Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

electrische spiegels

vragen over de T4
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

electrische spiegels

Bericht door joshua »

Hallo ik ben Joshua,
Ik heb mijn t4 omgebouwd tot camper, alles werkt behalve het verwarmingselement van de buitenspiegels.
Ik heb de weerstand gemeten van dit element en het is 2,88kohm erg veel lijkt me.Kan iemand vertellen of het element kapot is?
Met vriendelijke groet,
Joshua
Gebruikersavatar
patje1010
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:47
Locatie: Purmerend

Re: electrische spiegels

Bericht door patje1010 »

Hoi Joshua,

Controleer of je een kabelbreuk hebt in het doorvoerrubber van je linker portier. Komt vaker voor. Je kan ook de deurbekleding er even af halen misschien zit er wel een stekkertje los. Kijk maar ff met de zoekoptie op kabelbreuk ofzoiets dan lees je genoeg en kom je misschien tot een oplossing. Succes met je zoektocht naar het mankement.

Gr Patrick
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: electrische spiegels

Bericht door joshua »

Beste patrick bedankt voor je reactie.
Wat ik alleen niet begrijp is dat wanneer ik de weerstand van de spiegel doormeet ik weerstand meet. Wanneer ik een kabelbreuk zou hebben zou dit toch niet kunnen? En wat ik dus dacht is dat 2,88 kohm zo'n hoge weerstand is (de achteruit is namelijk 1,3ohm) dat het verwarmings element kapot zou zijn. Helaas zelf ben ik niet een technische kenner, dus vandaar mijn vraag.

bijvoorbaat dank,

Joshua
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: electrische spiegels

Bericht door Roger B. (11)61 »

waar meet jij die weerstand dan? op het element of ergens in de auto op een stel draden (en hoe weet je dat je de goede draden hebt? en dat er niets van andere verbruikers nog aan die draden zitten?)

Als je het element wil controleren zou je het glas uit de spiegel moeten nemen en op de losgekoppelde aansluitingen meten (en moeten weten hoeveel je zou moeten meten)

volgens mij is het element gewoon éé'n spoor in een zigzag/kring vorm en kapot = geen verbinding is oneindige weertstand...

Heb je wel spanning op de aansluitpunten van het element?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: electrische spiegels

Bericht door joshua »

ik meet de weerstand op de bedrading rechtstreeks uit de spiegel. Het kan eigenlijk niet anders dat ik de goede draden heb, want het zijn er twee de andere stekker heeft meerdere draden(de spiegel bediening) en deze twee blijven over. Wanneer ik op deze verbinding (stekker direct uit de spiegel) ga meten met de volt meter komt er ook 13 a 14v op, maar als ik mijn ampere meter tussen de plus draad zet en ik zet de achteruit verwarming aan meet ik geen ampere. Zet ik mijn volt meter op - en + dan heb ik bij inschakeling 13/14v.???

Oh ja en mijn begin vraag was eigenlijk wat een standaard weerstand van zo'n element is. Ik hoopte daar uit te halen of dat element heel of kapot zou zijn.
Laatst gewijzigd door joshua op 20 aug 2008, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: electrische spiegels

Bericht door jan517 »

Ja, dan is het element kapot, :nouwatkostdat dat kost ong 50 euro bij de dealer
Namaak ongeveer 20 a 25 euro.
grtzz Jan
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: electrische spiegels

Bericht door joshua »

Wanneer ik het spiegelglas wil verwijderen, moet ik er die gewoon uit wippen met een schroevendraaier? en kan je het element dan gewoon vervangen?
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: electrische spiegels

Bericht door jan517 »

Ja, voorzichtig er uit wippen met iets plats en liefst breder dan een schroevendraaier ivm mogelijke breuk van de spiegel.
Het element is zelf niet te vervangen, deze zit tussen de spiegel en de kunstofhouder waar het element en de spiegel opgeplakt zit.

succes
grtzz Jan
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: electrische spiegels

Bericht door joshua »

Beste Jan erg bedankt voor de tip, ik ga er aan werken, ik neem aan dat ik een imitatie element bij een automaterialen zaak kan bestellen.
nogmaals bedankt .

groeten Joshua
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: electrische spiegels

Bericht door jan517 »

Ik denk niet dat dat gaat lukken. Kun je het beste even op internet zoeken
bijvoorbeeld: http://cgi.ebay.nl/spiegelglas-v-w-t4-a ... 0283053423
of deze http://www.marktnet.nl/L-Spiegelglas-Tr ... 550712.htm
grtzz Jan
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: electrische spiegels

Bericht door koos 890 »

De spiegels zijn gewoon bij de automaterialenboer te bestellen . Deze kosten +/- 45 euro p/st en voor € 96.- heb je het glas + de behuizing kompleet (electrisch + verwarmd ).
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: electrische spiegels

Bericht door Roger B. (11)61 »

joshua schreef: ik neem aan dat ik een imitatie element bij een automaterialen zaak kan bestellen.
Zoals gezegd, het element is niet los verkrijgbaar, je moet het complete spiegelglas vervangen (=spielgel met daarop het verwarmingselement en daarop de bevestigingsplaat)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: electrische spiegels

Bericht door Multivan Generation »

ik heb hier boven nog een spiegelglas met verwarming liggen.
Ik zal de weerstand wel even voor je doormeten, dan weet je iets meer..

Oja is ook te koop.. :knipoog

net nog even gemeten,
weerstand op de aansluit contactjes is 8,6 Ohm
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
jan517
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:04
Locatie: brummen
Contacteer:

Re: electrische spiegels

Bericht door jan517 »

Nou lijkt me geregeld Joshua, daar komen jullie wel uit :yes

succes :zwaai
grtzz Jan
joshua
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 aug 2008, 16:11

Re: electrische spiegels

Bericht door joshua »

Nou het lijkt me al met al duidelijk dat mijn eigen spiegel echt kapot is, ik moet nog even in overleg met de persoon waar ik 2 weken geleden de spiegel van gekocht heb, ben zeker geintereseerd in die andere spiegel, maar moet eerst die persoon even kans geven om voor een passende oplossing te zorgen, erg bedankt voor het meedenken van iedereen.
wordt vervolgd!

Met vriendelijke groet,

Joshua
Plaats reactie