Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

beter als dit zal die niet worden : zegt de dealer

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

heb de focwa gemaild.

Bericht door raymondo »

ik heb de focwa na aanleiding van de link een mail gestuurd en het verhaal uitgelegd.Ik hoop dat ze reageren en misschien ook een expert die kant uit kunnen sturen op 2 april als mijn bus weer terug moet naar het schade bedrijf. Misschien dat ik dan eindelijk een bus krijg waarvan iedereen kan zien dat die nieuw is. Inmiddels rijd ik al 2 weken mat van die lelijke vlakken op de bus waar vroeger ooit eens "glaslookpanelen"zaten. omdat de originele ruiten bij pon een verkeerd etiket hebben met T5 erop terwijl ze eigenlijk van een t4 zijn. Hopen dat ze dat ook gelijk kunnen regelen op 2 april. Dan lijkt het misschien weer iets die bus....
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Nog even wat over spuitwerk en lakken.

Iedere auto die in blanke lak is gespoten (metallics, parelmoers) zal na verloop van tijd hele lichte krasjes vertonen. Dit komt door o.a. het wassen (al dan niet met de hand) en het normale gebruik (straatvuil, vogelpoep, sahara-zand, enzovoort). Vooral op zwart metallic zijn deze krassen goed te zien: een krasje in blanke lak geeft een wit streepje en dat zie je natuurlijk extra goed op zwart. Op zilvergrijs zie je dit bijna niet, maar de krasjes zitten er wel degelijk
in!

Op o.a. een aantal duurdere Mercedessen zit tegenwoordig krasvaste blanke lak (zgn. nanotechnologie) die deze krassen tegengaat. Deze lak heeft een zelfherstellend vermogen. Kost een paar centen, maar dan heb je ook echt wat! Jammer dat je deze lak niet als extra kunt bestellen op je T5; dit blijft veeeeel langer mooi!

Nog even over sinasappeleffect: dit zit op iedere auto. Het wordt ook wel spuiteffect genoemd; bij de ene auto is het in hogere mate aanwezig dan de andere. Alleen bij Rolls Royce, Bentley e.d. is het niet te zien: deze auto's worden na het spuiten met de hand nageschuurd met ultrafijn schuurpapier en vervolgens weer naar hoogglans gepolijst. Op Discovery waren dergelijke werkwijzen wel eens te zien. Een beetje spuiter kan echter met het kiezen van de juiste verharder en verdunning sinasappeleffect (of het ontbreken daarvan) nabootsen. Sinasappeleffect door nog niet geheel uitgeharde lak is absolute larie: een lak droogt zoals je 'm erop spuit. Na droging (ca. 30 minuten op 60 C of met infrarood) is de lak zoals ie is en zal ie echt niet gladder meer worden.

In mijn ogen is het lakwerk van de T5 helaas niet best, om het maar eens voorzichtig te zeggen. Ik heb er al zat van dichtbij gezien en er zit van alles tussen: sinasappeleffect, zakkers, stof in de lak, poetssporen, grote structuurverschillen tussen 2 naast elkaar liggende delen, enorme laagdikteverschillen, siliconenkraters, enzovoort, enzovoort. Er valt hier nog zat te verbeteren.

Over effen kleuren kun je zeggen wat je wilt maar krasjes zullen minder opvallen: een krasje in blauw is een blauw krasje...

Naar mijn mening kun je tegenwoordig best een rode auto kopen. De lak van nu is gewoon goed, MITS er enig regelmatig onderhoud wordt gepleegd!!! Verkleuring van de lak zal dan niet of nauwelijks waarneembaar zijn. Regelmatig wassen, gevolgd door hete wax in de wasstraat doet al wonderen. Je kunt natuurlijk ook je auto in een lakpantser laten zetten; dat scheelt weer een heel stuk.

Raymondo, ik ben benieuwd naar de uitkomst van jouw lakverhaal; hou ons op de hoogte!
brutaldennis
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2007, 17:53

Bericht door brutaldennis »

mijn neef heeft een type 4 r32. nu is heeft iemand de hele auto ondergekrast. geen deel is gespaard gebleven. zelfs het dak was de klos.

maarja goed verzekerd dus dan spuiten bij de DEALER "de waal" in tiel. ook 2x. over sinasappel gesproken. wat kunnen ze daar slecht spuiten. nu weet ik dat een r32 niet in een standaard vw garage gebouwd wordt. je hebt dus al een veel strakkere lak op een r32 dan op een tdi. nu was het verschil wel erg groot.

probeer als het kan gewoon een spuiter op te zoeken met een goede reputatie, want het blijkt wel, het is een vak apart..
Plaats reactie