Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toekomstige overstap naar T4

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Hallo mensen,

Mijn naam is Erik en ik ben nieuw hier op het weetjewel forum. Ik ben namelijk een echte T3 liefhebber en heb zelf een paar jaar geleden een forum op poten gezet wat nu voornamelijk over dit type transporter gaat.
Ik ben in het bezit van twee T3's, een dubbelcabine pick-up en een gesloten besteller. De pick-up is zeg maar voor de zon- en feestdagen terwijl ik de gesloten besteller gebruik voor mijn dagelijkse vervoer.

Mijn besteller is de jongste niet meer en om hem de komende jaren nog op de weg te kunnen houden moet ik er veel werk in gaan steken. Ik heb daar geen zin meer in en wil gewoon een bus waar ik de komende jaren weer zorgeloos mee kan rijden. Ik heb nu het voornemen om een T4 als vervangende bus te gaan zoeken omdat deze uit praktisch oogpunt gewoon een aantal voordelen heeft als dagelijkse auto.

Nu ben ik op T4 gebied een echte newbie en heb dus eigenlijk direct al een paar vraagjes.

Waarom worden er nog zulke hoge bedragen gevraagd voor een gebruikte T4? Is een T4 zo waarde vast of heeft dit een andere oorzaak?

Ik wil sowieso weer een diesel hebben maar hoor slechte berichten over de 1,9 en 2,4 (de 2,4 wordt door sommigen ook wel een scheepsdiesel genoemd). Zijn deze motoren echt slecht? De originele dieselmotoren in de T3 waren echt underpowered en waren dan ook geen lang leven beschoren. Ze kunnen eigenlijk ook niet mee komen in het hedendaagse verkeer zonder het uiterste van zo'n motor te vragen. Je hebt bij een T3 diesel dan ook helemaal niks "over".

Is een T4 nog wel een goede keuze als je een bus zoekt om de komende jaren weer onbezorgd te kunnen rijden?

Hoe houdt de T4 zich in zake roest? Zijn er kenmerkende roestplekken aan te wijzen bij de T4?

Zijn er betrouwbare, cq goed aangeschreven, adressen bedrijven om naar een gebruikte T4 te gaan zoeken of blijft het een kwestie van geluk hebben en de ogen goed los houden?

Uiteraard zal ik de komende tijd de weetjewel website en het forum intensief gaan doorneuzen en hoop ik volgend jaar een waardige vervanger voor mijn T3 bestelbus te kunnen vinden.

Groeten,
Erik
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Leo45 »

Erik,

Welkom op HET T4 forum bij uitstek, goed je ook hier aan te treffen.
Ik heb geen echte tips maar kijk eens op de duitse T4 wiki: http://www.t4-wiki.de/wiki/Hauptseite
Daar staat heel veel ook voor wat betreft de kenmerkende T4 problemen.
Roest is wel een punt bij T4's maar veel minder dan bij de T3's.
Verder is het eigenlijk een kwestie van smaak, ga je voor een rustige 1.9D of TD of wil je meer power en ga je voor de TDI voor geld is alles te koop.

succes met zoeken

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door sjaak »

:zwaai Als je niet echt haast hebt met zoeken is het misschien een tip om het forum in de gaten te houden?er staan om diverse redenen soms mooie liefhebbers T4s te koop!! :zwaai :wjw
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi Erik, welkom hier. Een T4 1900 diesel is absoluut niet slecht. Ik heb zelf een 1900 45 kw gehad maar...... 60 pk is weinig , top van 127 km. Wel een zeer betrouwbare motor vond ik.

Ik rijd nu een T4 California 102 pk diesel. Het verschil met de 60 pk vind ik enorm.
Het is ook maar welk budget je er voor hebt.
En er zijn inderdaad Weetjewellers die een mooie bus verkopen.
Succes met je zoektocht !
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Henk T »

Hoi Erik leuk je hier weer te ontmoeten

Wat betreft de T4 denk ik dat voor een zelf sleutelaar aan een T3, de 1,9TD een goede keuze zou kunnen zijn. ( voor mij wel )
Motorisch gezien dan. Heel veel is er niet veranderd t.o.v. de 1,6TD en dus kun je al het onderhoud zelf doen. Er hoeft niets electronisch te worden afgesteld. Dat geld ook voor de 2,4 trouwens.
Mijn vorige T4 is weggegaan met 10 jaar en had maar een paar kleine plekjes op niet kritische punten en konden makkelijk weggewerkt worden.
De motor had toen 240.000 gelopen waarvan de laatste 70.000 veelal op koolzaad en zonnebloem.
En zelfs dat deerde hem niet, met wat aanpassingen.
Ik vond de overgang van de 1,6 TD naar de 1,9TD al een aardige sprong vooruit en ben er nog steeds tevreden mee. Komt goed mee in de dagelijkse verkeer. En met een beetje beleid haalt hij 1: 14. De T3 liep destijds 1:10 dus dat was ook leuk meegenomen.

succes met je keuze
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door koekie520 »

Hoi Erik,
Ik heb je site vroeger ook weleens bezocht en met veel intresse gelezen, je had toch een oranje pickup met zwaailicht niet?
In ieder geval, 5 jaar geleden zat ik ook met dat dilemma. Ik moest een westfaliabus hebben, maar ik wou er dagelijks mee rijden dus dat moest toch wel wat pit hebben met niet teveel werk aan.
Een redelijk recente bus was dus aangewezen. Ik heb toen gekozen voor een 2.4 misschien niet zo pittig als TD maar oersterk en als je hem niet aftrapt loopt hij lekker rustig. 5 poten of 4 scheelt toch wel.
Kruissnelheid is 130 en ik verbruik 9 a 10 liter op 100km.
Een jaartje na mijn aankoop heb ik een vastlopertje gehad, tijdens een tankbeurt is er water in de 5e cilinder gelopen. Toen de kop eraf was heb ik gezien dat de cilinders erg ingesleten waren met de teller op 155000 heb ik dan geconcludeerd dat de luchtfilter een tijdje los moet hebben gehangen. Dat had ik eens opgemerkt na een bumpy ride dat die gemakkelijk los kwam. (Maak de onderste beugel, die onder de filterbak doorloopt met dat handvat, vast met tierips!!!)
Dus nu na een volledige motorrevisie rijd ik al 120000 zalige kilometers met enkel normaal onderhoud.
Vorig jaar heb ik m'n kastjes en de vloer er eens uit gehad. Er was een gat vanvoor aan de achterste wielkast en dit heb ik ondertussen al bij meerdere T4's gezien. Verder aan de randen van de voor en achterruit durft er ook aleens roest zitten.
Heb nu geen tijd om verder te typen, maar ik reageer hier later nog wel.
greetz
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door frank884 »

Erik
Het ligt eraan wat je zoekt:
de 1.9TD heeft 140 nm en de 102 plk tdi heeft 250 nm koppel
maar daarin zijn ook de prijsverschillen een stuk groter
Ik denk als je een T3 gewend bent dat je met een 1.9TD heel aardig uit de voeten kunt
komen,....de ABL (1.9TD) is beslist GEEN slechte motor
hij is veel eenvoudiger als de TDI veel minder electronica erop, er zit minder op wat kapot
zou kunnen gaan, en simpeler gebouwd.

Ik dacht vanaf 1996 en 1998 dat er div zaken aan de T4 zijn verbeterd mbt roesten
de 2.4D zou ik niet kopen (ze zijn van voor 1996)
van de 1.9TD is nog een royale keuze tot en met bouwjaar 2003
met ook over het algemeen lagere km standen als bij de TDI.s

daarintegen zijn de TDI's dus krachtiger, duurder in aanschaf, veel stiller zowel
binnenin als buiten,
er zijn div mogelijkeden, maar je moet ze afwegen wat je wil en wat je budget is.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Nu wordt ik er her en der op gewezen dat de T4 nog roestgevoeliger zou zijn dan de T3. Kunnen jullie dat beamen of is dat bekeken door de roze bril van T3 liefhebbers? Ik weet wel dat de T2 bijvoorbeeld beter geconstrueerd is dan de T3 en hierdoor eigenlijk minder roestgevoelig zou zijn.

Nu wil ik dus een bus waar ik gewoon van kan genieten en niet iedere vakantie tijd vrij moet maken om de bruine pest te bestrijden. Maak ik met een T4 dan wel een goede keuze? Ik begin heel erg te twijfelen over wat ik nu moet gaan doen.

Ik lees ook telkens dat de motorkeuze afhankelijk is van het te besteden budget. Wie kan, en durft, er hardop prijzen te noemen wat een T4 met diverse motorisering zou mogen kosten? Het wordt wel een standaard bus waar niet persé allerlei luxe opties hoeven te zitten. Een echte Nederlander zou dus vragen :nouwatkostdat :lach :lach

@ koekie520, mijn pick-up heb ik inmiddels al 12 jaar en die gaat ook zeker niet weg! In die 12 jaar is de pick-up overigens wel wat aangepast :lach
Ik wil mijn gesloten besteller, welke ik als dagelijks vervoermiddel gebruik, vervangen door een jongere bus waar ik de komende jaren weer zorgeloos mee kan rondsturen :ikrij

Groeten,
Erik
Henk T
Berichten: 79
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:22
Locatie: Wagenborgen

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Henk T »

Ik denk dat je eerst zult moeten kiezen voor een budget en dan moet gaan zoeken.
Ik heb in feb 2008 een 1,9td gekocht van 2002, 80.000 op de klok, Enkele cabine. En voor het oog 5 roestplekken, welke op het dak zaten en waren veroorzaakt door de imperiaal.
z.g.a.n banden en afgeleverd met beurt en nw distributie riem.
prijs was €9450.-
Er zaten toen nogal wat verschillen in de prijzen maar ook in km standen en uitvoering.
Het is maar wat de gek er voor over heeft.

mvg Henk :zwaai
1,9 TD 2002
Westfalia California 2,4 1995
Gebruikersavatar
Doka Driekus
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 nov 2008, 22:06
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Doka Driekus »

Hoi Henk,

Mag ik jou ook vragen hoe de 1,9TD bevalt? Wat is de topsnelheid van de bus, wat is een comfortabele snelheid om te rijden (op welke snelheid loopt de motor het mooiste, dus zonder het uiterste van de motor te vragen), wat is het verbruik, etc.?

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4457
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Henk-1 »

Hoi Erik, welkom op :wjw :zwaai

kijk es ook op T4 tips en trucs http://www.weetjewel.com/tip_en%20_trucs2.htm
hier is o.a. een verzameling van T4 kopen tips http://www.weetjewel.com/t4kopen.htm
Misschien heb je er wat aan

leuke homepage heb je over de T3 , ben er wellus vaker op bezoek geweest :toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik reed eerst een T4 van 1995 en nu een van bijna 2000. Die van 2000 heeft veel minder roest, veel delen zijn verzinkt, de 1900 TD lijkt me een goeie motor, hoor hier positieve geluiden over in dit forum.
Kijk eens op autotrader.nl en je hebt wat idee van prijzen. :T44EVER
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door GerJol 716 »

Hoi Erik,

Welkom op :wjw

Ook ik heb een 1.9TD van 2002, gekocht in 2004 en voor dagelijks gebruik zeer degelijk.
Voor mij was destijds doorslaggevend dat de techniek van de 1.9TD nog redelijk simpel is, en dat je dus zelf veel kunt doen.
Er hoeft niet steeds een aanhanger aan de trekhaak, dus de extra pk´s zijn dan ook niet echt nodig in vergelijk met de 2.5 TDI.
Alhoewel een 1.9TD met elke aanhanger wel wegkomt hoor, al is het misschien iets rustiger aan.
Ook om in het dagelijks verkeer mee te komen heeft ie geen moeite mee, en als ik wil kan de top tegen de 150 Km/H liggen.
Maar die top vindt ik niet zo belangrijk want het is geen raceauto, veel liever op cruisecontrol op de snelweg 110-120 Km/H.
Verbruik schommelt tussen 1 op 12 en 1 op 13 bij normaal gebruik. Ligt er natuurlijk aan hoe zwaar je rechtervoet is.

Succes met de keuze
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door doka Rick »

Dag Erik,

Ik heb zelf een T3 doka gehad zoals je misschien nog kunt herrinneren. Ik heb nu 5 jaar mijn T4 en heb in deze jaren veel minder tijd in mijn auto moeten steken om deze goed te houden. Motorisch zijn ze veel beter en roest; in vergelijk met een t3 waar heb je het over.

Die naden die bij een T3 opblaren vindt je niet bij een T4. De roestvorming die ik het meeste zie bij een T4 is bij de dorpels bij de voordeuren en onder de vooruit ( omdat degene die er een neiuwe ruit in geplakt heeft de lak beschadigd heeft bij het eruit halen van de oude ruit).

Zoals je weet was ik ook een echte T3 fan ( ik heb hem ook 10jaar gehad), maar nu vind een T4 zeker zo goed. Het is het rijden met een bus met het comfort van een personen wagen.

Ik heb bij mijn bus weer de nodige dingen aangepast:

Luchtvering op de achteras
Stabilisatoren voor en achter 1 maatje dikker
Rondom Koni dempers gemonteerd
T5 voorstoelen met armleuningen
Achterbank van de T5
Multivan zijpaneel in de dubbelcabine
etc.

Ik heb je de laatste jaren nooit meer gezien op de weekends van de VW busclub. Waarom?

Groeten Rick
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Toekomstige overstap naar T4

Bericht door Peter 887 »

Hoi Erik

Klinkt een beetje afgezaagd, maar van mijn kant ook welkom op dit forum.
dit forum vindt ik nog steeds geweldig.

Ik denk niet dat de keuze die ik heb gemaakt, ook jouw keuze zal worden,
maar zoek rustig naar een uitvoering die jou het beste lijkt,
dus neem geen overhaaste beslissing bij de aanschaf van je :T44EVER
Ik hoop dat je na de aanschaf, ook eens kennis komt maken met andere wjwers op een meeting.
altijd leuk, en gezellig
Afbeelding
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Plaats reactie