de lamp die je in je H4 koplamp plaatst is vrij exact van afmetingen, de gloeispiralen zitten op een bepaalde plek, het brandpunt van je reflector. De voet van de lamp is zo geconstueerd dat ie maar op één manier in de koplamp past (en toch zijn er mensen die zo'n lampje er verkeerd ingepropt krijgen

)
Als je een ander type lamp in je koplamp zet heb je dus niet dat passende voetje (H7 flikkert zo door het gat volgens mij bij een H4 koplamp) daardoor zul je je lampje niet in het brandpunt van je reflector zetten en zal de lichtbundel dus niet de vorm en richting hebben zoals de koplamp ontworpen is, gevolg: boze tegenliggers en voor je rijdend verkeer, en afkeur bij apk.
Het lichtbeeld van een (h4) autokoplamp is een horizontale streep met aan de bovenkant een driehoek die van links naar rechts breder wordt. Dit beeld moet relatief scherp afgezet zijn. Heb je dit lichtbeeld niet duidelijk of te veel licht er omheen dan keurt een goede keurmeester de lamp erop af bij de APK
Het lichtbeeld wordt bekeken met het koplamphoogte afstelapparaat (kastje met lens dat voor de lamp gereden wordt en waar je in kijkt om de hoogte en zijdelingse afstelling te controleren. In zo'n kastje zie je bij een goed lichtbeeld het volgende
Als het donkere stuk van het witte vlak te veel licht krijgt of die horizontaal/schuin omhoog lopende lijn niet scherp genoeg afgetekend is (en dat krijg je vrijwel 100% zeker als je H7 in een H4 koplamp gaat zetten) is dat apk afkeur.
Verder erger ik me dagelijks kapot aan Xenon-conversie gebruikende automobilisten omdat ze die Xenonset in hun gewone koplampen gemonteerd hebben, de glazen van gewone koplampen zijn niet helder, dit heeft te maken met lenswerkingen en is ontworpen voor de normale H4 lampjes. Stopt men hier een Xenon conversiekit in, dat vormen die oneffenheden in het lampglas veel strooilicht en DUS is zo'n xenonverlichting erg hinderlijk voor het overige verkeer.
Maar dit verhaal kan je 100 keer houden, de gemiddelde nederlandse automobilist met xenon conversie denk namelijk niet verder dan zijn eigen zicht, wat het effect van die (voor de bestuurder vrij perfecte) verlichting op het overige verkeer is, dat boeit meestal niet
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon