook aan aan de diameter maar 70 kweet het niet lijkt mij te groot
mvg ronald
vind het een prestatie zelf een downpijp te maken aangezien de bochten en zo
heb zelf een van eps dat is geloof ik een 2,5 inch 304 rvs exemplaar denk binnenmaats 61mm a 62mm
probeer lasnaden in de buis te vermijden en scherpe hoeken ook
maar zou zeggen pas de rest ook aan aan de diameter maar 70 kweet het niet lijkt mij te groot
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- zwartwitje
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:03
- Locatie: drachten
Re: wat denken jullie hierover?




dat waren de buizen die ik jaren terug te koop had ,maar nu niet meer,gewoon je oude uitlaat demonteren ,dan de originele buizen even op een mal tekenen ,en dan gewoon maken met behulp van de mal,buizen buigen met een buigmachine,dan kan het eigenlijk niet misgaan,heb je geen buigmachine tot je beschikking,dan kun je natuurlijk ook altijd lasbochten gebruiken,de downpijp kan je maar beter gewoon kopen in de dikke uitvoering[73mm],en dan de rest in 63mm,en waarom zou je rvs gaan verven,een uitlaat moet gasdicht en deugdelijk opgehangen zijn verder niet,tenminste hier in nederland,wat voor de burlanden geld weet ik niet. grts marcel

laat een ieder in zijn eigen waarde
Re: wat denken jullie hierover?
zeker een hele serie gemaakt ? mooizwartwitje schreef:
dat waren de buizen die ik jaren terug te koop had ,maar nu niet meer,gewoon je oude uitlaat demonteren ,dan de originele buizen even op een mal tekenen ,en dan gewoon maken met behulp van de mal,buizen buigen met een buigmachine,dan kan het eigenlijk niet misgaan,heb je geen buigmachine tot je beschikking,dan kun je natuurlijk ook altijd lasbochten gebruiken,de downpijp kan je maar beter gewoon kopen in de dikke uitvoering[73mm],en dan de rest in 63mm,en waarom zou je rvs gaan verven,een uitlaat moet gasdicht en deugdelijk opgehangen zijn verder niet,tenminste hier in nederland,wat voor de burlanden geld weet ik niet. grts marcel

heb jij een downpipe gehad met diameter 73? ik wist niet dat die te koop zijn
welk rvs had jij dan? niet elke soort is goed plooibaar, had jij geen last van platgedrukte buizen?
en ik woon nu eenmaal in belgie en daar kunnen ze afkeuren als er geen standaard uitlaat onder zit of je moet er een certificaat bij hebben
Ik rijd T-vier met veel plezier!! 

Re: wat denken jullie hierover?
He Marcel....zwartwitje schreef:
dat waren de buizen die ik jaren terug te koop had ,maar nu niet meer,gewoon je oude uitlaat demonteren ,dan de originele buizen even op een mal tekenen ,en dan gewoon maken met behulp van de mal,buizen buigen met een buigmachine,dan kan het eigenlijk niet misgaan,heb je geen buigmachine tot je beschikking,dan kun je natuurlijk ook altijd lasbochten gebruiken,de downpijp kan je maar beter gewoon kopen in de dikke uitvoering[73mm],en dan de rest in 63mm,en waarom zou je rvs gaan verven,een uitlaat moet gasdicht en deugdelijk opgehangen zijn verder niet,tenminste hier in nederland,wat voor de burlanden geld weet ik niet. grts marcel
Alles goed?
Dat ziet er bekend uit


Groeten
Hans 678
T4 California Generation 2.5TDi Syncro 2001 



Re: wat denken jullie hierover?
Hoi Marcel hoe gaat tie prima uitlaat hangt bij ons ook nog steeds onder de bus met een eps katvervanger. grt Jan. 

- zwartwitje
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:03
- Locatie: drachten
Re: wat denken jullie hierover?
ja jan en hans ,blij dat jullie nog steeds zeer tevreden zijn.zo nu en dan post ik ook nog eens weer wat voor een ander interessant zou kunnen zijn.
maar je kunt de downpijp dus bestellen bij de vw garage of eps,de vw garage heeft toen die van mij geleverd,was een tweedehands exemplaar,en inderdaad heb ik toen van alleeen de uitlaatbuizen meerdere exemplaren laten maken die ik zeer vlot kwijt was aan andere weetjewellers. grt marcel
maar je kunt de downpijp dus bestellen bij de vw garage of eps,de vw garage heeft toen die van mij geleverd,was een tweedehands exemplaar,en inderdaad heb ik toen van alleeen de uitlaatbuizen meerdere exemplaren laten maken die ik zeer vlot kwijt was aan andere weetjewellers. grt marcel
laat een ieder in zijn eigen waarde
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wat denken jullie hierover?
@ Stijnh,
even een berichtje uit Hamburg,
Niet die diameter er onder zetten.
De turbo krijgt dan dermate weinig tegendruk, zodat je je turbo over de kop kan jagen.
De wastegate is er wel voor om de hoge drukken te verlagen, maar een turbo zo weet je ook,
haalt hele hoge toerentallen, en mag dus wel een beetje tegendruk hebben..
Kom anders een keertje proefrijden, dan weet je meteen hoe 60 mm van voor tot achter rijdt...
even een berichtje uit Hamburg,
Niet die diameter er onder zetten.
De turbo krijgt dan dermate weinig tegendruk, zodat je je turbo over de kop kan jagen.
De wastegate is er wel voor om de hoge drukken te verlagen, maar een turbo zo weet je ook,
haalt hele hoge toerentallen, en mag dus wel een beetje tegendruk hebben..
Kom anders een keertje proefrijden, dan weet je meteen hoe 60 mm van voor tot achter rijdt...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: wat denken jullie hierover?






Re: wat denken jullie hierover?
Hoi Stijnh,
Ik heb lasbochten gebruikt, niet die de loodgieter voor gasleidingen gebruikt, maar bochten van Bosal.
Ik heb lang naar een geschikte absorptiedemper gezocht in de juiste diameter. Bij Bisheuvel Autosport heb ik een group a demper voor een Opel Ascona gekocht. Later heb ik ook een geschikte demper bij Dronk Truckparts gezien.
Dus alles is met verzaagde bochten van Bosal gemaakt. Alleen de splitsing van de pijp voor het reservewiel heb ik verstek gezaagd.
Over een te grote downpipe zou ik mij niet bezorgd maken. Als je netjes rijdt is de motor en de olie op temperatuur. Bij minder tegendruk haal je een beter rendement uit de motor.
Groeten,
Richie
Ik heb lasbochten gebruikt, niet die de loodgieter voor gasleidingen gebruikt, maar bochten van Bosal.
Ik heb lang naar een geschikte absorptiedemper gezocht in de juiste diameter. Bij Bisheuvel Autosport heb ik een group a demper voor een Opel Ascona gekocht. Later heb ik ook een geschikte demper bij Dronk Truckparts gezien.
Dus alles is met verzaagde bochten van Bosal gemaakt. Alleen de splitsing van de pijp voor het reservewiel heb ik verstek gezaagd.
Over een te grote downpipe zou ik mij niet bezorgd maken. Als je netjes rijdt is de motor en de olie op temperatuur. Bij minder tegendruk haal je een beter rendement uit de motor.
Groeten,
Richie
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: wat denken jullie hierover?
tuurlijk,
maar bij lagere toerentallen, draait je turbo, met een grotere diameter al sneller meer toeren,
maar de volle oliedruk die hoort bij dat motortoerental, is nog onvoldoende.
En dus is de oliekoeling door de naar verhouding(motortoerental: turbotoerental) lagere oliedruk minder,
en hierdoor kun je schade aan de lagering van de turbo krijgen.
Misschien even wat duidelijker uitleggen?
Een turbo draait bijvoorbeeld bij een motortoerental van 2000 rpm misschien wel 60.000 rpm.
De oliedruk die daarbij hoort is bijvoorbeeld 2 bar.
Ga je nu een veel grotere diameter voor de downpijp kiezen,
dan draait de turbo (door de geringere tegendruk) bij een motortoerental van 2000 rpm misschien wel 100.000 rpm.
De oliedruk bij die 2000 rpm is echter nog steeds bijvoorbeeld 2 bar (zal niet stijgen).
Hierdoor is er, door het hogere toerental van de turbo, een veel hogere smeringsbehoefte,
echter de oliedruk blijft nog steeds bijvoorbeeld 2 bar.
Hierdoor is er naar verhouding misschien een te lage smeringsgraad,
waardoor er turboschade kan optreden.
Een goede turbo kost natuurlijk maar rond de 600- 800 euro (met garantie)
dus ik zou me even bedenken....
maar bij lagere toerentallen, draait je turbo, met een grotere diameter al sneller meer toeren,
maar de volle oliedruk die hoort bij dat motortoerental, is nog onvoldoende.
En dus is de oliekoeling door de naar verhouding(motortoerental: turbotoerental) lagere oliedruk minder,
en hierdoor kun je schade aan de lagering van de turbo krijgen.
Misschien even wat duidelijker uitleggen?
Een turbo draait bijvoorbeeld bij een motortoerental van 2000 rpm misschien wel 60.000 rpm.
De oliedruk die daarbij hoort is bijvoorbeeld 2 bar.
Ga je nu een veel grotere diameter voor de downpijp kiezen,
dan draait de turbo (door de geringere tegendruk) bij een motortoerental van 2000 rpm misschien wel 100.000 rpm.
De oliedruk bij die 2000 rpm is echter nog steeds bijvoorbeeld 2 bar (zal niet stijgen).
Hierdoor is er, door het hogere toerental van de turbo, een veel hogere smeringsbehoefte,
echter de oliedruk blijft nog steeds bijvoorbeeld 2 bar.
Hierdoor is er naar verhouding misschien een te lage smeringsgraad,
waardoor er turboschade kan optreden.
Een goede turbo kost natuurlijk maar rond de 600- 800 euro (met garantie)
dus ik zou me even bedenken....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...