Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht schakelen automaatbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hey Jeroen,

Echt jammer dat je zoveel pech hebt met je bus. Ik hoop echt dat er een (betaalbare) oplossing is in de nabije toekomst. Helaas zijn dus niet alle ex-douanebusbezitters even tevreden. Gelukkig vond ik 1 met handschakelbak.
Bankje OK?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Hi

Bericht door JMJ »

Hoi Dirk,
Het bankje staat er keurig in. Nu nog even de vloer isoleren en dan is het al een hele camper.

Groetjes, Jeroen
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: hoop doet rijden...

Bericht door kleijntje »

JMJ schreef:15000km zonder problemen. Ik kijk er naaruit! Ik heb nu na minder dan 3000 km alweer ellende.

In plaats van een externe koeling is er bij mij een rooster in de bodemplaat gezaagd. Dit zou 15 graden celsius moeten schelen. Maar, laatst was ik met de dealer en z'n draagbare uitlees-computer op stap. We rijden een klein stukje, trekken een paar keer 'maximaal' op en meten bijna direct een temperatuur van 115 graden. Nu weet ik niet precies wat het mag zijn (weet jij dat?) maar 115 graden lijkt me rijkelijk veel bij dit winterweer.

Hoe werkt zo'n extra koeler? De bak is toch op dezelfde koeing als de motor aangesloten?

Groetjes, Jeroen
Het koelwater dat uit de motor komt wordt gebruikt voor de koeling van de bak. Dat water is dan dus al 90 graden, hierdoor is de koeling beperkt. Dit is zo gedaan om na een koude start de bak snel op te warmen.
Bij de mijne zijn er tussen de bak en de warmtewisselaar twee T stukjes geplaatst waar de extra koeler op is aangesloten.
De dealer had bij aflevering ook al een opening in de bodemplaat gemaakt, de extra koeler is hier nu in geplaatst.
Ik heb zelf op de ingang van de extra koeler een thermometer geplaatst.
Op de snelweg, met lock-up, wordt de temp ongeveer 90 gr. Bij veelvuldig optrekken en afremmen zit de temp zo op 120 gr. Ik heb begrepen dat vanaf 130 gr. de kwaliteit van de olie gaat afnemen, dus probeer ik de temp onder de 120 gr. te houden. Met aanpassing van de rijstijl lukt dat, eventueel handmatig lagere versnelling selecteren.

Tja, ik had voor een automaat gekozen om lekker relaxed te kunnen rijden......

Wim
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

koeler

Bericht door JMJ »

Hoi Wim,
Eigenlijk mag VW niet zo'n product afleveren. Zeker niet op die zware bussen. Is die camper op de foto jou bus? Dat zal wel wat wegen. Het schijnt dat VW het probleem onderkent. Je kunt ook een soort klachtenformulier invullen en daar gaan ze dan iets mee doen. Geldt natuurlijk niet voor mijn tweedehands busje, maar misschien iets voor jou als de problemen zich onverhoopt gaan herhalen.

Ik denk er over na om ook zo'n extra koeler te laten plaatsen omdat ik toch wel graag de alpen door wil. Het moet zo'n 300 euro kosten. Is dat een goed bedrag?

Groet, Jeroen
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: koeler

Bericht door kleijntje »

JMJ schreef:Hoi Wim,
Eigenlijk mag VW niet zo'n product afleveren. Zeker niet op die zware bussen. Is die camper op de foto jou bus? Dat zal wel wat wegen.
Max gewicht is 3300 kg. Daardoor ontstonden ook zo snel problemen. Maar hij is gewoon door Pon geimporteerd en via de VW dealer verkocht. Dan behoort het toch in orde te zijn.
JMJ schreef:Hoi Wim,

Ik denk er over na om ook zo'n extra koeler te laten plaatsen omdat ik toch wel graag de alpen door wil. Het moet zo'n 300 euro kosten. Is dat een goed bedrag?

Groet, Jeroen
Bij mij is het tot op heden allemaal garantie geweest, ik weet dus niet wat het kost. Denk er wel om dat extra koeling de problemen helpt voorkomen. Het bestaande probleem moet eerst opgelost worden.

Wim
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Met de huidige weersomstandigheden stijgt de atf temperatuur tot 95-100C.

Na een koude start stijgt de atf temperatuur ongeveer 10C in de eerste kilometer en loopt snel op naar ongeveer 60C. Na ongeveer 15 km snelweg met 100 km/u gemiddeld is de olie op bedrijfstemperatuur.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de extra koeling/oliekoeler. Is zijn daar foto's van?

gr

Richie
henk88
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:41
Contacteer:

Bericht door henk88 »

De verhalen over de bak zijn heel herkenbaar voor me.
Ca 15mnd geleden mijn bak complete revisie laten geven bij autrans.
Deze vertelden me dat er wat aanpassinggen,cq midificaties zijn gemaakt indertijd bij VW op de bakken.
Ik rijd nu gelukkig al ca 40.000km vrij van problemen.
De bus weegt normaal beladen zo`n 2400kg,zonder personen.
Hij is gechipt,en er wordt aanbevolen om eerst alles warm te rijden voor je de power los laat,ook bij de bak.
De olie is nog steeds mooi van kleur,en ik hoop dat het zo blijft.
De VW Dealer hier in Tilburg had nooit naar de de bak gekeken bij de onderhoudsbeurten,wat resulteerde in verbrande olie met de nodige problemen etc.
Voor garantie waren ze niet thuis natuurlijk...

Ik laat de bak en normaal onderhoud doen bij de T4 specialist in Oirschot,naar
volle tevredenheid,waar blijkbaar wel de juiste knowhow in huis is.....


Al met al flink wat kosten gehad indertijd,maar ik wil nooit geen schakelbak meer indien mogelijk..


:T44EVER
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Bericht door JMJ »

Hoi Henk,
Fijn dat je nu al zo lang probleemvrij rond rijdt. Blijkbaar is er toch licht aan de horizon. Ik vind het nog altijd lastig rijden, omdat de bak veel later opschakeld dan ik zelf zou doen (omdat de lagere versnellingen geen lock-up meer hebben). Begin maart breng ik mijn busje weer terug naar de automaat specialist. Kost me weer twee vrije dagen en een week zonder auo. Hopelijk voor de laatste keer. Als ik tienduizend km probleemloos gereden heb ben ik waarschijnlijk ook enthousiast over automaat rijden.

groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Zo terug van de wintersport.
Zeker de heenreis toch wel met samengeknepen billen gereden, vooral de momenten dat de koppelomvormer er weer moeite mee had (130 km/h met de toeren voor 170 km/h.....). De bak zelf heeft de afgelopen 2600 km geen klap verkeerd gegeven, of is het me niet opgevallen door het veelvuldige halfslachtige werk van de koppelomvormer?
Weer heel (in ieder geval niet verder merkbaar kapot) thuis gekomen.
Nu me toch maar bezinnen op de reparatie en aanpassingen.... (of inderdaad verkoop). Het liefst aan een erkende VW boer en dan zonder te melden van de foute bak....maar dat mag niet hè.

Wel een hoop goede tips en verklaringen bijgekomen hier, bedankt allen en met name Jeroen!
Het schijnt dat VW het probleem onderkent. Je kunt ook een soort klachtenformulier invullen en daar gaan ze dan iets mee doen.
Zal daar ook eens over inforneren, maar verwacht er dus niets van.
Op de snelweg, met lock-up, wordt de temp ongeveer 90 gr. Bij veelvuldig optrekken en afremmen zit de temp zo op 120 gr. Ik heb begrepen dat vanaf 130 gr. de kwaliteit van de olie gaat afnemen, dus probeer ik de temp onder de 120 gr. te houden. Met aanpassing van de rijstijl lukt dat, eventueel handmatig lagere versnelling selecteren.

Tja, ik had voor een automaat gekozen om lekker relaxed te kunnen rijden......
Dat blijf ik nog steeds vinden, is veel relaxter dan een handbak. In de bergen moet je toch al spelen met de versnellingen (Ja OOK met een automaat bak) de gulden regel is nu eenmaal dat je de berg af moet in dezelfde versnelling als dat je 'm op gaat! Dus ook lekker 50/60 km/h in de 2 gelockt en dan minimaal bijremmen de berg af. De automaatpook leent zich er ook goed voor; gewoon naar voor duwen of naar achter trekken (deze vakantie ook nog een hele dikke peugeot automaat geholpen uit de krappe parkeerplaats te komen en daar moet je ook nog diverse zijdelinkse bewegingen uitvoeren om andere versnellingen/achteruit in te schakelen.....)

Al met al zal het voor mij nu wel op revisie en aanpassingen uitdraaien, nu "alleen" nog maar de beste reparateur (met de beste prijs/kwaliteit dus) uitzoeken. Tips zijn welkom!
Gelukkig ga ik normaal altijd op de motor naar het werk (en mijn vrouw op d'r fiets), dus kan ik mijn bus wel enige tijd missen.

HG Ron.
Portuvier
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:29
Locatie: Nederhorst den Berg

Bericht door Portuvier »

Hallo,
Ik heb niet veel verstand van automaten, maar ben in het verleden hevig verliefd geweest op de Dodge W200 en Jeep CJ.
Toen ook veel gelezen over de techniek, vooral wanneer die je in de steek laat.
De Dodge heeft een automaat, en sommige mensen vervangen bij het reviseren van een Jeep CJ de handgeschakelde bak voor een automaat.
Wat ik ALTIJD tegenkwam was dat er vaak problemen waren met de koeling.
Een extra koeler bracht dan ook negen van de tien keer de oplossing voor de storing.
Nu heeft de bak onder de T4 weinig koelmogelijkheid, veel lucht stroomt er niet langs. Begrijpelijk dat de garage extra koelsleuven in de beschermplaat aanbrengt, maar is dit voldoende?
Als de olie 115ºC wordt, vermoed ik van niet.
De ideale bedrijfstemperatuur ligt tussen de 60 en 80ºC, bij 120ºC begint de olie te verbranden (bruin en stinken, maar vooral: begint zijn smerende eigenschap te verliezen!)
Bij synthetische olie zal dit hoger liggen.
Ik heb eens op Google geneusd (en daar ook die temps gevonden) maar overal roept men dat de meeste problemen worden veroorzaakt door onvoldoende koeling, ergo, gebrek aan smering door te hete olie.
Een externe koeler zal dus uitkomst moeten brengen.
Maar waar laat je dat ding, bij de Tdi is het al aardig vol in het vooronder.

Tip: Lees eens het Tdi verhaal: http://www.tdiclub.nl/topic.asp?TOPIC_I ... #pid114404

Mvg,
Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Bericht door kleijntje »

Portuvier schreef:Hallo,
Wat ik ALTIJD tegenkwam was dat er vaak problemen waren met de koeling.
Een extra koeler bracht dan ook negen van de tien keer de oplossing voor de storing.
Nu heeft de bak onder de T4 weinig koelmogelijkheid, veel lucht stroomt er niet langs. Begrijpelijk dat de garage extra koelsleuven in de beschermplaat aanbrengt, maar is dit voldoende?
Als de olie 115ºC wordt, vermoed ik van niet.
De ideale bedrijfstemperatuur ligt tussen de 60 en 80ºC, bij 120ºC begint de olie te verbranden (bruin en stinken, maar vooral: begint zijn smerende eigenschap te verliezen!)
Bij synthetische olie zal dit hoger liggen.
Ik heb eens op Google geneusd (en daar ook die temps gevonden) maar overal roept men dat de meeste problemen worden veroorzaakt door onvoldoende koeling, ergo, gebrek aan smering door te hete olie.
Een externe koeler zal dus uitkomst moeten brengen.
Maar waar laat je dat ding, bij de Tdi is het al aardig vol in het vooronder.

Mvg,
Eric
Grotendeels mee eens.
Zoals je zegt liggen de temperatuuren voor synthetishe olie hoger. In de T4 bak wordt deze olie gebruikt. Ik had ook op google gezocht en deze http://www.performancemotoroil.com/transmission_fluid gevonden. De daar gegeven temperaturen moet je omzetten van Fahrenheit naar Celcius. 270 Fahrenheit is 130 Celcius vandaar dat ik dat als max aanhoud.
Ze geven daar ook een levensduur voor de olie van 900 uur aan. Bij een gemiddelde snelheid van 70 km/uur zou je dan na ongeveer 63.000 km moeten verversen.
Zoals gezegd wordt het uit de motor stromende koelwater gebruikt voor het opwarmen en koelen van de bak. Dit water is ongeveer 90 gr. de normale bedrijfstemperatuur zal dan ook minimaal deze 90 gr. zijn.

Wim
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Bericht door JMJ »

Hoi Ron,

Ik weet niet welke specialist de beste is. Maar ik heb nog wel een tip:
Bij revisie gebeurt waarschijnlijk het volgende: Er wordt een diagnose gesteld (ff rijden). Op grond van die diagnose wordt een prijsafspraak gemaakt . Die prijs blijkt toch vrij standaard te zijn. Waaruit ik opmaak dat deze is gebaseerd op stuk, of niet. Enfin, dan ben je de bus een week kwijt. Gedurende die week bouwen ze uit en repareren ze wat nodig is (niet meer denk ik). Je krijgt een jaar garantie op de hele bak. Maar let goed op. bepaalde onderdelen zijn niet aangepakt en misschien krijg je daar binnen een jaar weer last van. Mijn tip is daarom: kies een bedrijf in je buurt. Het kan ook via je VW dealer of garage. Die bouwen dan uit en een specialist komt in een busje vol gereedschap om het echte werk te doen. Ik heb een bedrijf ver weg gekozen (super reputatie...) maar moet dus wel terug, reis nederland rond en ben weer een week mijn bus kwijt.

Sterkte, Jeroen
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Hoi JMJ,

Het reviseren van een bak kan prakties niet gedeeltelijk!
Je krijgt dan oude en nieuwe delen op elkaar en dat gaat natuurlijk niet goed!
Bij mij is de bak dus drie! keer kompleet onder garantie vervangen en ik persoonlijk kan niet leven met de angst van /hoe lang blijft hij deze keer heel/.
Heb dus de auto verkocht.
Hoop dat jullie straks veel plezier aan de automaatbak beleven want het rijd natuurlijk wel super! :happy
:wjw
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Bericht door JMJ »

Wat zeg je tegen iemand aan wie je de auto verkoopt? Automaat, lekker onderhoudsvrij...? Ik heb er ook aan gedacht hem zo snel mogelijk weer in te ruilen. Nadeel is dat ik er inmiddels zo veel eurotjes in heb zitten, dat krijg ik er nooit voor terug.

Ik hoop dus maar het probleem straks voor een paar jaar is opgelost. Begin wel vast te sparen. Volgende keer wordt geen revisie maar ombouwen.

groetjes, Jeroen
bouwer
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 nov 2007, 21:58
Locatie: tzum

Bericht door bouwer »

Ron467 schreef:Zo terug van de wintersport.
Zeker de heenreis toch wel met samengeknepen billen gereden, vooral de momenten dat de koppelomvormer er weer moeite mee had (130 km/h met de toeren voor 170 km/h.....). De bak zelf heeft de afgelopen 2600 km geen klap verkeerd gegeven, of is het me niet opgevallen door het veelvuldige halfslachtige werk van de koppelomvormer?
Weer heel (in ieder geval niet verder merkbaar kapot) thuis gekomen.
Nu me toch maar bezinnen op de reparatie en aanpassingen.... (of inderdaad verkoop). Het liefst aan een erkende VW boer en dan zonder te melden van de foute bak....maar dat mag niet hè.

Wel een hoop goede tips en verklaringen bijgekomen hier, bedankt allen en met name Jeroen!
Het schijnt dat VW het probleem onderkent. Je kunt ook een soort klachtenformulier invullen en daar gaan ze dan iets mee doen.
Zal daar ook eens over inforneren, maar verwacht er dus niets van.
Op de snelweg, met lock-up, wordt de temp ongeveer 90 gr. Bij veelvuldig optrekken en afremmen zit de temp zo op 120 gr. Ik heb begrepen dat vanaf 130 gr. de kwaliteit van de olie gaat afnemen, dus probeer ik de temp onder de 120 gr. te houden. Met aanpassing van de rijstijl lukt dat, eventueel handmatig lagere versnelling selecteren.

Tja, ik had voor een automaat gekozen om lekker relaxed te kunnen rijden......
Dat blijf ik nog steeds vinden, is veel relaxter dan een handbak. In de bergen moet je toch al spelen met de versnellingen (Ja OOK met een automaat bak) de gulden regel is nu eenmaal dat je de berg af moet in dezelfde versnelling als dat je 'm op gaat! Dus ook lekker 50/60 km/h in de 2 gelockt en dan minimaal bijremmen de berg af. De automaatpook leent zich er ook goed voor; gewoon naar voor duwen of naar achter trekken (deze vakantie ook nog een hele dikke peugeot automaat geholpen uit de krappe parkeerplaats te komen en daar moet je ook nog diverse zijdelinkse bewegingen uitvoeren om andere versnellingen/achteruit in te schakelen.....)

Al met al zal het voor mij nu wel op revisie en aanpassingen uitdraaien, nu "alleen" nog maar de beste reparateur (met de beste prijs/kwaliteit dus) uitzoeken. Tips zijn welkom!
Gelukkig ga ik normaal altijd op de motor naar het werk (en mijn vrouw op d'r fiets), dus kan ik mijn bus wel enige tijd missen.

HG Ron.

Hoi Ron,

waar heb jij uiteindelijk de reparatie laten uitvoeren? Hoe zijn je ervaringen daar geweest?

Vriendelijke groet,
bouwer
Plaats reactie