Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Mooie zelfbouwprojecten

Bericht door Mickel Moen »

Vandaag kwam ik een interessante site tegen, zeker voor de zelfbouwers (camper) onder ons. Niets over een VW, maar over 2x een Hyundai en 1x een landrover. De eigenaar laat stap voor stap zijn zelfbouwprojecten zien. Daarnaast nog prachtige foto's van gemaakte reizen, o.a. naar IJsland.

http://zenzien.zoefzoek.nl/zenzien.php? ... 09&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Het ronde raampje is wel apart.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Gisteren de bus voor de APK gehad en de bandenwissel.

Geen problemen. Kleine beurt en wat extra aandacht voor de remmen.

:toppie

Opmerkelijk:
In het weekend ben ik met het elektrisch van het campergedeelte bezig geweest. Daarbij moesten de stoelen er even uit. Nu is de kabel voor de aansluiting voor de Airbag daar ooit doorgesneden geweest, omdat de stekker niet door het gat van het draaiplateau kon. Naderhand weer netjes aangesloten. Nu was er dus een kabeltje losgegaan en kreeg ik prompt een "Airbag fehler" en een brandend lampje. Ook na de reparatie bleef ik deze melding houden. Dus heb ik bij de garage gevraagd of ze dit even wilden controleren. Ze hebben het uitgelezen, maar er niets aangedaan, omdat de foutopsporing tijdrovend kan zijn en dus kostbaar.

Toen ik echter wegreed was de melding weg. Kortom na een storing blijft de canbus de foutmelding blijkbaar geven tot het resetten, wat bij de beurt gebeurd zal zijn. Probleem opgelost.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Paar dagen weg geweest.

Bericht door Mickel Moen »

Ik ben vorige week een paar dagen alleen op pad geweest. Prachtig weer en steeds op gratis camperplekken gestaan.

Eerst midden in Schiedam: http://www.campercontact.nl/campersite/detail/id/6901" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarna in Grave: http://www.campercontact.nl/campersite/detail/id/8651" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Zie ook voor meer leuke plekjes aan het water: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 5&start=14" onclick="window.open(this.href);return false;

Tot slot in Heteren: http://www.campercontact.nl/campersite/detail/id/4269" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 11 apr 2012, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Kijken naar het water Jan :yes

Wie heeft het hier over baden? :ie

:bifun
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Naafkapjes

Bericht door Mickel Moen »

Nieuwe naafkapjes op de zomerset geplaatst. De oude waren niet zo mooi meer:

Afbeelding

Zo weer helemaal blinkend:

Afbeelding

En dat voor € 13,00

Afbeelding

http://www.ebay.com/itm/150772328999?it ... 23&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit zijn mooie kapjes gemaakt in Italië. Ik heb voor de winterset al eens naafkapjes gehad, die in China waren gemaakt, maar dat was prut.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Hyperfox
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jul 2011, 13:47

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Hyperfox »

Hoi
Ik zag ergens in je verhaal een foto van je achteruitrijscherm en ipod. Deze waren gemonteerd op een verhoging op het dashboard waar normaal het legbakje zit. Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets. Kun je svp aangeven hoe je daaraan komt?
Ik ben zelf overigens ook bezig met ombouw. Na ja laten ombouwen omdat ik het zelf echt niet aandurf. Eigen ontwerp inrichting kan bijna niet wachten tot ie af is......

Ben ben benieuwd naar je reactie vwb dashboard.

Groeten
Geert
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Die extra DIN (ooit eens gelezen, dat ze dat ding zo noemen) heeft dus een vakje waar je bv een radio, taximeter, in kunt doen. DIN afmetingen, vandaar. Hij zat er bij mij al in, toen ik hem kocht. Is gewoon een optie die je bij de dealer kunt bestellen.

Afbeelding

Wij zijn hier natuurlijk heel benieuwd naar het resultaat van jouw ombouw.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Thermometer

Bericht door Mickel Moen »

Klein projectje.

In de bus zit welliswaar een buitentemperatuurmeter, maar dit zie je alleen als de bus rijdt.
Het leek mij wel aardig om ook bij stilstand de temperatuur te kunnen lezen, zowel buiten als binnen.

Dus heb ik bij Dealextreme voor een paar euro een thermometertje gekocht.

Afbeelding

Het aardige van dit ding is, dat de binnentemperatuur verschijnt in de omtrek van een bus.

Afbeelding

Nu had ik dat ding in november besteld samen met nog een gadget. Er waren al berichten, dat er leveringsproblemen waren bij Dealextreme eind 2011. Daar bovenop ook nog eens het Chinees nieuwjaar. Ergens in januari werd het pakje geleverd. Helaas hadden ze het verkeerde item gezonden:

Afbeelding

Bij dit dingetje wordt alleen het display verlicht en niet de temperatuur. Plus de vorm van een gewone auto, dus dat viel even tegen. Nu had ik op dat moment even andere dingen aan m'n hoofd. Dus ik heb geen klacht ingediend en het gelaten voor wat het was. Andere item was correct.

Wat schetst mijn verbazing, toen ik enige weken geleden een mailtje kreeg dat het bestelde verzonden was. En ja hoor weer een pakje nu met het correcte thermometertje. Nu had ik er dus twee. Het andere item heb ik ook dubbel gekregen.

Dan werd het nu tijd om te knutselen. De thermometer met de bus is doorzichtig en die met de auto heeft een mooie venstertje. Dit venstertje eruit gezaagd en hierna de thermometer en het venstertje zwart gespoten.

Afbeelding

Deze heb ik in de extra DIN op het dashboard geplaatst, op de plaats van de twee schakelaars. De schakelaar van de achteruitrijdcamera zat daar, maar die heb ik nu naar beneden geplaatst.

Afbeelding

Thermometer na enig zaagwerk in de Din geplaatst en het venstertje ervoor geplakt. Beide thermometertjes hebben een verschillend formaat, maar de binnenrand van het venstertje komt wel precies overeen met die van het display. Onder en boven een luchtsleufje gelaten, zodat de lucht er om heen kan voor de binnentemperatuur. Overigens is deze alleen nauwkeurig, als de bus enige tijd stil gestaan heeft en de zon niet op het dashboard schijnt.

Afbeelding

De buitentemperatuursensor heb ik rechtsonder de bumper geplaatst vlak voor het rechtervoorwiel en niet tegen de zijkant, maar op de onderkant, waar het kunsstof een stukje horizontaal doorloopt. Ideale plek. Ver genoeg van de motor en ver genoeg van de zijkant waar de zon op kan schijnen.
Ik had hierover op het forum al eens een vraag gesteld: viewtopic.php?f=3&t=37095" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet zeggen. Hij is redelijk nauwkeurig. Wijkt ± 0,5 a 1 graad af van de thermometer van de bus.


Het eindresultaat:

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
mulrivan-edition
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 dec 2011, 10:49

Re: Van DC naar Camper

Bericht door mulrivan-edition »

Netjes gemaakt en ingebouwd, alleen die breedbeeld monitor zit aardig in de weg :nuts
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Hoezo in de weg. Ik kijk er mooi overheen en heb er helemaal geen last van. Integendeel, bij het achteruitrijden zit ie voor mij op een perfecte plaatst.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 07 apr 2012, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Start assist

Bericht door Mickel Moen »

:driveT4 De Cyrix biedt de mogelijkheid van een startassist. Door een schakelaar te plaatsen tussen de Cyrix en de kabel naar de HH-accu's kun je de Cyrix voor 30 seconden sluiten. Je kunt dan de HH-accu's gebruiken als startaccu.

Het was er nog steeds niet van gekomen om deze schakelaar te plaatsen. Het is ook iets wat je niet vaak zult gebruiken, maar voor het geval dat, is het wel handig.

Afbeelding

Ik heb een schakelaar vlak bij de Cyrix in de accuruimte geplaatst.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 08 apr 2012, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Zekeringhouder

Bericht door Mickel Moen »

Ik had eerst de gebruikers allemaal gezekerd met een zwevende zekering. Dat was toch wel wat een kluwen geworden.

Dus heb ik een zekeringhouder gemonteerd voor het zekeren van de bedrading van de afzonderlijke gebruikers. Aardige van deze zekeringhouder is, dat er een ledje gaat branden, als een zekering kapot is. Om alle gebruikers tegelijk uit te kunnen schakelen, heb ik tevens een massaschakelaar geplaatst. Tot slot nog een hoofdzekering die tevens de zekering voor de kabel van de omvormer is.

Volgorde:

+accu > massaschakelaar > hoofdzekering > omvormer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . > zekeringhouder > : koelbox, verlichting, waterpompje, gasalarm


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Icebox
Berichten: 891
Lid geworden op: 09 mei 2011, 13:02
Locatie: Halfweg

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Icebox »

Goed bezig Geert! :toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Camperweekend.

Bericht door Mickel Moen »

Het was weer leuk op het :wjw camperweekend.

http://www.wylerberg.nl/info.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Onze bus:

Afbeelding

Afbeelding

Voor meer:

viewtopic.php?f=9&t=36181&p=260178#p259976" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 mei 2012, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Handige link voor het delen van de wifi in de bus met nog een laptop of iPad enz```;

http://www.wifiantennes.nl/index.php?ac ... ps&lang=NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie