Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toekomstige overstap naar T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Niels949 »

Dag Erik,

Ik heb zelf een T4 van september 2003.
Roesten? bij mij in ieder geval nog geen plekje te zien... :toppie
Een T4 roest niet gauw als je er zuinig op bent!

Enne inderdaad, de prijzen voor een mooie T4 liggen best hoog. Dit komt door schaarste; de vraag is groot en mooie T4's (met o.a. lage kilometerstanden) liggen niet meer voor het oprapen. Zeker niet nadat de grijs-kenteken belasting voor particulieren is afgeschaft en heel veel T4's naar het buitenland zijn verscheept... :knipoog .

Succes ermee!

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Rick,

Ik ben al lang niet meer naar VWBCN meetings geweest om persoonlijke redenen. Dat had helemaal niets met de club te maken en ik hoop in de toekomst ook zeker wel weer present te zijn op de meetings.

Voor de T3 liefhebberij heb ik straks altijd mijn doka nog. Wat mij opvalt is de beroering die het binnen de T3 wereld gaf dat ik mijn besteller wil gaan vervangen door een T4. Men weet zo een hele reeks nadelen van de T4 op te noemen :ie

Ik kan met mijn wensen, zoals ik begrijp uit de reacties, goed uit de voeten met een 1,9TD. Uiteraard bekijk ik momenteel al het aanbod op sites als autotrack maar het wordt zeker niet eerder als volgend jaar voordat het zover is. Ik wil sowieso wachten tot na de winter.

Komende tijd heb ik ook zeker het nodige te lezen op weetjewel :toppie

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door frank884 »

Niels949 schreef:Dag Erik,

Ik heb zelf een T4 van september 2003.
Roesten? bij mij in ieder geval nog geen plekje te zien... :toppie
Een T4 roest niet gauw als je er zuinig op bent!

Enne inderdaad, de prijzen voor een mooie T4 liggen best hoog. Dit komt door schaarste; de vraag is groot en mooie T4's (met o.a. lage kilometerstanden) liggen niet meer voor het oprapen. Zeker niet nadat de grijs-kenteken belasting voor particulieren is afgeschaft en heel veel T4's naar het buitenland zijn verscheept... :knipoog .

Succes ermee!

Groeten,

Niels949

Of hassan wil hem wel hebben, van die lui krijg ik wel 4x/jaar post
of ik hem wel aan hun wil verkopen...bijna voor niks
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door doka Rick »

Dag Erik,

wat ik me net nog bedacht: Ik zou gaan voor een lange wielbasis. Deze rijdt rustiger. Ik bedoel daarmee dat je tijdens het rijden niet dat gevoel hebt dat je in de lengte richting van de auto "gegooid" wordt, bij drempels en randen in de weg. Een lange wielbasis geeft ook de mogelijkheid om achter in de laadruimte te slapen bij een dubbel cabine uitvoering.

Een 1,9TD is een makkelijk motor om zelf het onderhoud aan te doen. In mijn T3 lag heb ik ook een 1,9TD gebouwd zoals je weet en daar kwam toch best een hoop vermogen uit, nadat we hem voorzien hebben van de juiste brandstofpomp en iets ander turbo. Zo'n ABL motor is best op te voeren en mits er goed onderhoud gepleegd word, een lange levensduur.

Bij de ABL in een T4 heb je tenslotte al een groter carter voor meer olie dan bij een T3. Ik heb toen een zwaar gekietelde 1X motor ingebouwd en die heeft het 170.000km volgehouden. Een 1X motor is de kale 1,9 diesel uit een T4 (dus zonder turbo) en deze kon volgens zeggen niet tegen de turbo drukken.

Als je op een ABL motor in een T4 nog een intercooler bouwt van een 102pk TDI, kun je hem boevn de 110pk krijgen. Moet je wel een andere pomp en turbo opbouwen. Maar ja, dat kost ook wat.

Succes met je keuze en de groeten, Rick
robertino1
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 jun 2008, 20:45

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door robertino1 »

Hallo,
IK heb zelf lang met de oude t2 2,0l met verhoogd dak camper gereden alleen werd die toch wat roestig op de carrosserie bodem was nog perfect
toen een ford transit 2,4 d die roestte op een gegeven moment als de duivel ook de chassisbalken. Toen een t4 1,9 td 1996 uit belgie gehaald er gaat een wereld voor je open
wat het rijden betreft geweldig ook zuinig1 op 14 is haalbaar ik rij toch altijd over de 100
anders krijg je de snelle vrachtwagen nog bij je
Zorg wel dat je absoluut goede inzage krijgt van het onderhoud echt checken vooral distributie kost echt geld
na 1996 is roest echt geen probleem meer bodem een keer echt goed schoon maken en wielkasten en randen en preventief behandelen
ga rustig wat proefrijden leer je wat van
robert
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door pluuke »

Hoi
Ik wil je mijn ervaring niet onthouden, T3 en T4 : totaal verschillende bussen.
Ik heb een '90-er T3 1.7D (57pk) gehad, en heb nu een '01-er T4 2.5 TDI met 151pk.
Motorisch mag je die niet eens met elkaar vergelijken, dus dat zal ik niet doen.
Maar los daarvan is het echt een andere generatie auto.
En ook weer daar los van is het ook een hele andere auto, bij de T3 zit je immers bovenop het voorwiel, wat een totaal andere stuur"sensatie" geeft.
Motor achterin of voorin, ook heel anders (ben met mijn T3 weleens driftend een rotonde afgekomen (ja zelfs met 57pk).
Binnenin is de andere opzet ook goed te merken, de T3 is immers echt een stuk ruimer, zeker wat campers betreft.
Dat wordt in de T4 echter ruimschoots gecompenseerd door meer rijcomfort, bedieningscomfort (schakelen, remmen, ventilatie dus dashboard etc.)

Roest is op mijn bus niet voorkomend, of het moet zijn door steenslag op de bekende plaatsen zoals wielkuipranden voor, voorkant schuifdeur onder (steekt wat uit), het tankklepje wat onvoldoende hechting van de lak heeft gehad in de fabriek, allemaal zaken die goed in de hand te houden zijn. Oudere T4's kunnen ook erg roesten, het hangt natuurlijk ook van gebruik, stalling en klimaat af.

Krachtigste motoren zijn de TDI's in de uitvoeringen 88,102 en 151 pk (resp. blauwe i, geheel zilveren TDI en rode i logo's)
De eerste heeft van huis uit een te zwakke koppeling, tweede is de meest voorkomende en wellicht fijnste voor normaal gebruik, derde is machtig sterk en heeft in mijn ogen de beste "Autbahncruiser".
In ieder geval -als het budget het toelaat- de beste keus, zijn gewilder dan de niet-TDI's en staan garant voor 100.000-en probleemloze km's bij normaal gebruik.
Niet dat het veel zegt, maar heb mijn bus gekocht op 89dkm, distributieriem meteen vervangen en een grote beurt gegeven, nu op 157dkm, en alleen een paar beuten gehad tussentijds met oliewissel, oliefilter, brandstoffilter, luchtfilter, interieurfilter, afijn het gebruikelijke, verder NUL sores.

Heb ook wel eens met de 2.4D gereden, loopt ook mooi (5-cilinder), wat minder sterk uiteraard (78pk), daardoor voelt het al gauw wat "saai" aan. Maar vergeleken met de T3 rijdt het ook al wat vlotter. Niet dat de T3 niet fijn rijdt, me maat heeft een T3 California 1.6TD met 5-bak, ook dan is cruisen met 110 geen straf.
Maar als we wel eens samen op stap gaan rij ik achterop, (hij mag het tempo aangeven) en loopt mijn bus 5.8 liter op 100km, ik rij dan bijna stationair !!!
(Oeps, ben ik ze toch weer aan het vergelijken)
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Zo, vergeef me deze schop maar ik ben nu sinds een week de blije eigenaar van een T4. Ik heb de T4 van een mede weetjeweller over mogen nemen nadat hij zelf de overstap naar een T5 heeft gemaakt. De T4 is een enkelcabine gesloten bestelbus, LWB met 2.5TDI 102PK.

Ik moet bekennen dat het rijden in deze T4 zelfs boven verwachting is. Het is uiteraard in geen enkel opzicht te vergelijken met mijn ex-T3. Met de T3 moest je altijd rekening houden met het beperkte vermogen van het motortje en had je eigenlijk niks over. Snelweg rijden was in mijn ogen helemaal niet te doen met de T3 (hoewel menig T3 rijder dit furieus tegen zal spreken) en zelfs het inhalen van een vrachtwagen vergde toch wel een bepaald plan van aanpak :knipoog
De T4 kent deze problemen totaal niet en heeft geen enkele moeite om met het hedendaagse verkeer mee te komen. Het is echt genieten om met een bus te rijden die over voldoende motorvermogen beschikt. Ik kon daar eerder alleen maar van dromen.

Met mijn lengte houdt het qua ruimte niet over achter het stuur maar dat wordt, zoals "pluuke" al eerder schreef ruimschoots gecompenseerd door het rijcomfort en bedieningsgemak. Ik kan me nu ook voorstellen waarom de T4 ook zo'n grote belangstelling heeft en een grote groep liefhebbers kent. Ik ben zelf ook zeer enthousiast voor de T4 geworden, hoewel ik in de zomermaanden toch ook wel weer van mijn T3 doka hoop te mogen genieten.

Ik heb geen spijt van het feit dat de T3 nu uiteindelijk vervangen is door een T4, in tegendeel. Ik ben een zeer blij, en trots, T4 rijder en hoop er nog heel lang plezier aan te mogen blijven beleven.

Ik heb overigens gelijk maar even wat literatuur aangeschaft :lach

Niet dat ik problemen met de T4 verwacht hoor, dat zeer zeker niet. Ik heb bij de T3's echter veel gemak van deze boeken gehad.

Ik kijk nu overigens iedere T4 na op eventuele aanwezige :wjw stickers :toppie

Groeten,
Erik
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Harm »

Hallo erik,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Mijn T4 was oorspronkelijk ook een enkele cabine. Ik ben ook de kleinste niet en heb daarom het tussenschot verwijderd. Dit is helemaal legaal, je mag zelfs zijramen in het achtergedeelte zetten.

Als je vervolgens nog de stoelconsole 180° gedraaid op de bodem monteert krijg je een zee van zitruimte. Wel is het raadzaam de bus geluid te isoleren.
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Harm,

Ik wil wel een tussenschot houden vanwege het comfort. Het stalen tussenschot gaat echter wel vervangen worden door een kunststof tussenschot omdat deze meer ruimte biedt.

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door frank884 »

Doka Driekus schreef:Hoi Harm,

Ik wil wel een tussenschot houden vanwege het comfort. Het stalen tussenschot gaat echter wel vervangen worden door een kunststof tussenschot omdat deze meer ruimte biedt.

Groeten,
Erik
Kun je er dan niet beter direct een dubbelekabine in zetten dan kun je de bestuurdersstoel ook verder naar achter dan met de enkele kabine
en heb je evengoed de herrie en kou niet uit de laadruimte + 3 extra zitplaatsen
en nog steeds 3700 liter kofferbak
ze staan/stonden wel ooit op marktplaats gebruikt van mensen die een camper maakten van hun DC
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Gefeliciteerd met je aanwinst.

"Jetzt helfe ich mich selbst" heb ik ook, helaas na aankoop erachter gekomen dat de dingen die belangrijk zijn er niet in staan (electrische schema's en moeilijkere reparaties)

Comfort heb je geen tussenschot voor nodig, Ik heb een geel kenteken en doordat die volledig bekleed is is ie echt niet onconfortabeler dan een enkelcabine. Een multivan of caravelle interieur scoren en monteren? of anders in elk geval de laadruimte volledig bekleden (rubbermat op de vloer voor goede demping) maakt in dat opzicht een tussenschot volledig overbodig. Of je verder voordelen aan een tussenschot hebt ligt volledig aan je gebruik van de laadruimte
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Het blijft 100% zeker een enkelcabine, dat staat als een paal boven water. Dat er een tussenschot in blijft is ook zeker. Dat waren zelfs zaken die mijn voorkeur hadden als vervangende bus voor mijn T3.

Het tussenschot voorkomt dat je een grote klankkast achter je hebt en met het tussenschot kun je de cabine in de winter ook nog eens lekker warm krijgen :lach

Met de komst van de T4 is het ook gelijk gedaan met het roken in de auto. In deze T4 is nog nooit gerookt en ik heb me voorgenomen om dit zo te houden :toppie

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Roger B. (11)61 »

Doka Driekus schreef:Het blijft 100% zeker een enkelcabine, dat staat als een paal boven water. Dat er een tussenschot in blijft is ook zeker. Dat waren zelfs zaken die mijn voorkeur hadden als vervangende bus voor mijn T3.
je eigen keuze en daar valt niet over te twisten.
Doka Driekus schreef:Het tussenschot voorkomt dat je een grote klankkast achter je hebt en met het tussenschot kun je de cabine in de winter ook nog eens lekker warm krijgen :lach
Heb geen last van klankkastgebeuren doordat de boel bekleed is. En warmte heb ik ook niet over te klagen, ook niet van de winter bij -15... (en nou niet over de middenverwarming bij een caravelle beginnen want die heb ik nog nooit gebruikt)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Viking64
Berichten: 293
Lid geworden op: 29 dec 2008, 19:39
Locatie: Castellum aan den Rijn
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Viking64 »

Doka Driekus schreef:Zo, vergeef me deze schop maar ik ben nu sinds een week de blije eigenaar van een T4. Ik heb de T4 van een mede weetjeweller over mogen nemen nadat hij zelf de overstap naar een T5 heeft gemaakt. De T4 is een enkelcabine gesloten bestelbus, LWB met 2.5TDI 102PK.
Eeeh, Erik: ik had je toch verteld dat ie al af-dealer gechipt was naar +/- 130PK?
(ik kwam daar pas achter toen ik hem verkocht had :nuts )

Doka Driekus schreef:Met de komst van de T4 is het ook gelijk gedaan met het roken in de auto. In deze T4 is nog nooit gerookt en ik heb me voorgenomen om dit zo te houden

Groeten,
Erik
Strak plan Erik!!

Ik ben blij dat jij net zo enthousiast over deze auto bent als ik destijds toen ik hem kocht!
Mijn overstap naar de T5 is nu wel klaar... afgelopen vrijdag nog even een setje MAD veren erbij geplaatst. Hij had ze echt nodig!
Bij die van jou zou je er ze tussenuit kunnen halen, tenzij je 'm nog eens af gaat laden.....
Als ik niet met m'n T6 rij, zit ik op een van m'n BMW motoren :)
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Ruud,

Ja, ik had je al laten weten dat er voor mij een wereld is open gegaan en ik zeer enthousiast ben. Ik zal deze bus koesteren.
Voor mij is een auto dan ook meer dan een stuk blik. Ik geloof ook dat, als jij goed bent voor een auto, deze ook goed zal zijn voor jou. Okee, laat ik dan gelijk maar helemaal "uit de kast komen" Ik ben ook iemand die tegen zijn auto's praat :ie

Ik zou mijn T3, hoe gek ik ook met die bus was, er trouwens niet meer voor terug willen :lach Deze is gelukkig wel bij een liefhebber terecht gekomen en wordt niet afgejakkerd door één of andere "surf dude".

Ik heb jouw nieuwe T5 ook mogen zien, wat in mijn ogen een prachtige bus is, waar je volgens mij ook een boel plezier van zult hebben.

Groeten,
Erik
Plaats reactie