Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olielampje en piepjes

vragen over de T4
Plaats reactie
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

olielampje en piepjes

Bericht door pamadana »

Hallo ik ben in het bezit van een T4 uit `99, net voor een beurt en APK bij de garage geweest, op aandringen van mij een nieuwe oliesensor geplaats omdat ik steeds mijn olielampje zie knipperen en een aantal piepjes hoor.
De garage zegt de sensor te hebben vervangen (ik twijfel), maar ik heb nog steeds een knipperend olielampje en ook de peipjes zijn niet verdwenen.
Wie van jullie weet hier een oplossing voor of een tip.
Graaghoor ik het.
Groeten Patrick
boomingbus
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:56
Locatie: nijmegen

Bericht door boomingbus »

oude onderdelen altijd terug vragen kun je daadwerkelijk zien of ze vervangen zijn en je kan eventueel nog is iets proberen
LIFE IS LIKE A DREAM
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door Pim 328 »

Wat voor motor ligt erin.
Zitten namelijk 2 oliedruksensors in.

Mocht je een 2.5 tdi hebben met een oliekwaliteitssensor, deze zit onder in de carterpan geschroeft kan het hier ook aan liggen.
Tevens kan het ook liggen aan de motorklep schakelaar, als deze geen goed signaal geeft dan kun je ook deze klachten krijgen.

Bij een 1.9 kan het olie lampje ook gaan knipperen als je dynamo geen signaal terug geeft. Hier zit namelijk een terug schakeling op naar je instrumenten paneel.
Theo931
Berichten: 132
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:29

Bericht door Theo931 »

Heb je jezelf ervan overtuigd dat de oliedruk wel goed is ?
Misschien is de melding wel echt en heb je te weinig oliedruk.
Onder welke omstandigheden brand het lampje, stationair draaien ?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Welke sensor hebben ze nu vervangen?, olie sensor zegt mij nog niets

Er zitten meerdere sensoren in je blok, twee oliedruk sensoren en 1 olie nivo sensor( meet ook de vervuiling van de olie dacht ik) Ik vermoed dat deze dus stuk is (net als de melder boven mij) Dit is een duur sensortje 75,- euro.
Deze sensor zit in de carterpan gemonteerd

Het signaal is een geel knipperend olie kannetje met een aantal piepjes

Rene
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Bericht door pamadana »

Pim 328 schreef:Wat voor motor ligt erin.
Zitten namelijk 2 oliedruksensors in.

Mocht je een 2.5 tdi hebben met een oliekwaliteitssensor, deze zit onder in de carterpan geschroeft kan het hier ook aan liggen.
Tevens kan het ook liggen aan de motorklep schakelaar, als deze geen goed signaal geeft dan kun je ook deze klachten krijgen.

Bij een 1.9 kan het olie lampje ook gaan knipperen als je dynamo geen signaal terug geeft. Hier zit namelijk een terug schakeling op naar je instrumenten paneel.
Het is een 1.9 moter!!
Thanks
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Bericht door pamadana »

Theo931 schreef:Heb je jezelf ervan overtuigd dat de oliedruk wel goed is ?
Misschien is de melding wel echt en heb je te weinig oliedruk.
Onder welke omstandigheden brand het lampje, stationair draaien ?
Tijdens het rijden en ook bij stationair en als hij op contact staat.
het is trouwens een 1.9
Waverider
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2007, 09:37

olielampjes piepjes

Bericht door Waverider »

Hallo,

Ben helemaal nieuw op het forum, maar vindt het nu al een top site!!

Gelukkig ben ik niet de enige met een 1.9 T4 die knipperende olielampjes en piepjes, heb zelf div malen storing gehad in dashboard en de printplaat vrijwel geheel opnieuw gesoldeerd. De klokken werken, de lampjes etc etc. Maar sinds gister komt het knipperende olie lampje en het leuke piepje weer terug.
Op internet las ik dat het weleens aan de min pool van de accu kan liggen, deze vandaag ff schoonmaken en hopen dat het werkt..... iemand anders nog een suggestie....
Waverider
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2007, 09:37

olie lampje piepjes

Bericht door Waverider »

Accu polen gepoetst maar nog geen succes, alarm blijft inkomen. Niet wanneer je hem start maar na ongeveer 500 meter rijden. En dan blijft ie in alarm staan. totdat het contact uitgaat... VREEMD!!! Iemand een idee.... (iemand misschien een fiche van dit systeem waar deze meting zit en hoe deze aan gesloten zit , elec schema).

Alvast bedankt, telkens met een donker dashboard rijden is ook zo tricky langs de flitskasten.....

Greetz
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

mijn 2,5 tdi uit 96 heeft sinds vandaag ook olielamje kuren...

met pakweg 2000 toeren een km of 60 p/u redelijke constante snelheid ineens piepgeluid en knipperend olielampje (rood ledje)...
je schrikt je rot, trapt de koppeling in en zet de motor uit en rolt naar een plekje waar je kunt stoppen..

Motorkap open en kijken naar olielekkages, oliepeil (maar geen doek bij de hand dus nog niets met zekerheid te zeggen) en voor zover te zien losse kabels.. niks..

Toch maar weer even voorzichtig proberen... starten....geen olielampje meer als motor loopt en ook geen alarmpiepje...... vreemd...

rijden... kleine kilometer verder.... zelfde weer.. piep piep piep enz en lampje knippert... contact af (met ingetrapte koppeling) weer starten, toen is het uitgebleven tot thuis...

Waar moet ik dit nu zoeken?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Heb nog even wat geprobeerd om vast te stellen wat er precies gebeurd:

olie voldoende (halverwege min en max (iets erboven zelfs)

bij rustig versnellen zodra je enkele seconden boven 2000 rpm zit begint ie te piepen en te knipperen. stopt hiermee pas als het contact afgezet wordt. dan opnieuw starten en alles blijft uit.

zolang je onder de 2000 toeren blijft is er niets te merken.

ik verwacht(hoop) dat het dus de druksensor is die de druk bij hogere toerentallen controlleerd..

iemand enig idee, en kan iemand me zeggen waar deze sensor zit?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: olielampje en piepjes

Bericht door Snautzer »

Ik heb sinds vandaag precies het zelfde als wat boven beschreven wordt. Gelukkig net terug van vakantie, dat dan weer wel

Roger, wat bleek het bij jouw te zijn? De oliedruk sensor? Ik heb toevallig ook een 102pk acv
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: olielampje en piepjes

Bericht door Snautzer »

Naar garage geweest. Heeft de stekker even van de sensor gehaald op te kijken welke hij nodig had. Vreemd genoeg met het weer naar huis rijden geen alarm meer :ie . Vandaag 100 km test gereden en nog steeds geen probleem.. buiten dat heb ik mijn sleutel bos los gehaald van de auto sleutel. Kan het zo iets lulligs zijn?
Plaats reactie