Ik vraag me het volgende af :
Een van de eisen voor het voldoen aan camperkenteken is de stahoogte.
Hiermee wordt in de regel voldaan dmv een hefdak, in wat voor vorm dan ook.
Maar, ook dit hefdak, ik ga even uit van een slaap-hefdak is weer een compromis.
Zo vervalt de mogelijkheid van het vervoeren met dakdragers en bv een dakkoffer. Ik weet, er bestaat het zgn. translift systeem, (peperduur en altijd 4 van die alu bevestigingsrails op je hefdak). Dus het kan wel, maar even in de dakkoffer als het hefdak openstaat....nee.
Het slapen met 4 personen in een bus kan, maar is eigenlijk alleen mogelijk met 2 (hele kleine) kinderen. Ik zie in ieder geval bij bijna alle T4campers nog een tentje bijstaan.....Het is gewoon ideaal voor met zijn 2-en.
Het in- en uitklappen van dak en bank is een heel "gedoe", je moet tenslotte toch al je spullen van links naar rechts (lees boven naar beneden ) verplaatsen voordat je weer aan het kachelen bent.
In mijn ogen is de Multivan zo gek nog niet, met de dakdragers en dakkoffer de mogelijkheid om alle "rommel" buiten de leefruimte te houden. Bovendien heb ik op de dakdragers bevestigingen gemaakt voor mijn Fiamma luifel.
Maar...., stel ik wil toch op camperkenteken staan ?
De uitsnijding in het dak moet aan bepaalde minimium maten voldoen (ik geloof 90x100 cm?). Stel dat ik dit gat erin zou maken en vervolgens naar de RDW zou rijden. (Ervan uitgaande dat aan de andere eisen wordt voldaan). Is er dan reden voor om dit niet goed te keuren ? Wie zegt dat er een polyester dak boven moet zitten.....Niet dat ik met een groot gat in mijn dak wil gaan rondrijden. Waarom geen groot glazen schuifdak, zeg maar beginnend achter de voorstoelen. Ik kan dan niet boven in mijn bus slapen, maar slapen doe ik net zo lief of liever in een tent. Bovendien kan de entree onder mijn luifel vallen en kan ik altijd droog mijn bus in en uit.
Zou het dus toegestaan zijn om zo'n groot glazen schuifdak te plaatsen en weet iemand toevallig waar ze te krijgen zijn. Krijg ik dan zo'n lamellendak....dat is weer een dure grap.

p.s. het is natuurlijk geen smoel als het dak open is en je staat daar met je kop door het gat achter je kookplaatje......het gaat even om het idee !