Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

beter als dit zal die niet worden : zegt de dealer

vragen over de T5
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

beter als dit zal die niet worden : zegt de dealer

Bericht door raymondo »

ik heb al vaker iets gemeld over de lak problemen op mijn t5. Nu heb ik hem vorige week voor de derde keer opgehaald bij de dealer. Ik ben niet tevreden over de "sinasappellak"en kleurverschil in beide achter deurtjes. Ook zit de gehele zijkanten onder de "waskrassen"omdat ze veel hebben gepoetst.
Ik heb inmiddels mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld om er een expert naar te laten kijken of de bus er uit ziet nu zoals een nieuwe eruit ziet.
Mijn verkoper beaamt mijn klachten en probeert ze natuurlijk weg te drukken met het argument dat ze wel weer kunnen gaan spuiten(zou dan de 5e keer worden) maar beter als het nu is zal het niet worden. Ik word er gek van en heb er ook flink genoeg van. Zowiezo de laatste keer de bus bijna 3 weken kwijt en nog steeds een slechte lak. wat kan ik doen??
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Het is vanaf hier natuurlijk moeilijk voor ons om het allemaal te zien maar je mag natuurlijk verwachten dat ie er (vanaf 't begin) smetteloos NIEUW uitziet !

De lak is wel bij meer bedrijfsauto's vrij sinaasappelig, zo ook de T5. Ik denk dat dat afhangt van de (lagere) kwaliteitsnorm die ze daar voor hanteren. De mijne in Muranorode micalak is (in mijn ogen) heel mooi, maar de lak mocht er inderdaad wel een stuk strakker op zitten. Ik zou mij voor kunnen stellen dat ie na een onverhoopt schadeherstel bij een goed schadebedrijf, er nadien zelfs beter uitziet.

Overigens wel idioot dat je een auto drie weken kwijt bent om zonder dat ie ernstige plaatschade heeft, hem over te laten spuiten. Dat moet heel makkelijk ruim binnen een week kunnen. Ik heb in mijn autobedrijftijd genoeg auto's naar de spuiterij gebracht, met of zonder schade, en heb er nog nooit langer dan 5 werkdagen op gewacht.
Ik zou daar zeker niet zonder enige genoegdoening mee accoord gaan.

Groeten van Guus
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

het was zo de bestuurders zijkant had doffe vlekken en de andere kant in de dakrand. helaas is er in d etijd tussen de herstellen door schade ontstaan aan 1 achterdeur. maar aangezien ze uit garantie dus de zijkanten gingen doen heb ik overlegd en voor een het riante bedrag van 750 euro zouden ze de achter kant ook weer netjes maken. maar de dealer was zo ontvreden dat ze hem zelf diverse malen hebben terug gestuurd naar de spuiterij om het een en ander weg te poetsen vandaar al die krassen en de 3 weken. maa rnu ben ik nog niet blij dus aangezien dat bedrijf he tniet voor elkaar krijgt mij tevreden te maken wil ik een andere oplossing maar wat?
teevijf
Berichten: 57
Lid geworden op: 30 jan 2007, 20:12

Bericht door teevijf »

Het lijkt me duidelijk dat de dealer een probleem heeft met het vinden van een goede spuiter, en dat jij daar nu voor opdraait. Drie weken weg en dan zeggen dat ze hem zelf ook hebben teruggestuurd vanwege slecht spuitwerk: echt een eitje voor je rechtsbijstandverzekering.
Overigens zie ik dat sinasappeleffect niet alleen bij nieuwe bussen, ook nieuwe auto's hebben dat tegenwoordig.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

het probleem is dat ze voor garantie klussen aangewezen zijn op een aangewezen bedrijg door pon. mijn dealer doet ook zaken met een andere betere spuiterij waar ik wel een wat prive dingen laat doen maar als ze die laten spuiten mogen ze de rekening niet bij pon indienen.en die sinasappel vind ik een minder probleem dan miljoenen krasje bij op een mooie zonnige dag......
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Bericht door Kobus »

Laat je niet door Pon naar "een door hen aangewezen" spuiter sturen. Ten eerste heb je geen (wettelijke koop-)overeenkomst met Pon maar met je dealer, dus je dealer zal jou moeten helpen. Dat je dealer daarna met de kosten naar Pon gaat is verhaal 2 (en niet jouw probleem).
Als nu toch al wel heel duidelijk is dat de "Pon-spuiter" er keer op keer een bende van maakt, eis je toch gewoon dat jouw auto door een fatsoenlijke spuiter wordt gespoten (die er overigens makkelijk binnen een week mee klaar kan zijn).

De lak op de T5 is inderdaad niet sinasappel-vrij, maar dat moet voor een beetje spuiter geen enkel probleem zijn; structuur is goed na te maken door een andere verdunning/verharder/laagdikte toe te passen. Krijgen ze dat niet voor elkaar, dan blazen ze op hun eigen kosten maar de hele zijkant over zodat je geen struktuurverschil meer ziet.

De uitspraak "beter wordt het niet" is een dooddoener 1e klas; als ze eerst de bestaande lak eens netjes glad opschuren en dan de boel opnieuw spuiten kan er niks misgaan en krijg jij een keurig gespoten auto terug. Helaas wordt de bestaande laklaag vaak maar lichtjes afgetopt waardoor het sinasappeleffect nog steeds in lichte mate aanwezig is. Dit kun je niet gladgespoten krijgen!! Als ze nu eens vanaf de eerste keer de juiste aandacht en tijd aan jouw auto hadden besteed, dan was alles in één keer goed gegaan: jij blij, dealer blij, Pon blij. Helaas is dit niet gebeurd en zo gaat het van kwaad tot erger..... Neem van mij aan dat de spuiter steeds minder zin krijgt in jouw auto: "daar heb je dat kl*teding weer...."

Mocht de spuiter FOCWA-lid zijn dan kun je het hoog gaan spelen en naar de Geschillencommissie stappen met jouw verhaal. Zeker weten dat de spuiter het zover niet wil laten komen!
Misschien dat je je licht eens op kan steken bij de FOCWA!
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

bedankt voor je reactie. ik zal deze doorsturen naar de klachten afdeling bij mijn dealer. Het probleem zit het hem namelijk in dat pon vereist dat die bij een 1of andere instantie aangesloten spuiter hersteld word. dus zal waarschijnlijk focwa zijn dan... op 2 april gaat die weer naar de spuiter. Ze hebben nog wat doffe vlekken in het dak weg te poetsten en ze gaan de rest "bekijken". Onder andere de krasjes, het sinasappel effect en het kleurverschil in de achterdeurtjes. Waarschijnlijk word er dan die dag nog niks herstel maar alleen overleg met de leverancier van de lak. Dus dan kan ik het wel weer raden....... 1 week minimaal met een "leenauto"(golfstation voor mijn 174pk lwb dc) zal wel weer behelpen worden ...... en af wachten wat je terug krijgt.
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

Wat betreft dat sinassapelefffect, ik zelf heb een Reflex-Zilvere uitvoering.
En ik kan je verzekeren, dat deze geheel sinasappelvrij is.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

is er niet ergens een onafhankelijke expert te regelen( te huren)??? die zou dan voor mij op 2 april bij de spuiter kunne gaan kijken ...
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Bericht door paulscs »

beste raymondo ja dat is er. ik zit zelf ook in de spuitwereld zal morgen even wat rond bellen voor je.

sterkte man
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Bericht door paulscs »

raymondo heb alvast wat voor je opgezocht kijk er eens naar http://www.focwa-autoschade.nl/geschillencommissie.html
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Ik heb natuurlijk helemaal geen verstand van autolakken en spuiten, maar ik heb inmiddels wel vele tientallen nieuwe auto's versleten. En ik moet toch beamen, dat ook op nieuwe auto's het sinaasappel effect voorkomt. Ik heb me ooit laten vertellen, dat de lak dan nog niet is uitgehard, en uiteindelijk strak wordt?! Eerlijk gezegd, heb ik mij er nooit aan gestoord.
Mijn laatste T5 is al een paar keer her en der gespoten vanwege kleine schade gevalletjes. Pinegreen (donkergroen metallic) is de kleur, ik weet niet of dat een moeilijke kleur is om te spuiten, maar ik moet zeggen dat het telkens voortreffelijk is gebeurd. En dan te bedenken, dat alle schades binnen twee dagen klaar waren!
Ik zie trouwens dat je T5 een blauwe kleur heeft. Ik heb getwijfeld of ik zou kiezen voor de donkerblauwe kleur voor mijn nieuwe Multivan, maar dat is mij afgeraden door verschillende VW lui. Je ziet er elk stofje en krasje op, hetgeen ik zeker kan bevestigen. Op een nieuwe T5 in de showroom waren al cirkelvormige krassen te zien.
Gebruikersavatar
raymondo
Berichten: 612
Lid geworden op: 13 jan 2007, 22:04
Locatie: zevenaar

Bericht door raymondo »

daar heb je gelijk in. mijn vorige nieuwe bus was een t4 102 pk van april 2002 in de kleur pearl black. en daar zagt ik alles op vooral die krasje en dat was de reden om nu een lichtere kleur te kiezen. maar ook nu heb ik spijt om voor een metallic te hebben gekozen. de volgende word zo wiezo een glanzende kleur. ik denk zelf ferrari rood.. hopen dat ik dan minder lak problemen krijg.... met krasjes en doffe vlekken
Gebruikersavatar
Niels949
Berichten: 425
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:47
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Niels949 »

Rood, en dan niet metallic.....?

Dat wordt dan toch ook gedoe met verkleuring enzo.... :groteogen

Mijn buurman heeft zo'n 5 jaar geleden een rode vito gekocht, en die is nu dus rose..... :lach

Groeten,

Niels949
T4 102 PK uit 2003
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Bericht door painter »

De kleur rood (effe), dus geen metalic is ongeveer het slechtste wat je kunt kiezen.
Als een klant van mij een kleur rood uitkiest, praat ik net zolang tot hij een andere kleur kiest (tenzij deze kant van het huis geen zon ziet).
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Plaats reactie