Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Pokkeweer en brandstofverbruik
Pokkeweer en brandstofverbruik
Hoi!
Gister mezelf weer verbaasd over het snel dalen van de brandstofmeter t.o.v. droog weer. Waar kan dit aan liggen? OK, wind is een grote factor, maar zijn bv mijn banden schuldig (voor net nieuwe GoodYear Cargo G26 en achter Kleber CT200 met ca 4mm profiel) of mijn natte VW papieren luchtfilter?
Verdieping: heb ik van het laatste minder last als ik mijn T4 voorzie van een sportluchtfilter? En dan, welk merk: zo heb je bij Extreme carstyling het filter van Green voor 57 euro en het K&N filter voor 71 euro. Over de laatste alleen maar goede reviews hiero, maar is het prijsverschil met een Green te rechtvaardigen?
Ps, iemand nog tips over goedkopere adressen?
Salut!
Gister mezelf weer verbaasd over het snel dalen van de brandstofmeter t.o.v. droog weer. Waar kan dit aan liggen? OK, wind is een grote factor, maar zijn bv mijn banden schuldig (voor net nieuwe GoodYear Cargo G26 en achter Kleber CT200 met ca 4mm profiel) of mijn natte VW papieren luchtfilter?
Verdieping: heb ik van het laatste minder last als ik mijn T4 voorzie van een sportluchtfilter? En dan, welk merk: zo heb je bij Extreme carstyling het filter van Green voor 57 euro en het K&N filter voor 71 euro. Over de laatste alleen maar goede reviews hiero, maar is het prijsverschil met een Green te rechtvaardigen?
Ps, iemand nog tips over goedkopere adressen?
Salut!

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Ik kan ook aan het weer terug vinden dat het verbruik enorm omhoog gaat. Enigste wat ik kan bedenken is de wind die optreedt bij regenval. Maar dit had je al gemeld. Verbruik kan zelfs bij normale snelheid( 110/120 km/h) toch 3-4l per 100km schelen bij tegen wind.
Verbruik van mij ligt momenteel bij 1:13 en dat bij de hevige regenval en wind van de afgelopen week
Rene
Verbruik van mij ligt momenteel bij 1:13 en dat bij de hevige regenval en wind van de afgelopen week
Rene
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
verbruik is winters altijd hoger, waarom weet ik niet, maar 1 op 12/13 heb ik nog nooit gehaald. 1 op 8/10 vaak.
ACV ,syncro, pick-up
ACV ,syncro, pick-up
Ex T4 pick-up syncro DC 102pk, ex T5 DC TDI 2004, nu T5 GP TDI 4 motion 2013
Toyota Aygo 2012
Toyota Aygo 2012
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Normaal doe ik 1:12,5 maar ik had net met rustig rijden en droog weer de brandstofmeter op 3/4 met 400 km op de dagteller (normaal iets van 325) en zakt de meter met een goeie 50 km weer een streep (1 rit in boven beschreven weer), balen
! Denk iets rond 1:10.
Zou een ander luchtfilter dan iets verbeteren?

Zou een ander luchtfilter dan iets verbeteren?

1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Bij welke toerental schakelen jullie op? Bijvoorbeeld bij het weg optrekken bij een stoplicht. Gisteren had ik mij even uitgeleeft en had ik mij TDI even goed ingetrapt tot 3000 toeren en dan opschakelen, dat gaat wel als een spéér! Maar verbruik schiet dan wel wat omhoog.
Maar mij dagelijkse rijstijl is net tegen de 2000 toeren en opschakelen.
Maar mij dagelijkse rijstijl is net tegen de 2000 toeren en opschakelen.

Sport Generation Blue
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik


ik heb deze T4 88 pk nu 3 maanden in bezit maar heb wel ondervonden dat een 102 pk TDI zuiniger is dan een 88 pk TDI................

Drik...

VW Caravelle Highline 180PK DSG- Black Magic.LWB
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
In het stadsverkeer en op binnenwegen schakel ik op rond 2000 rpm. Om vaart te maken bij invoegen op de snelweg oid trek ik door tot zo'n 2400 rpm. Af en toe eens doortrekken naar de 3000
. Kruissnelheid snelweg 105@2400rpm of 120@2800rpm op korte, danwel langere stukken, anders 80-90km/u (1800-2000rpm). Denk dat ik onder gunstige weersomstandigheden en lange stukken rustig rijden met max 100km/u iets van 1:13 kan halen. Maak kom steeds gemiddeld rond 1:12,5 uit. Standaard ACV motor en 205/65R15 banden, rijklaar ca. 2100 kg.
Maarreh, iemand iets mee te delen over luchtfilters

Maarreh, iemand iets mee te delen over luchtfilters


1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Hey Rene.Berrie en Rene schreef:Ik kan ook aan het weer terug vinden dat het verbruik enorm omhoog gaat. Enigste wat ik kan bedenken is de wind die optreedt bij regenval. Maar dit had je al gemeld. Verbruik kan zelfs bij normale snelheid( 110/120 km/h) toch 3-4l per 100km schelen bij tegen wind.
Verbruik van mij ligt momenteel bij 1:13 en dat bij de hevige regenval en wind van de afgelopen week
Rene
Van de week op de Hessenweg richting Dalfsen ( flitspalen maximaal 80 dus cruisecontrol )
op de heenweg 1 op 24, op de terugweg 1 op 15 op onze MFA afgelezen.
Puur het verschil in wind tegen of wind mee.
Ik geniet er nog steeds van dat we de verbruikscijfers omgecodeerd hebben naar Japanse notatie.
groeten Berrie
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Ja, de Japanse notatie werkt perfekt.
Voor diegene die wil weten wat dat is:
Normaal in MFA staat aangegeven aantal liters per 100km.
Nu hebben wij het omgezet
naar het aantal km/l.
Scheelt weer reken werk
René
Voor diegene die wil weten wat dat is:
Normaal in MFA staat aangegeven aantal liters per 100km.
Nu hebben wij het omgezet

Scheelt weer reken werk

René
- GerJol 716
- Berichten: 2012
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Als dit gelezen moet worden als Km/L dan rijdt je niet erg zuinig,Berrie en Rene schreef: Van de week op de Hessenweg richting Dalfsen ( flitspalen maximaal 80 dus cruisecontrol )
op de heenweg 1 op 24, op de terugweg 1 op 15 op onze MFA afgelezen.
Puur het verschil in wind tegen of wind mee.
Ik geniet er nog steeds van dat we de verbruikscijfers omgecodeerd hebben naar Japanse notatie.
groeten Berrie


Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan


- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Ik bekijk het verbruik per tank en dan varieert het bij mij zo tussen de 1:10 en 1:12,5. Met name ritjes op topsnelheid hakken er fors in (tegen de 160 op "die bahn") en het scheelt op dat stukkie dat ik rij weinig (paar minuten). Ook de aanhanger is wel redijk merkbaar.
Gemdiddeld zit ik momenteel op zo'n 9 liters per 100 km (1:11 ongeveer dus) maar ik rij ook absoluut niet bewust zuinig en trap hem flink door.
Aantal oorzaken voor hoger verbruik in de winter
-als je een bijverwarmer hebt stookt die ook mee op je tank
-opwarmen van motor en met name de aandrijflijn duurt langer en daardoor moet er dus langer een grotere weerstand overwonnen worden (dikkere olie)
-Bij benzine motoren meer dan bij diesels, koudloopverrijking blijft langer ingeschakeld omdat motor langer nodig heeft om warm genoeg te worden.
daarnaast is de samenstelling van de brandstof in de winter anders dan in de zomer waardoor ook energieinhoud van de brandstof kan verschillen (bij LPG is in de zomer het mengsel propaan/butaan 40/60 en in de winter 60/40....propaan heeft grotere energieinhoud per liter dan butaan, dus in de winter doe je minder met een liter LPG dan in de zomer.
Mijn T4 heeft een K&N filter en dat werkt prima en is (vrijwel) ongevoelig voor vocht (dat waarschijnlijk wel makkelijker in je motor komt maar niet echt kwaad kan (kan positief werken door koelende werking op inlaatlucht door verdaming)) Het is niet veel prijsverschil en een K&N is for life he, alleen geregeld schoonmaken en opnieuw inolieën. Ken het andere merk niet.
Gemdiddeld zit ik momenteel op zo'n 9 liters per 100 km (1:11 ongeveer dus) maar ik rij ook absoluut niet bewust zuinig en trap hem flink door.
Aantal oorzaken voor hoger verbruik in de winter
-als je een bijverwarmer hebt stookt die ook mee op je tank
-opwarmen van motor en met name de aandrijflijn duurt langer en daardoor moet er dus langer een grotere weerstand overwonnen worden (dikkere olie)
-Bij benzine motoren meer dan bij diesels, koudloopverrijking blijft langer ingeschakeld omdat motor langer nodig heeft om warm genoeg te worden.
daarnaast is de samenstelling van de brandstof in de winter anders dan in de zomer waardoor ook energieinhoud van de brandstof kan verschillen (bij LPG is in de zomer het mengsel propaan/butaan 40/60 en in de winter 60/40....propaan heeft grotere energieinhoud per liter dan butaan, dus in de winter doe je minder met een liter LPG dan in de zomer.
Mijn T4 heeft een K&N filter en dat werkt prima en is (vrijwel) ongevoelig voor vocht (dat waarschijnlijk wel makkelijker in je motor komt maar niet echt kwaad kan (kan positief werken door koelende werking op inlaatlucht door verdaming)) Het is niet veel prijsverschil en een K&N is for life he, alleen geregeld schoonmaken en opnieuw inolieën. Ken het andere merk niet.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
verbruik in de winter is hoger,
doordat je er langer over doet voordat de motor en de vloeistoffen op bedrijfstemperatuur zijn.
Verder rijden veel mensen met winterbanden en die hebben een hogere afrolweerstand.
Winter is veel met licht aan rijden, vaak de blower aan, dat scheelt ook verbruik, evenals de achterruitverwarming en mistlampen aan.
Maar dat zijn maar inzichten van mij hoor.
K&N filter heb ik destijds hier gehaald:
[uit mijn stukje over motorische tuning:]
Sportluchtfilter monteren
Een stukje over het vervangen van het luchtfilter bij een 88 pk TDI voor een K&N sportluchtfilter.
Mede gelet op de toekomstige kosten voor het steeds maar weer te moeten vervangen van het luchtfilter hebben we besloten om een K&N sportluchtfilter aan te schaffen.
Steeds duikt de vraag op: wat kost dat nu?
Een beetje onderzoek bij meerdere bedrijven en leveranciers. Er zijn dus bedrijven die het boekje volgen met de officiële prijslijst exclusief BTW en er zijn bedrijven die het anders aanpakken. Een van die bedrijven is HAP Automaterialen in Veldhoven.
Na een tip op een forum van Frank van Dal en bij navraag is het inderdaad erg goedkoop. De prijs die ik betaald heb is 65 euro incl en met verzendkosten was ik in totaal 69,50 euro kwijt.
Hap automaterialen
Heuvel 58 - 5502 AL - Veldhoven
Tel 040 254 33 01 Fax 040 230 09 12
Welk type filter heb ik nu nodig?
Het vervangingsfilter wat ik er net ingezet heb is het type: 33-2759 en is geschikt voor verschillende T4's. Je moet wel even uit laten zoeken of dit filter ook voor jouw T4 geschikt is. De maten van het luchtfilter zijn: lengte = 27,1 cm en de breedte 22,3 cm. Kloppen die maten met jouw luchtfilter? Dan heb je meteen het type wat je nodig hebt. Het is aan de buitenkant gemeten.
Oja geen binding met dat bedrijf, maar werd gewoon netjes geleverd.
Doe er je voordeel mee..
doordat je er langer over doet voordat de motor en de vloeistoffen op bedrijfstemperatuur zijn.
Verder rijden veel mensen met winterbanden en die hebben een hogere afrolweerstand.
Winter is veel met licht aan rijden, vaak de blower aan, dat scheelt ook verbruik, evenals de achterruitverwarming en mistlampen aan.
Maar dat zijn maar inzichten van mij hoor.
K&N filter heb ik destijds hier gehaald:
[uit mijn stukje over motorische tuning:]
Sportluchtfilter monteren
Een stukje over het vervangen van het luchtfilter bij een 88 pk TDI voor een K&N sportluchtfilter.
Mede gelet op de toekomstige kosten voor het steeds maar weer te moeten vervangen van het luchtfilter hebben we besloten om een K&N sportluchtfilter aan te schaffen.
Steeds duikt de vraag op: wat kost dat nu?
Een beetje onderzoek bij meerdere bedrijven en leveranciers. Er zijn dus bedrijven die het boekje volgen met de officiële prijslijst exclusief BTW en er zijn bedrijven die het anders aanpakken. Een van die bedrijven is HAP Automaterialen in Veldhoven.
Na een tip op een forum van Frank van Dal en bij navraag is het inderdaad erg goedkoop. De prijs die ik betaald heb is 65 euro incl en met verzendkosten was ik in totaal 69,50 euro kwijt.
Hap automaterialen
Heuvel 58 - 5502 AL - Veldhoven
Tel 040 254 33 01 Fax 040 230 09 12
Welk type filter heb ik nu nodig?
Het vervangingsfilter wat ik er net ingezet heb is het type: 33-2759 en is geschikt voor verschillende T4's. Je moet wel even uit laten zoeken of dit filter ook voor jouw T4 geschikt is. De maten van het luchtfilter zijn: lengte = 27,1 cm en de breedte 22,3 cm. Kloppen die maten met jouw luchtfilter? Dan heb je meteen het type wat je nodig hebt. Het is aan de buitenkant gemeten.
Oja geen binding met dat bedrijf, maar werd gewoon netjes geleverd.
Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 34475
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Berrie en Rene schreef:Ja, de Japanse notatie werkt perfekt.
Voor diegene die wil weten wat dat is:
Normaal in MFA staat aangegeven aantal liters per 100km.
Nu hebben wij het omgezetnaar het aantal km/l.
Scheelt weer reken werk![]()
René
Is gemakkelijk dat hij alvast klaar gemaakt is voor de export naar het Oosten



...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Peter 887
- Berichten: 2455
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
- Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
Misschien komt het hogere verbruik, door de rolweerstand, die dan waarschijnlijk hoger is door het rijden door het water wat op de weg ligt, dat dan het raakopperflak van de band groter is met het wegdeksel (denk ik), en dat je dan ook water voor je wielen weg moet drukken ??????
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.
El groeto uit Sjikago
Re: Pokkeweer en brandstofverbruik
@Rene, Berrie, SchaapT4, Zako, Drikje, Gerard, Peter887: Bedankt dat ik deze bescheiden frustratie even kon luchten
@Peter111: Thanks, ik was al ook op je site langs geweest en had 'm al weer gevonden
@Roger: Denk dat ik men papieren filter maar aan de dijk zet ja

@Peter111: Thanks, ik was al ook op je site langs geweest en had 'm al weer gevonden

@Roger: Denk dat ik men papieren filter maar aan de dijk zet ja


1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!