Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

op hol slaande sloten

vragen over de T4
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

op hol slaande sloten

Bericht door freek »

Hoi,
Onze T4 tdi uit 2003 heeft sinds kort het volgende verschijnsel:
Als je met de sleutel in het contactslot en de motor uit de linker deur opent dan gaat het slotmechanisme hevig klikken (zonder dat er vergrendeld-ontgrendeld wordt). Zodra je de deur weer sluit houdt het op. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet,
Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Ron---63---
Berichten: 3819
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
Locatie: IJmond

Re: op hol slaande sloten

Bericht door Ron---63--- »

Freek, heeft mn maatje ook gehad, bleek een breuk in de kabelboom te zijn in je linkerdeur. Nieuwe kost 140 euro :ie :ie
Eerste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=Z4I3UVOV

Tweede T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=OADFWHSA

Laatste T4 http://www.mijnalbum.nl/Album=HF6ONS4V
Sinds 1 mei 2013 onze 2e VW High UP met alle pakketten !! Eerste was 1 jaar oud :)
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: op hol slaande sloten

Bericht door freek »

Hoi Ron,
Was ik al bang voor maar had het toch niet zo snel verwacht. Hoopte op een electronisch defect. Ik zal eens kijken of ik de breuk kan lokaliseren (vermoedelijk bij de scharnieren) en iets kan improviseren.
Groet,
Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: op hol slaande sloten

Bericht door koos 890 »

Freek het kan ook een krom stangetje zijn . Dit is bij mij al twee maal gebeurt.Dan gaat de deur met geen mogelijkheid open .
Reparatie onder garantie bij de dealer/garagehouder.
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: op hol slaande sloten

Bericht door freek »

Koos, ik snap niet helemaal wat je bedoelt: welk stangetje? De deuren gaan bij mij gewoon open ( en op slot) maar je hoort als je dus de deur open hebt en een sleutel in het contact de motortjes van de sloten continue werken zonder dat ze vergrendelen.

Overigens wat mij nog te binnen schiet: is het normaal dat je het electrische raam aan de bestuurderszijde niet open of dicht kan doen als het contact aan staat en de deur is geopend. Om het te sluiten moet ik eerst in de auto gaan zitten en de deur sluiten. Vreemd of normaal?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: op hol slaande sloten

Bericht door Roger B. (11)61 »

lijkt me niet normaal....kabelboom eens goed checken denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: op hol slaande sloten

Bericht door Multivan Generation »

klinkt inderdaad naar de kabelboom,

Zitten de stekkers onder je deurpaneel goed en juist aangesloten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: op hol slaande sloten

Bericht door koos 890 »

Dit is inderdaad de kabelboom . En met de stangetje bedoelde ik het hang en sluitwerk in de deur . Hier gaat wel eens een stangetje krom , dan werkt alles normaal maar je krijgt geen deur meer van slot af. Zogauw je de deur open stuurt gaat deze gelijk weer op slot. Maar in jouw geval is het inderdaad de draadboom .
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: op hol slaande sloten

Bericht door freek »

Hoi allemaal,
Bedankt voor de tips. Ik zal inderdaad eerst maar eens de stekkers controleren. Het feit dat dus het raam (sinds 2 jaar of zo) en nu dus de sloten vreemd doen wijst hopelijk op hetzelfde probleem,
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: op hol slaande sloten

Bericht door koos 890 »

Freek , het zijn waarschijnlijk niet de stekkers maar de draaden in het rubber van de auto naar de deur waar een draad breuk in zit. sterkte :zwaai :zwaai :zwaai
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: op hol slaande sloten

Bericht door freek »

ik heb eindelijk de tijd genomen om de boel te demonteren. Ik moest nu ook wel, want het werd steeds gekker. Vanavond ging het linker raam ook niet meer dicht. Eerst achter de zekeringenkast alle aansluitingen van de kabelboom die uit de deur komt ingespoten en weer aangesloten. Dat hielp niet. Volgende stap was het bekijken van de kabelboom in de deur. Op zich nog wel een puzzel om de deurbekleding eraf te halen. Er staat wel iets op deze site maar bij mij is het toch iets anders. Een duitse site gaf uitkomst: de deurspeaker moet er ook uit omdat daar achter het paneel vastgeschroefd zit. Als je het eenmaal weet is het een fluitje van een cent. De kabelboomaansluitingen in de deur los gemaakt en hem uit het doorvoergat van de deur gehaald. Hierdoor ontstond ruimte om de mantel van de kabelboom terhoogte van de rubber doorvoer eraf te halen. En toen bleek al gauw de oorzaak: 4 draden zijn finaal door en een paar andere staan op breken. Dit weekend dus weer wat te doen. Ik ga de kapotte draden gewoon vervangen door nieuwe zodat de kosten (nieuwe kabelboom schijnt dus erg duur te zijn) beperkt blijven.
Ik vind het overigens wel absurd dat na 5 jaar kabelbreuken optreden bij de scharnieren. Duidelijk een constructiefout. Ik dacht dat alleen franse auto's electrisch slecht in elkaar zaten....
Groet, Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: op hol slaande sloten

Bericht door Multivan Generation »

Als je gaat solderen,
haal dan even de spanning van de accu er af..
Is extra veiligheid :knipoog
Mooi dat je het hebt gevonden :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: op hol slaande sloten

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Als je gaat solderen,
haal dan even de spanning van de accu er af..
Is extra veiligheid :knipoog
Mooi dat je het hebt gevonden :toppie
alleen vanwege doorsmelten twee draden en dan kortsluiting of dacht je nog aan andere gevaren?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: op hol slaande sloten

Bericht door freek »

Wees gerust: voordat ik begon met zoeken en de zekeringenkast naar voren kantelde heb ik de spanning eraf gehaald. Ik vond het toch al een wonder dat er nog geen zekeringen waren doorgebrand. Zelfs de deurspeaker knetterde....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: op hol slaande sloten

Bericht door freek »

Vandaag gesoldeerd: driekwart van de draden moest vervangen worden. Maar het was goed te doen. Alles weer in elkaar gezet en alles werkt weer .....behalve de centrale deurvergrendeling! Heb alles nog eens goed nagelopen/doorgemeten maar kan niets vreemds vinden. Ook de zekering (ik dacht nr 21) is nog goed. Wat kan hiervan de oorzaak zijn? groet, Freek
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie