Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bus opgehaald...wel beetje twijfel!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door Multivan Generation »

daarom schreef ik mijn reactie al..
Maar voor reiniging kun je het wel gebruiken,
ik zou er alleen geen 15.000 km mee rijden.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door j.d.hukema »

Het er niet in gooien van de juiste olie kan veel ellende veroorzaken. ik zou het niet doen .gelijk het goede type er in en desnoods twee keer verversen.Bij scheepsdiesels doen we dat als er verkeerde olie ingezeten heeft.Even goed warm laten draaien en dan nog een keer verversen. Vergeet niet het olie filter.




Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

We hebben vandaag de olie dus vervangen en t oliefilter. Dit na er eerst een reiniger in gehad te hebben. de motor draait veeeeel beter nu! :werkaanT4 en tikt gelukkig niet meer.

Er zijn toch nog wel een paar dingetjes/vragen :yes :

* Ik heb er nu dus niet de goede olie in begrijp ik? :ie da's mooi k***e want heb er veel voor betaald! en heb zelfs nog gezegd dat ik op t forum had gelezen dat er 10w40 in moest en of ik die niet moest hebben? Maar dit (5W30) moest er dus echt volgens Brezan in! hmmmzzzz :bonk En wat moet ik nu dan? hoelang kan ik er mee rijden( er hopelijk van uit gaande dat dit kan!) Update: ik heb op de site van Kroon oil gekeken en daar staat die 5w30 wel als aanbevolen olie?!?!?! Nu weet ik het niet meer hoor....... :bonk

* Alleen bij het starten loopt ie TE langzaam stationair. als ie even draait loopt ie wel beter maar ik vind het toch wel erg iritant. Het is wel zo dat als ik em uit doe en opnieuw start, ook met warme motor dus, hij dus eerst weer te langzaam loopt.....waar zou dat aan kunnen liggen? heb het luchtfilter nog niet vervangen, doe ik morgen nog (vergeten te halen gister). die is ook erg vies en oud.hebben hem wel uitgeklopt.

* Verder is het schakelsysteem niet zoals het hoort: ik moet erg zoeken naar de versnellingen en wat erger is, is dat de "beveiliging" voor de achteruit niet werkt. je kunt em dus zonder pook in te drukken in de achteruit zetten. niet zo'n fijn idee dus ik schakel heeel voorzichtig! :ikrij heb al gekeken met mijn oom onder de bus en daar zat een tie-wrap om de stangen :ie . niet zoals t hoort! aan de binnenkant konden we er nog niet bij want er is zelf een kastje in geplaatst om de middenconsole en ook de pook dus. deze moet waarschijnlijk uit elkaar om te verwijderen maar daar gaan we nog mee verder. Kan het zijn dat de pook nu zeg maar constant "ingedrukt"naar beneden zit?
hopelijk hebben jullie tips voor me voor dit schakel probleem? :wjw

Maar goed Timm rijdt weer T4 :driveT4 :jumpklap :adhd :klappen :gekte :bifun

:T44EVER
Laatst gewijzigd door timm 908 op 29 mar 2009, 20:34, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

zal even wat pic's plaatsen :yes kunnen jullie ook even zien waar we t over hebben :jumpklap :driveT4 :jumpklap
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nice ay? :driveT4 :gekte :driveT4 :jumpklap

:T44EVER Timm908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door j.d.hukema »

Wat het schakelen betreft is het kunststof kogeltje bij de versnellingsbak[schakelmechanischme]nog wel goed.als deze stuk is gaat het schakelen ook heel licht of helemaal niet meer. Kab ook zijn dat hij onder op de versnellings pook een probleem heeft.kunstof kogeltje kost geloof ik 1.60 euro. Zou alsnog wel de goede olie er in doen.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door René »

dat kroon nu opschrijft 5w30 ipv 10 w 40 kan ik me wel voorstellen.

Bij mij komt er al jaren geen Kroon olie meer in.
Mijn opel vectra met hydraulische klepstoters had na 5000 km met kroon olie steevast een vastlopende stoter.
tot ik bij toeval overstapte op mobil, nooit geen last meer van de stoters.

voor mij geen Kroon meer.

Berrie
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

bartt4 schreef:kan ok de toevoerleiding zijn vanaf het brandstof filter die iets lekt en lucht veroorzaakt al paar keer mee gemaakt.Is het een 1.9 of 2.4? zou er frisse olie in doen, lucht en brandstof filter ook ff vervangen eventueel 2000 km rijden en dan nog eens olie en filter vervangen.
Hier dachten mijn oom en ik ook al aan. hij zag ook luchtbellen in de brandstof toevoer leiding. heb het zelf niet goed bekeken want de bak met oude olie stond in de weg haha :werkaanT4
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door Pascal-141 »

Haal die veel te dunne 5W30 olie der nou maar zo snel mogelijk terug uit...

In zo'n "antiek" blok moet je geen veel te dunne olie gooien , daar gaat hij nu alleen maar olie door verbruiken , en de smering is niet zoals het hoort.
Doe er nou maar half-synthetische olie 10W40 in , dan voorkom je problemen ,en je motor zal je er dankbaar voor zijn :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie