Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagings vraag

vragen over de T4
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Verlagings vraag

Bericht door predikant »

Harry 341 schreef:9 cm is wel erg veel....zal je comfort niet ten goede komen...en zo te zien ligt ie wel op z'n r..t :werkaanT4
grtz.Harry
Van grond tot bovenkant wielkast is zon 67 cm. Ik heb gewoon de standaardmaat velgen.
Wat is een normale (verlaagde) afstand tot de grond?

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Verlagings vraag

Bericht door Harry 341 »

Dit is 72 cm...met 18 inch wielen en 4 cm verlaging.
Bijlagen
IMG_4473.JPG
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Verlagings vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

predikant schreef:
Roger B. (11)61 schreef:wat denk je dat de schokdemper niet aan kan dan?
Ik heb wel eens gelezen dat je als je meer dan 4 á 5 cm verlaagt, ook je schokdempers moet aanpassen?
Maar ik heb er helemaal geen verstand van. :nuts
Ik wil ook weer niet dat mijn bus te laag staat; als dat sowieso mogelijk is tenminste?
de originele schokdempers kunnen het inveren tot op de rubbers aan, dat veranderd niet met andere veren (de veerweg tot de rubbers uiteraard wel)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Verlagings vraag

Bericht door bartt4 »

welkom bij de club van lage t4busjes whahaha. inprincipie hoef je geen andere schokbrekers wel kunnen ze wat eerder stuk gaan want de veeropvang is korter en worden de klappen op de schokbreker iets heftiger. Vnadaar er veel een keuse maken van sportievere schokbrekers te monteren. Denk dat je nu ongeveer de zelfde laagte zit als ik met mijn busje. doordat ik wat hogere banden heb lijkt het bij mij nog wat voller in de wielbak. Zal as weekend nog fotos maken van mijn bus nu die vanvoren ook laag staat. Inderdaad is het wat stugger geworden op de weg maar vind het absoluut niet storend. Eerder prettig en zekers in bochten rijd het stukken strakker. heb zelf wel schokbrekers ook vervangen. waren er wel aan toe met bijna 4 ton op de klok.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Verlagings vraag

Bericht door predikant »

Nog maar eens advies gevraagd.

Een tijdje terug ben ik begonnen om in plaats van de dikkere onderlegschrijven er twee dunne onder te doen. Zo ging de bus al langzaam wat naar beneden, maar niet genoeg.

Nu heb ik dus Weitec veren met de dunne onderlegschijven.
Vanwege de gewichtsverdeling in mijn busje zit er tussen links en rechts ook nog eens een verschil van zo'n 2 cm :ie .

Kan ik nu gewoon aan de kant die het diepst ligt de twee standaard onderlegschijven doe en aan de andere kant de twee dunnere?
Dan heb ik én wat hoogte teruggewonnen en is het verschil tussen links en rechts ook nagenoeg weg.
Of kan dan niet zomaar :bonk

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Verlagings vraag

Bericht door Dirk/970 »

Mijn campertje had ook helling naar links. Omdat de bus ook achterover hing (door belasting, niet verlaagd) heb ik de voorvering ook wat omlaaggedraaid.
Door de rechterkant (veel) verder omlaag te zetten dan de linkerkant, heb ik de helling naar links tot een minimum kunnen beperken (was een dikke 2 cm, nu nog een halve cm). Eigenlijk heb ik eigenlijk vrijwel alleen het rechtervoorwiel verlaagd. De bus staat nu zo goed als op gelijke hoogte over alle 4 wielen.
Ergo, door de spelen met de afstelling van de voorvering kan de schuinstand goed compenseren.
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Verlagings vraag

Bericht door predikant »

Dank je Dirk.
Ik zal ook wat (laten) spelen met de afstelling voor.
Ik zal moeten wachten tot de monteur bij wie de bus in onderhoud terug is van vakantie.

Een preek maken, spelen met woorden, lukt nog net :lach
maar spelen met veren moest ik maar niet aan beginnen :politie
Als het naar mijn zin is zal ik wat foto''s maken.

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Verlagings vraag

Bericht door Roger B. (11)61 »

niet op die manier links/recht gelijktrekken

wat je dan doet is de bus torderen, dooro voor één kant omlaag te leggen en daardoor de andere kant achter omhoog te brengen tov de zelfde kant achter ga je de bus op de lengteas op torsie belasten, dat is slecht voor je carrosserie en kan op den duur zorgen dat de bus echt getordeert is (met slecht sluitende portieren en dergelijke tot gevolg.

links rechts moet je gelijktrekken per as, en dus ook per as afstellen, met die schijven (beter een per kant lijkt me) voor de achteras, door verstellen van de torsievering op de vooras, maar nooit met de vooras het verschil op de achteras oplossen!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: Verlagings vraag

Bericht door predikant »

Roger B. (11)61 schreef:niet op die manier links/recht gelijktrekken

wat je dan doet is de bus torderen, dooro voor één kant omlaag te leggen en daardoor de andere kant achter omhoog te brengen tov de zelfde kant achter ga je de bus op de lengteas op torsie belasten, dat is slecht voor je carrosserie en kan op den duur zorgen dat de bus echt getordeert is (met slecht sluitende portieren en dergelijke tot gevolg.

links rechts moet je gelijktrekken per as, en dus ook per as afstellen, met die schijven (beter een per kant lijkt me) voor de achteras, door verstellen van de torsievering op de vooras, maar nooit met de vooras het verschil op de achteras oplossen!
Duidelijke taal Roger :yes

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Plaats reactie