Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht schakelen automaatbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

slecht schakelen automaatbak

Bericht door JMJ »

Beste,
Net veel geld uitgegeven om mijn automaatbak te laten repareren. Inclusief nieuwe computer (lock-up bij 82km/h), begint de ellende alweer. In het forum lees ik dat een aantl weetjewellers wel verstand heeft van de automaattechniek. Daarom wil ik graag mijn ondervindingen delen en hoop dat iemand mij kan vertellen wat er aan de hand is (is het wel de automaat???):

Als ik snel optrek dan, bij ongeveer 60km/h lijkt het alsof automaat wil schakelen naar de 3de versnelling, maar het niet doet. Het voelt alsof de bus wordt tegengehouden. Meer gas geven leidt niet tot verdere versnelling. Als hij dan schakeld maakt hij een 'klap'. Een dreun die je bijvoorbeeld ook voelt als de lock-up stuk is; alsof je over het spoor rijdt. Even valt het toerental terug naar 2000, maar schiet weer omhoog. Bij langzaam optrekken is er geen probleem. Heeft iemand een idee wat dit veroorzaakt?

groet
Jeroen
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

automaat

Bericht door harry t5 191 »

Hoi Jeroen,

Deze manier van schakelen(met zón klap) komt mij niet onbekend voor.
Bij mij is toen voor de 3e keer de bak onder garantie vervangen.
Na de reparatie bij jou heb je toch ook garantie gekregen?
Terug gaan en eisen dat dit wordt hersteld!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

Ik was er al bang voor

Bericht door JMJ »

Hoi Harry,
bedankt voor je reactie. Ik was er al bang voor maar zal mijn garantie gaan verzilveren. Ik wou dat ik nooit aan revisie begonnen was; ombouwen was beter geweest.

groet, Jeroen
Gebruikersavatar
herman
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:02
Locatie: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Bericht door herman »

is dit iedere keer,
als u het weer heeft doe de bus uit en start hem opnieuw,
is het dan over.
is de motor gechipt.
zoja dan klopt de regel computer niet van de automaat.
de regel automaat moet dan aangepast worden of de chip er uit..
ik heb het zelf ook gehad.
de bak hebben ze vervangen en de complete regel apparaat veranderd,
draai nu 70.000 probleemloos.
ik rijdt iedere dag met een dubbelasser er achter met een paar ton er in en ik rijdt er niet voor zichtig mee.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Hallo Jeroen,

Ik heb laats met vagcom een fout gemaakt in het regelapparaat van de automatische bak. Van T4dick heb ik de oplossing gekregen (staat op de site).

Nodig had ik het niet, maar als het regelapparaat wordt vervangen moet je het met "basic settings" weer inregelen. Daar bij jou een nieuw regelapparaat is geplaatst voor de automatische versnellingsbak zou opnieuw inregelen een oplossing kunnen zijn.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Re: slecht schakelen automaatbak

Bericht door Ron467 »

JMJ schreef: Een dreun die je bijvoorbeeld ook voelt als de lock-up stuk is; alsof je over het spoor rijdt.
Heeft elke versnelling zo een lock-up?
Bij mij gebeurt dit af en toe bij de 2e versnelling (en meestal als de boel nog koud is), snel of langzaam optrekken maakt niet uit.
Die dreun volgt dan meestal na een gier in het luchtledige....

Bij 70000 km is de boel onder garantie doorgespoeld en ververst, volgens mij niets gerepareerd.
Toen nog maar zelden last gehad.
Nu 70000 km verder (140000 dus) begint dit probleem weer erg frequent te worden. Tevens als ik 80, 90 rij, gaat het toerental soms opeens omhoog. Een soort slippende koppeling van schakelbakken gevoel.

Dinsdag gaat hij voor controle/olie verversen/uitlezen ben benieuwd :kijkt .

HG Ron.
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Hallo Ron,

Ook ik had problemen met overschakelen met name van de 3e naar de 4e versnelling. Ik had het gevoel dat de bak even in de vrijstand werd gezet voordat de 4e versnelling werd ingeschakeld. Dus schoot het toerental van de motor omhoog en werd de 4e versnelling met een dreun ingeschakeld.

De auto is diverse malen naar de dealer geweest. Er stonden geen storingen in het geheugen maar nadat ik de klachten had omschreven dachten ze dat er mogelijk een klep bleef hangen in de automatische versnellingsbak.

Na 60.000 km op aanraden van de dealer de olie laten verversen. Dat had geen merkbaar resultaat, en de klacht bleef.

Laatst heeft iemand van de tdi club het regelapparaat van de automatische versnellingsbak in de sportstand gezet. Dat kan oa met vagcom. De schakelmomenten blijven hetzelfde, dus niet bij een hogere snelheid of meer toeren. Alleen de tijd dat het overschakelen duurt wordt verkort.

Sinds 15.000 km heeft de bak nog niet mis geschakeld en is mijn klacht opgelost.

In de 3e en 4e versnelling is een lock up mogelijk, dan moet het regelapparaat hiervoor geprogrammeerd zijn. Het standaard geleverde regelapparaat schakelt bij ongeveer 45 km/u in de 3e versnelling naar de lock up en in de 4e versnelling altijd naar de lock up. Het nieuwe regelapparaat van Jeroen stuurt de bak anders aan. De lock up wordt in de 3e versnelling niet ingeschakeld en in de 4e versnelling pas boven de 80 km/u.

groeten,

richie
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

regelapparaat

Bericht door JMJ »

Hoi Herman, Richy en Ron,
Mijn bus is niet gechipt. Lastig met mijn klacht is dat het zich alleen voordoet als de versnellingsbak nog koud is. Ik ben bij de VW dealer geweest. Die stelde de diagnose dat niet de koppelomvormer maar inderdaad het regelapparaat niet goed is. Het blijft hangen...
Met betrekking tot Rons vraag: als de lock-up kapot is neemt het klapperen toe, en problemen treden op wanneer de lock-up zijn werk moet doen. Als de koppelomvormer stuk is dat moet ook buiten het schakelen om de bak problemen (gaan) geven; bv als je vlink gas geeft.
Volgens de dealer was de communicatie tussen computers en versnellingsbak goed. Mijn klacht treedt met name op van de 2 naar de 3, maar soms ook van de 1 naar de 2. De lock-up (van de 3 naar de 4) is gelukkig wel goed.

Groetjes, Jeroen
richie
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jan 2007, 16:41
Locatie: Wateringen

Bericht door richie »

Hallo Jeroen,

Het is het proberen waard om het regelapparaat in de sportstand te zetten. Dat kan o.a met vagcom. Bevalt het niet, dan is de "gewone" stand weer terug te stellen.

Indien je interesse hebt stuur maar een bericht naar mijn prive adres.

Groeten,

Richie
Gebruikersavatar
Ron467
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09

Bericht door Ron467 »

Hallo Jeroen, ben benieuwd hoe het met jou gaat aflopen.

Bij mij kwam de foutcode 04A8 overbrugging koppelomvormer mech/fout. boven water.
Bus is van 2000 met nu 145000 km gelopen (zonder revisie). Niet gechipt, maar wel ERG afgedopt, LMM vervangen (Geen Bosh meer) en EPS uitlaat, dus wel iets meer vermogen,

Alleen koppelomvormer vervangen is volgens de automaatspecialist niet slim, want de hele bak ligt gegarandeerd vol gruis dan in no time weer problemen.
Dus, blijkbaar voor de zomer toe aan een revisiebak....... :nouwatkostdat
Even de financien op een rijtje zetten.

Richie, Herman, ik neem jullie adviezen mee. Bedankt zover.
Meer info gevonden op

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=42768

Het rijd zo lekker, maar als je alles zo leest, hoort en meemaakt: wat heeft VW hier een flut :gif onderdeel afgeleverd zeg.

HG Ron.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

slecht product VW

Bericht door JMJ »

Ja Ron, jou verhaal past helemaal in de lange lijst van ontevreden t4 automaat rijders... Ik heb altijd gedroomd van een t4. Eigenlijk wil ik syncro, onverharde wegen, lier op de neus... Alles bij elkaar te duur, maar ik koop 75kW, dat is een begin. Automaat was eigenlijk een bijkomstigheid. Nu krijg ik het advies: niet belasten... had ik ook wel voor minder vermogen kunnen gaan. Ik wilde gewoon geel kenteken en dat het een automaat was, tja, lekker onderhoudsvrij dacht ik.

De statistieken: 95% van de t4 automaatbakken heeft revisie nodig na ongeveer 1.5 ton. Wat gaat er fout: door belasting wordt de automaatbakolie te heet, verliest zijn functie en onderdelen gaan slijten. Bij hoge belasting blijkt de koppelomvormer te kunnen barsten(!). De lock-up by 60km is een voorbeeld van te veel kracht doorj te lage snelheid. Enfin, een zwak popje zo'n bak. Wist je dat de golf 2 automaat de zelfde bak heeft als de transporter...?

Revisie:
Bij revisie zullen ze je op het hart drukken naar andere software over te stappen (lock-up bij 82km/h (sportstand?)) dat heb ik nu dus.
Reken op 3300 euro. In principe zeggen ze: tot over 1.5 ton... Je krijgt echter een jaar garantie op de hele versnellingsbak. Dat heb je nodig, want ze vervangen niet alles en veel mensen komen gedurende het jaar terug. Mensen die een nieuwe t4/t5 hebben gekocht en binnen zeer korte tijd aan de derde revisie toe zijn liggen inmiddels met VW in onderhandeling.

Ik ben inmiddels over de kosten heen, maar nog altijd teleurgesteld dat ik nu (eindelijk) een t4 heb die ik als een grote fiat panda moet behandelen.

Antwoord op Richie: Het is een idee om te kijken wat er gebeut als ik voor andere instellingen kies, zal ik zeker proberen als ik zonder garantie zit, maar nu ga ik gewoon terug naar de garage. Bovendien: mijn bus rijd slechts één op tien...dat hoeft niet minder te worden.

Ik zou niet weer laten reviseren. Ik zou ombouwen naar manueel, of afvoeren naar oost europa (via legele wegen natuurlijk).

Vriendelijke groet, Jeroen
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

automaat

Bericht door Rotor »

Hallo Richie, ik heb ook een automaat, en die heeft ook een probleem bij het overschakelen van de 3 naar de 4, maar dan alleen als ik rustig optrek en hij schakelt dan zo rond de 60km naar zijn 4 dan is het net alsof je over een slechte weg rijd, maar geef ik een beetje meer gas dan is er niets aan de hand, dus lijkt me die sport stand wel een optie, zou je me die ook willen sturen? ik probeerde het al via je email maar dat lukte niet. mvg Ton.
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

lock-up kapot

Bericht door JMJ »

Hoi Ton,
Ik will niet negatief doen, maar als ik het zo hoor is gewoon je lock-up kapot. Ik had precies het zelfde voor de revisie. Als je meer gas geeft blijf je langer in de 3de versnelling en wordt de lock-up minder belast. Natuurlijk kun je de sportstand proberen. Er zijn meer mensen (audiebezitters) die daarmee nog lang hebben kunnen doorrijden.

Groeten, Jeroen
Gebruikersavatar
kleijntje
Berichten: 42
Lid geworden op: 14 jan 2007, 12:23

Re: slecht product VW

Bericht door kleijntje »

JMJ schreef:
De statistieken: 95% van de t4 automaatbakken heeft revisie nodig na ongeveer 1.5 ton. Wat gaat er fout: door belasting wordt de automaatbakolie te heet, verliest zijn functie en onderdelen gaan slijten. Bij hoge belasting blijkt de koppelomvormer te kunnen barsten(!). De lock-up by 60km is een voorbeeld van te veel kracht doorj te lage snelheid. Enfin, een zwak popje zo'n bak. Wist je dat de golf 2 automaat de zelfde bak heeft als de transporter...?


Vriendelijke groet, Jeroen
Ik denk dat dit de juiste diagnose is. De bak wordt veel te heet, daardoor verliest de olie zijn eigenschappen en gaan rubber klepjes kapot. Ook wordt de oliedruk, vooral bij lage toerentallen, te laag om de lock-up goed in te schakelen. Deze gaat slippen en verbrand of wordt door de besturing herhaaldelijk in en uit geschakeld. In beide gevallen gaat hij kapot.
Na revisie is bij de mijne een externe koeling aangebracht en de nieuwe besturingsunit geplaatst.
Ik heb de auto nieuw gekocht en had binnen de 10.000km al problemen. Na de revisie en aanpassingen zonder problemen ongeveer 15000 km gereden.

Wim
Gebruikersavatar
JMJ
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 feb 2007, 14:46
Locatie: Zeeland

hoop doet rijden...

Bericht door JMJ »

15000km zonder problemen. Ik kijk er naaruit! Ik heb nu na minder dan 3000 km alweer ellende.

In plaats van een externe koeling is er bij mij een rooster in de bodemplaat gezaagd. Dit zou 15 graden celsius moeten schelen. Maar, laatst was ik met de dealer en z'n draagbare uitlees-computer op stap. We rijden een klein stukje, trekken een paar keer 'maximaal' op en meten bijna direct een temperatuur van 115 graden. Nu weet ik niet precies wat het mag zijn (weet jij dat?) maar 115 graden lijkt me rijkelijk veel bij dit winterweer.

Hoe werkt zo'n extra koeler? De bak is toch op dezelfde koeing als de motor aangesloten?

Groetjes, Jeroen
Plaats reactie