Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

intercooler op 88 pk 2500TDI

vragen over de T4
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door robertTREBOR »

ik heb diverse onderdelen lijnen en marktplaats benaderd voor een complete intercoolerset
afkomstig van 2500tdi 102 pk.
al informerende blijkt dat er 2 types zijn;

van voor bwjr. 2000 heeft 2 pins aansluiting luchtweger.
van na bwjr 2000 heeft 4 pins aansluiting luchtweger.

mijn bus is 6-2002 dus 4 pins

kan je nu een 4 pins luchtweger monteren in een oud model intercooler? past dat ?

overal waar ik tot nu toe heb gezocht zijn de intercoolers 2 pins, weet iemand toevallig een 4 pins set
ergens te koop ??? dus van na 2000 bwjr.

omdat die intercooler gewoon onder de motorkap komt is de luchtstroom erdoor heen volgens mij niet spectaculair.
tevens heb ik wijsneus motorkap , is dat nadeel voor de doorstroom van de lucht ? , alles sluit vrij goed aan
de voorzijde, snap amper hoe die luchtstroom bij die intercooler moet komen. :bonk
ik heb gehoord dat er luchthappers te koop zijn, je moet dan wel een gat in je motorkap maken, maar
klopt het dat de koeling veel groter gaat worden? dus meer koudere lucht , dus meer pk ???

of heeft het weinig nut omdat te doen ? liever niet eigenlijk, gat in motorkap zagen brrrrrr. :nuts

of heeft het so wie so weinig nut dat hele intercooler verhaal, de garage waar ik voor apk kom
vertelde me . dat je het amper merkt , terwijl ik hier ergens heb gelezen dat het min. 8 pk meer oplevert.

heb grotere wielen eronder 225 /55-17 dus geen km teller afwijking meer topsnelheid op tom-tom en teller
is gelijk heden 155 echte km per uur. zou ik met die intercooler over de 160 echte km's :gekte komen ?
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door koos 890 »

ik heb gehoord dat er luchthappers te koop zijn, je moet dan wel een gat in je motorkap maken, maar
klopt het dat de koeling veel groter gaat worden? dus meer koudere lucht , dus meer pk ???

of heeft het weinig nut omdat te doen ? liever niet eigenlijk, gat in motorkap zagen brrrrrr.

of heeft het so wie so weinig nut dat hele intercooler verhaal, de garage waar ik voor apk kom
vertelde me . dat je het amper merkt , terwijl ik hier ergens heb gelezen dat het min. 8 pk meer oplevert.
Robert , je hoeft GEEN gat in je motorkap te maken maar enkelt in de isolatie in de motorkap daar komt een luchtgeleiding in-
gemonteerd . En het scheeld echt geen 8pk . Hij trekt alleen iets beterin z'n lage toeren maar dan moet je OOK de EGR afblinden
met een RVS plaatje en een K&N luchtfilter plaatsen.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Pascal-141 »

Een EGR-plaatje monteren is altijd goed voor de motor . Maar een EGR plaatje en een K&N filter leveren géén extra vermogen , laat je dat niet wijsmaken. Doe de test op de vermogenbank !

Een goed geplaatste , voldoende grote intercooler kan zeer zeker +8PK leveren , maar de relatief kleine en toch wel op een slechte plaats geplaatste 102pk intercooler zal denk ik geen +8PK halen .
Maar je zal het verschil zeer zeker voelen bij je 88PK hoor.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door robertTREBOR »

toen ik mijn bus kocht was tie 2 jr. oud.
toen heb ik gelijk die ECR ? dicht gemaakt.
dus geen vieze uitlaatgassen in het inlaatspruitstuk.
omdat er veel lange afstanden mee werden gereden was toen alles nog schoon.

nu weet ik nog steeds niet op die 4 pins luchtweger in dat oude type intercooler past waar een 2 pins inzit :-)


:muur :muur :muur :muur :muur


ben bezig om alles splinternw. bij de vw dealer te kopen als de prijs enigszins meevalt.

weet iemand goed adresje van tuner die de turbo druk zeg 10% kan verhogen, dat help zeker :jumpklap
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5271
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door René »

Ja hoor.

Johan troost is een hele goeie chipper.

René
Gebruikersavatar
t4freak
Berichten: 587
Lid geworden op: 20 aug 2007, 19:04
Locatie: veenoord Drenthe

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door t4freak »

hallo
ik heb een intercoolr van
ebay.de
als je geduld hebt kom je van zelf een goedkope tegen
gr albert
matig uw kinderen denk om mijn snelheid
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat alleen een intercooler van een 102pk plaatsen weinig zin heeft... Immers, als de motor niet meer diesel krijgt bij meer zuurstof loopt ie met meer luchtoverschot dan ie sowieso al doet en daar krijg je niet meer vermogen door.

Als je winst wil hebben kun je wel dmv een intercooler veiliger meer uit je motor halen dmv chiptuning (turbodruk zou ik lekker van af blijven, dat geeft relatief veel thermische belasting (en dat krijg je met een klein intercoolertje niet teniet gedaan)

Het best is een intercooler (al dan niet origineel VW) achter de grille (origineel VW is dan dus die van de 150pk).

Als je een 102pk intercooler plaatst moet je sowieso ook de luchtgeleiding in de motorkap erbij nemen en plaatsen anders krijgt de intercooler geen koellucht en doet ie niets, of erger nog verwarmt ie alleen je lucht.

Ik weet niet of de 102pk ook als korte neus geleverd is, maar de wijsneus is zeker geen beperking voor de 102pk intercooler (zo is ie immers standaard ook geleverd door VW)

Ik zou als je meer wil halen uit je motor eens contact opnemen met Marja, die jongens kunnen aan de hand van jouw wensen de chip op maat tunen voor je en je goed informeren over de voor- en nadelen van eventuele aanpassingen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:Ik denk dat alleen een intercooler van een 102pk plaatsen weinig zin heeft... Immers, als de motor niet meer diesel krijgt bij meer zuurstof loopt ie met meer luchtoverschot dan ie sowieso al doet en daar krijg je niet meer vermogen door.

Als je winst wil hebben kun je wel dmv een intercooler veiliger meer uit je motor halen dmv chiptuning
Een intercooler maakt wel degelijk verschil uit , en je kan er enkele PK's mee winnen , maar enkel (zoals ik eerder al zei) :als de intercooler zo geplaatst is dat hij de lucht effectief ook gaat koelen.
De afgekoelde lucht laat je motor beter presteren , en bovendien houd het de inwendige temperatuur beter ook.
De "standaard" intercooler van bvb de 102PK zal relatief weinig winst opleveren (maar er zal wel wat winst zijn) , omdat de plaats verre van ideaal is .
Wat ook af en toe wel gedaan word = waterkoeling op de intercooler . Er word dan via sproeiertjes water verneveld op de intercooler , waardoor deze nog beter de lucht die erdoor vloeit gaat afkoelen , met een hogere vermogenwinst als resultaat.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

Maar bij een motor die op lucht overschot draait (zoals elke diesel) moet er dan toch bij meer zuurstof (door de intercooler) OOK meer diesel lingespoten worden...... anders kun je toch nooit meer vermogen krijgen..... (of wordt dat bij een VW tdi door meting NA de intercooler automatisch bijgeregeld?)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door robertTREBOR »

ben er achter nu !!

dank voor alle reactie's

ik ga geen intercooler monteren !!!!

gerommel in de marge !! 3 pk meer, hoop werk, en als je pech hebt levert het 5 pk minder op !
denk aan oude intercooler van de sloop , verstopt , verroest , lekkage of misschien zelfs meer
weerstand van de door te stromen lucht !!

gewoon naar tunex.nl

aanbieding tunen gaat gegarandeerd van 88 pk naar 118 pk 250 NM kost 250 euro :gekte

kijk da's 30 pk meer , :gekte dat schiet op !!

dat heeft zin !! , dat geklooi met ouwe intercooler van de sloop pffff. zonde van de tijd en moeite

mee eens ???? :zwaai :zwaai :zwaai
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, niet helemaal.....

Als je 30PK erbij chipt ga je je motor (thermisch en/of mechanisch) zwaarder belasten, als je dat doet MET een (goede) intercooler (en dan zou ik niet voor de 102pk VW-oplossing kiezen) dan kun je van de thermische belasting een deel voorkomen door de IC....

MET IC tunen is beter, ALLEEN een IC heeft mijns inziens niet zo veel zin
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Pascal-141 »

Roger B. schreef:nee, niet helemaal.....

Als je 30PK erbij chipt ga je je motor (thermisch en/of mechanisch) zwaarder belasten, als je dat doet MET een (goede) intercooler (en dan zou ik niet voor de 102pk VW-oplossing kiezen) dan kun je van de thermische belasting een deel voorkomen door de IC....

MET IC tunen is beter, ALLEEN een IC heeft mijns inziens niet zo veel zin
Yep , volledig mee akkoord :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Multivan Generation »

mwaoh,
een interkoeler levert misschien niet echt PK's op,
maar het koppelverschil is wel degelijk merkbaar.

Als Tunex hem naar 118 pk brengt, en je wilt dat gaan doen,
denk dan serieus na over een interkoeler..

En een 4 pins sensor past NIET in een oude 2 pins interkoeler,
of je moet wat vermaken.. Gat is namelijk veel groter..

kijk anders eens naar het artikel over motorische tuning :knipoog


Nog even mijn reactie aangepast
Deze reactie staat in mijn gastenboek op mijn website geschreven:
Op 04-02-'06 vroeg op pad naar Peter om mijn bus motorisch eens flink onder handen te nemen.Deze 110 pk kon wel eens een duwtje in de goede richting gebruiken.Aangezien het een gechipte 88pk is ontbrak er een intercooler.Nadat ik vorige week het een en ander(slangen pakkingen en nog wat ijzerwaren) bij de vw dealer ingeslagen had en de intercooler via marktplaats gekocht had konden we vanochtend aan de slag.Peter,je stelde voor om eerst de luchtinlaat een beetje groter te maken.Dit was zo voor mekaar,vervolgens de egr afgesloten en toen was de intercooler aan de beurt.De slangen monteren en de dempingsmat op maat snijden waren helse karweitjes maar de hele klus was toch in nog geen drie uur geklaard.
Nu had ik veel hulp van iemand met zeer grote ervaring wat de t4 betreft(zeg maar gerust dat ie alles aangepakt heeft).Die bus loopt nu echt als een trein,die intercooler maakt zoveel verschil,ik kan het iedereen met een blauwe I aanraden.Ik was er eerst nog een beetje angstig voor om zulke veranderingen aan m'n bussie te doen,ik heb hem tenslotte toch nieuw gekocht in maart 2003 maar heb er nog geen moment spijt van gehad.Er is geen woord teveel gezegd op je homepage,het klopt allemaal.Ik ben het rijdende bewijs.Peter,1000 maal dank voor alle energie die je erin gestoken hebt.Het was echt de moeite waard.
gr.Johan.........

Dus doe er je voordeel mee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door robertTREBOR »

okay intercooler wel of niet !

ik vind nog steeds dat al die moeite voor 3 pk meer en het geld ca 400 euro de moeite niet loont !

ik hoop deze week even naar tunex.nl te kunnen gaan, mits de drukte met mn werk dit toestaat.

van 88 pk naar 118 pk = 30 pk meer voor nu 225 euro in de aanbieding kijk dan gebeurt er wat onder die motorkap !

dat heeft zin !! geen geklooi in de marge !

ik heb gister apk laten doen, nw uitlaat , brandsoffilter , distributieriem, waterpomp ,spanrollen en dijnamoriem kostte 900 euro.

goede vw specialist ; garage embrechts , ohmweg in alblasserdam, kom er al jaren, echt aanrader !!

maar wilde voor ik laat tunen gewoon alles splinternieuw en exact op tijd, was trouwens nodig ivm 24o.ooo km.

ik laat wel even weten hoe mij die 30pk !! :adhd extra bevalt als de tuning gedaan is. :ikrij
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: intercooler op 88 pk 2500TDI

Bericht door Roger B. (11)61 »

zoals eerder al gezegd, het grote NUT van een intercooler zit 'm niet in het directe toenemen van vermogen /koppel, maar in het reduceren van de thermische belasting zodat die 30pk van de chip minder van de levensduur van je motor afknibbelen....


MET intercooler kun je die 30pk er gerust uithalen, zonder is het waarschijnlijk toch wel een aanslag op je motor (vooral thermisch)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie