Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

eerste post...

vragen over de T4
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

eerste post...

Bericht door droombus »

Hallo allemaal,

ik ben momenteel druk aan het oriënteren voor een T4. Ik heb het forum al flink doorgepluisd, wat een geweldige hoeveelheid kennis en informatie is hier te vinden :jumpklap

Ik zou graag eens wat meningen horen over verschillen in uitvoeringen en dan met name op (belasting)technisch vlak. Mijn idee is om een bus te kopen en om te bouwen naar camper. Nu las ik al dat het beter is een bus te kopen van na 1997 ivm gegalvaniseerd plaatwerk. Motorisch gezien ben ik er nog niet helemaal uit. Welke motor / PK's zouden jullie aanraden voor een camper?
Dan nog het belasting-technische verhaal. Er zijn een aantal scenario's mogelijk:
1)-marge auto kopen in Nederland en ombouwen tot camper
2)-btw auto kopen in Nederland en ombouwen tot camper
3)-auto in Duitsland kopen en invoeren, dan ombouwen naar camper
4)-camper uit Duitsland kopen en invoeren

aangezien ook bij mij het geld niet op de rug groeit, vraag ik me af wat nu het meest gunstig is. Waar ik op dit moment aan denk is:
T4 2.5TDI 102PK
max. 150000 km
bouwjaar 2000-2003
max. prijs (incl invoeren, bpm, etc) +kosten ombouwen naar camper 14.000 euro

groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2372
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: eerste post...

Bericht door spyke »

welkom droombus hier kun je je droom waar maken topforum :jumpklap :yes :T44EVER :T54LIFE :wjw
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: eerste post...

Bericht door René »

Hallo Droombus, ik denk dat je bus echt een doom zal blijven,

Een bestaande T4 van het genoemde bj zal ca al het bedrag kosten wat je max wilt uitgeven.
Tel hierbij de BPM betaling bij.
Ook een camper interieur zul je nog aan moeten schaffen al dan niet compleet met klapdak (hier zijn al meerdere oplossingen voor)
Ik denk als je het zo stelt dat er een iets ander bedrag te voorschijn zal komen als je je zelf nu voorspiegelt.
Het wordt of je eis bijstellen qua bj of je eis qua max bedrag naar boven bijstellen.

Ik wil hierbij je droom natuurlijk niet afnemen, maar echt realistisch is het in mijn ogen niet.
Even goed heel veel succes met de zoektocht natuurlijk.

René
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

Hallo René, misschien heb je wel gelijk dat het wat aan de krappe kant is. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de uiteindelijke uitvoering. Als je bijvoorbeeld deze bus neemt, die is inclusief btw 8600 euro. Dan blijft er nog 5400 over voor een hefdakje en een eenvoudig camper interieur, dus wat dat betreft is het best mogelijk.
Gebruikersavatar
predikant
Berichten: 205
Lid geworden op: 13 okt 2007, 18:15

Re: eerste post...

Bericht door predikant »

Welkom droombus. Ik heb het hele project inmiddels achter de rug.
Hoe zit het bij jou met de BPM :ie als je hem als camper laat keuren?

T4 4 ever, Christ 4 Eternity
Gebruikersavatar
patje1010
Berichten: 235
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:47
Locatie: Purmerend

Re: eerste post...

Bericht door patje1010 »

Hoi Gijs,

Misschien heb je wat aan mijn bus. Bouwjaar 2002 is wat je zoekt alleen de kmstand is iets hoger. Het is een 8 persoons en je hebt GEEN BTW en BPM meer te betalen. Alleen nog ff ombouwen haha ff. Vrpr €8500 en dan hou je nog wat over voor je droombus.

Gr Patrick
Laatst gewijzigd door patje1010 op 21 aug 2008, 21:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: eerste post...

Bericht door laurens »

Als je van de bus uit jouw voorbeeld een camper wil (laten) maken zal je er toch ook wel zijramen in willen hebben? Lijkt me dus minder geschikt. En dit is een bedrijfswagen dus zal je nog moeten afrekenen bij de fiscus. Voor 14.000 euro moet je echt wat verder terug in de tijd
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: eerste post...

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, kijk eens op de site van http://www.poptop.nl dan krijg je een beetje idee van prijzen van bestaande campers. Voor 14000 euro kan je wel een bestaande camper kopen maar......
geen TDI etc. etc.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: eerste post...

Bericht door Roger B. (11)61 »

welkom Droombus....

je bent nog een optie vergeten, die kwa keuringskosten iets goedkoper is...

bus uit duitsland halen, ombouwen naar camper en dan invoeren
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste post...

Bericht door Multivan Generation »

Hallo René, misschien heb je wel gelijk dat het wat aan de krappe kant is. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan de uiteindelijke uitvoering. Als je bijvoorbeeld deze bus neemt, die is inclusief btw 8600 euro. Dan blijft er nog 5400 over voor een hefdakje en een eenvoudig camper interieur, dus wat dat betreft is het best mogelijk.
Allereerst welkom :toppie

inclusief BTW 8600 euro, daar komt dan nog de rest BPM van zeg 2000 euro overheen, dan kost die bus al
10600 Euro. Dan hou je dus nog 3400 euro over voor de ombouw.
Slaaphefdak kost rond de 1800 euro gebruikt.
Belastinghefdakje kost rond de 700 euro nieuw.

Dus dan wordt het een iets ander verhaal he :knipoog
Maar leuk blijft het wel.. puzzelen, uitdenken, realiseren...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

Bedankt allemaal voor jullie reacties

@ predikant: weet ik niet, want ik moet nog eerst kijken wat de beste manier is.

@ laurens: daar heb je natuurlijk gelijk in. Voor zover ik het goed heb uitgerekend komt er nog in ieder geval zo'n 1400 bpm op in dat geval

@ Henk Peter: Ik heb die site al eens gezien, maar vind de prijzen die ze voor bestaande campers vragen niet echt in verhouding staan tot wat je er voor krijgt. Ik denk dat die prijzen meer gebaseerd zijn op de grote vraag erna dan op de intrinsieke waarde. Als je bijvoorbeeld die groene bus pakt, 1996 102pk, 180000 km gelopen, die kost zo'n 26000 euro. Als je daar de waarde van de auto zelf afhaalt, laten we zeggen 7 mille (ter vergelijking hier een nieuwere auto met minder km voor 7500), zou je voor de inrichting dus nog 19 mille kwijt zijn. In mijn ogen bouw je voor dat geld makkelijk een nieuw en dus ongebruikt interieur en houd je nog over.

@Roger: kun je dat nader omschrijven? Betekent dit dat ik de bus naar Nederland moet brengen en in een hal ombouwen naar camper en dan pas invoeren?

@Multivan Generation: belasting hefdak 700 euro? wat bedoel je daar mee?

al met al ben ik wellicht iets te optimistisch :bonk maar goed, als ik maar lang genoeg wacht kan ik misschien toch een busje scoren uit bouwjaar 2000
groeten,
Gijs
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: eerste post...

Bericht door Multivan Generation »

belasting hefdak, bedoel ik mee, een dakje wat aan de minimale eisen voor de belasting volstaat,
om aan de eisen voor het kwart-tarief; de stahoogte te kunnen voldoen.

Een dakje van 90 cm bij 100 cm dus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: eerste post...

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ben het wel met je eens als je de mogelijkheden hebt om zelf een camper te bouwen je veel voordeliger uit bent.
En dan kan je nog best uitkomen op een 2000 model ! Veel succes verder ! :ikrij
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: eerste post...

Bericht door Reny »

Heb ergens op marktplaats een complete camper inbouw voor een T4 gezien, weet alleen niet of dat incl hefdak is. Maar je was ergens rond de 4000 euries kwijt. Interieur, kabelboom e.d. Volgens mij staat zo'n advertentie er regelmatig op. Je kunt trouwens ook een camper importeren uit Duitsland.
fotogalerij 1120
droombus
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 aug 2008, 14:27

Re: eerste post...

Bericht door droombus »

ik heb net even gekeken. Lijkt erop dat er een bedrijfje zit in Hattem dat schade t4's opkoopt. Ik zie er een compleet interieur voor ca. 3500 te koop staan :jump
Plaats reactie