in duitsland ie iedereen (dus niet alleen duitse auto's) verplicht om zijn voertuig aan te passen aan de omstandigheden.....
je ben niet verplicht winterbanden te voeren, maar je moet zorgen dat je veilig rijdt, dus als jij met veel profiel op je zomerbanden en zeer rustige rijstijl zonder het andere verkeer te hinderen kunt rijden is er niet echt iets aan de hand..TOT je betrokken raakt bij een ongeval in winterse omstandigheden. Dan zul je (gedeeltelijk) schuldig aan het ongeval geacht worden en naast een bekeuring voor het niet voeren van winterbanden ook nog een voor het veroorzaken van een ongeval +deels schuldig zijn (en je verzekering mag dan dokken)
In de praktijk kun je dus maar beter wel op winterbanden rijden. Er is in Duitsland niet echt een periode ingesteld dat je op winterbanden moet rijden, het ligt vooral aan het weer. Op een droge dag van 10 graden in december hoeft het niet, maar als je eind maart in een sneeuwbui rijdt zou het wel moeten...
Naast winterbanden is het ook zo dat je geacht wordt je ruitensproeiers altijd te kunnen gebruiken, dus ze moeten werken, niet verstopt zijn, de tank moet vol zijn, en ik heb ook al gehoord dat je geacht wordt een kruikje reserve sproeiervloeistof bij je te hebben.
De wetgeving in duitsland is op dit punt erg onduidelijk, je bent niet verplicht op winterbanden te rijden tot je een ongeval krijgt, dan had het indien de weersomstandigheden er om vragen wel gemoeten..........................

Kortom, ze zeggen niet dat je op winterbanden moet rijden, maar in de praktijk komt het daar wel op neer.
Nu is het natuurlijk zo dat het OOK in NL en B verstandig is om in de koude maanden op winterbanden te rijden. Winterbanden hebben een duidelijk beter weggedrag bij lage temeperaturen (kouder dan pakweg 7graden) dan zomer of allseason banden. Met name de remweg en zijdelingse grip zijn veel beter zelfs op droog wegdek.
Als je eenmalig een extra setje velgen aanschaft (voor niet te veel geld gebruikt wel te vinden) en handig genoeg bent om twee keer per jaar 4 wielen te wisselen dan valt het verder wel mee aan extra kosten. Je gebruikt immers maar één set tegelijk, dus met die twee sets banden doe je ook bijna twee keer zo lang als met één setje. En opslag... een velgenboom kost nog geen 15 euro, daar kun je ook 4 T4 wielen op stallen, de ruimte die het inneemt? een stapel van vier wielen op elkaar met een klein beetje ruimte tussen elke band onderling .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon