Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bus opgehaald...wel beetje twijfel!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

vandaag de bus opgehaald uit amersfoort :driveT4

hij reed wel lekker moet ik zeggen(moeilijk te beoordelen bij een nieuwe auto natuurlijk wel) maarrrrrr.... het viel me wel op dat ie stationair wat onregelmatig liep. ben naar mijn bevriende garage in Leeuwarden gegaan en had dus 3 hoofdschuddende monteurs om de bus :ie :bonk . want ik starte de motor en die tikte behoorlijk en schudde behoorlijk heftig. Na even paar keer gas geven liep ie weer redelijk. maar na herstart weer schudden en onregelmatig :bonk snappergeenreetvan, dit was voor de tankstop nog niet zo :groteogen . volgens de monteurs aldaar was er misschien iets met de kleppen of dat ie op 4 cylinders liep. :groteogen dus ik helemaal in de stress!!!! :nuts Dikke miskoop volgens hen.... :politie

Ben toen naar mijn oom gegaan en hebben een paar dingen nagekeken. hij heeft hem toen ontlucht(ik reed met een bijna lege tank weg uit amersfoort en kon pas na een tijdje tanken.vond em wel wat onrustig stationair lopen al). en we hebben wat met aan de koudstart hendel bij de brandstofpomp gepielt( de aantrek hendel binnen hiervan is namelijk afgeknapt) en voila :jumpklap de motor liep ineens weer stuk beter en zonder die ernstige tik!. Mijn oom wees me er wel op dat de olie dringend vervangen moet worden want die was ondanks de lange rit erg dik en goor. Volgens hem kan hij daardoor ook wel wat te langzaam stationair lopen. Als je hem start en een tijdje wacht dan gaat ie wel weer iets sneller stationair. Maandag gelijk maar even zien of ik het kan laten verversen. kan t zelf ook wel natuurlijk, maar heb geen olie opvang bak en tis zo'n geklooi zonder brug :werkaanT4

Wat denken jullie hiervan. ok ik snap het is lastig op afstand maar kan het lucht in de leidingen geweest zijn evt. in combi met die "choke"handle en de oude olie? hij reed zonet van leeuwarden naar harlingen stuk beter! :ikrij .Maar zo snel mogelijk frisse olie en filter erin!

Hoop dus echt dat het niet (weer) een miskoop is :muur Ben namelijk wel vaker op mijn bek gegaan met auto's :knipoog

Heb wel met de verkoper een deal gesloten! hij vervangt de 11e de distributie voor me voor een mats prijs. 250 ex BTW. Dit heb ik in t verkoop contract opgenomen en ik mag er gewoon bijzijn. zowel leerzaam asl stukje zekerheid dat ie de complete set vervangt weet je wel :knipoog

Zag in Leeuwarden trouwens nog 2 x een weetjeweller :zwaai . ik rijdt helaas nog zonder sticker maar wordt aan gewerkt haha

:T44EVER groet

timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door Multivan Generation »

ik heb voor olie verversen een grote bak gekocht, zo eentje die onder een bed geschoven kan worden.
Goedkoop, groot qua afmetingen en erg laag..
Gaat het prima mee, misschien een idee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

ja das wel een goede tip :toppie ik heb wel van die bakken onder mijn bed ook, alleen ff kijken of ze waterdicht zijn,zitten wieletjes onder :werkaanT4

:T44EVER groet

Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door bartt4 »

kan ok de toevoerleiding zijn vanaf het brandstof filter die iets lekt en lucht veroorzaakt al paar keer mee gemaakt.
Is het een 1.9 of 2.4? zou er frisse olie in doen, lucht en brandstof filter ook ff vervangen eventueel 2000 km rijden en dan nog eens olie en filter vervangen.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

tis een 2,4 van '95 jmet 364.000 km op de teller :driveT4 .

hoop maar dat het kwam om dat de tank bijna leeg gereden was en niet iets ernstigers. na ontluchten loopt ie wel weer beter op t moment. afwachten dus....
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door j.d.hukema »

Je hebt het over de olie dik en goor .Dan is mijn vraag wat voor kleur. Zwart of grijs.
En bedenk wel als je een garage vraagt naar de conditie van je motor moet er altijd van alles gebeuren.Nu wil ik niet zeggen dat het bij alle garages zo is maar bij een aantal wel. Het is of een miskoop of je had hem beter via hen kunnen kopen .


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
dennisvt4
Berichten: 1238
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:02
Locatie: midden in nederland

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door dennisvt4 »

mensen denken altijd dat bij een hoge km stand de bus niet goed is

me neefie heeft nu een bus die ook al 3 ton erop heeft zitten maar mischien heeft hij niet zoveel pech als ik, mijn bus is toch een duurkoop geworden en die zit net over de twee ton
Afbeelding

eens vw altijd vw , alleen nu met een wat grotere kofferbak :)

tdi 102 pk acv lwb
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

nee in dit geval is deze garage wel te goeder trouw hoor. hij is ook een klant van mij met de pc's :bifun
ik wordt altijd gematst en mag soms zelf wel materialen inkopen (goedkoper dus) en soms zelfs wel sleutelen daar :yes

de olie was super zwart! maar vooral ook erg dik, terwijl ik er een lange rit op had zitten...de verkoper wees me er ook al op dat de olie wel snel vervangen moest worden omdat t vet oud was....zegt wel genoeg!

ik hoop er het beste van..... blijft toch altijd een gok om een gebruikte oude auto te kopen he :bonk

T4 groet :T44EVER Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door stijnh »

ik zou eerst die olie aflaten en vernieuwen in combinatie met filter en dan bij dan bij de nieuwe olie product gieten om de motor intern te reinigen.
na enkele honderden km (staat op de verpakking van het reinigingsproduct) alles weer aflaten en vervangen weer incl filter.

kost je wat meer maar dan is alles weer wat properder
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door j.d.hukema »

Ben het met stijnh eens.Ik vroeg dit omdat grijse olie vocht in de olie betekent.Dat kan in houden een lekke koppakking of de bus heeft langere tijd stil gestaan en dus condens.Maar ik ken verschillende T4 ,s die al meer dan vier ton gelopen hebben.En te dikke olie kan ook een oorzaak zijn.


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door repelsteeltje »

dikke olie heeft als gevolg dat de hydraulische stoters hun werk wel eens weigeren.

geluid klinkt als hamer op aambeeld. heldere harde tik.

Remedie; nieuwe 10w40 van een gerenomeerd merk in het carter, en een nieuw filter uiteraard.
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door stijnh »

zoiets
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html

of
http://www.liqui-moly.nl/product_detail.php?id=08993

er bestaan nog veel varianten van

zelfs een splinternieuwe auto die veel starts doet en nooit op temperatuur komt kan dikke olie hebben, het vocht geraakt er niet meer uit en de additieven zijn verzadigd
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
timm 908
Berichten: 274
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:30
Locatie: Harlingen
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door timm 908 »

repelsteeltje schreef:dikke olie heeft als gevolg dat de hydraulische stoters hun werk wel eens weigeren.

geluid klinkt als hamer op aambeeld. heldere harde tik.

Remedie; nieuwe 10w40 van een gerenomeerd merk in het carter, en een nieuw filter uiteraard.
Als ik de motor nu start loopt ie eerst te langzaam maar na een kort tijdje gaat ie ineens zelf sneller(normaal) stationair lopen...... lijkt verdacht veel op een haperende stoter.
Heb vandaag nieuw oliefilter en 5w30 olie gehaald van Kroon bij Brezan, en een motorcleaner die we er morgen eerst ingooien en dan olie wisselen. Hij had het nagekeken en er moest dus 5w30 in en niet 10w40 volgens hun.
Het probleem met de hydraulische stoters was bij hun ook al overbekend dus heb wel goede hoop dat de ellende over is morgen :yes


Morgen maar snel de oliewissel en motorcleaner doen! :werkaanT4 en dan weer lekker touren :driveT4

:T44EVER groet

Timm 908
http://www.PcTechsupport.nl



http://www.selfdefense-friesland.nl

1e : T4 1.8 Benzine (908 )
2e : T4 2.4 Diesel LWB '95
toen: gele POLO
Sinds 19-03-2010 : Witte T4 1.9 TD '96
Nu: groene Peugeot 306 break 1.9 grijskenteken, ptt groen! 2000
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou geen 5W30 er in gooien,
is veels te dun,
en ik denk dat de oliekeringen dat niet goed aankunnen.
Als je het er in hebt om de boel lekker door te spoelen/reinigen,
dan kan ik het me voorstellen,
maar ik zou het er niet heel lang in laten zitten.

Naderhand zou ik overgaan in een 2.4 diesel naar 10 W40 bijvoorbeeld,
en dan half synthetisch.. Goedkoper ook :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: bus opgehaald...wel beetje twijfel!

Bericht door frank884 »

timm 908 schreef:
repelsteeltje schreef:dikke olie heeft als gevolg dat de hydraulische stoters hun werk wel eens weigeren.

geluid klinkt als hamer op aambeeld. heldere harde tik.

Remedie; nieuwe 10w40 van een gerenomeerd merk in het carter, en een nieuw filter uiteraard.
Als ik de motor nu start loopt ie eerst te langzaam maar na een kort tijdje gaat ie ineens zelf sneller(normaal) stationair lopen...... lijkt verdacht veel op een haperende stoter.
Heb vandaag nieuw oliefilter en 5w30 olie gehaald van Kroon bij Brezan, en een motorcleaner die we er morgen eerst ingooien en dan olie wisselen. Hij had het nagekeken en er moest dus 5w30 in en niet 10w40 volgens hun.
Het probleem met de hydraulische stoters was bij hun ook al overbekend dus heb wel goede hoop dat de ellende over is morgen :yes


Morgen maar snel de oliewissel en motorcleaner doen! :werkaanT4 en dan weer lekker touren :driveT4

:T44EVER groet

Timm 908
Dan moet die nog maar eens goed kijken: want dan heeft hij de 2.5 TDI met de 2.4 D door elkaar gehaald want die olie is veel te dun voor de 2.4D idem 1.9 TD.
daar moet 10 w 40 in
Er is nauurlijk wel meer te verdienen aan 5 w 30 dan aan 10 w 40 vor de verkoper, maar dat is niet de olie voor die moter.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie