Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aceton in diesel

vragen over de T4
Plaats reactie
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

aceton in diesel

Bericht door Peter Coddens »

hier en daar al eens gelezen op internet.
70 liter diesel + ong. 100cc aceton zou een aanzienlijke winst in verbruik opleveren. Ongeveer 10 procent.

Vraag me af als die aceton niet schadelijk is voor leidingen en motor.

Wat denken jullie hiervan?

Ik durf het eigenlijk niet echt proberen, maar 10 procent winst in verbruik lijkt met wel wat...
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Bericht door Peter 887 »

En hoe zit het met een benzinemotor.
Verdamt de aceton niet snel uit je brandstof?
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: aceton in diesel

Bericht door Beckontheroad »

Vraag me af als die aceton niet schadelijk is voor leidingen en motor.


gevonden op wetenschapsforum:
"Gast

BerichtGeplaatst: Ma 31 Okt 05, 12:58 Onderwerp: Reageer met quote
In reactie op berichten op dit forum dat TNO bevestigt dat aceton in de tank de auto zuiniger maakt. Hoewel ik de uitzending van De Wereld draait door niet gezien heb, weet ik wel wat ik besproken en bevestigd heb gekregen van de redactie ervan.
Ik heb namens TNO aangegeven dat we GEEN onderzoek hebben gedaan naar de verbruiksverschillen met of zonder aceton in de tank NOCH onderzoek naar de schadelijkheid van het aceton-brandstofmengsel (dat plastics week kan maken) voor het motorsysteem van tank tot motor. Daarover heeft TNO dan ook GEEN uitspraken gedaan. Op de vraag of aceton gevaarlijk is heb ik bevestigend geantwoord, maar ook dat het niet gevaarlijker is dan benzine als je het opslaat. Mengen buiten de tank of overgieten is het gevaarlijkst.


Maarten Lörtzer, persvoorlichting TNO"
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Peter Coddens
Berichten: 52
Lid geworden op: 12 feb 2007, 15:35
Locatie: Torhout

Bericht door Peter Coddens »

Werkt alleen bij diesel.

Het principe is dat de aceton de oppervlaktespanning van de diesel vermindert waardoor de diesel in kleinere duppeltjes verstuift in je motor en aldus beter verbrandt. In theorie moet dit ook een vermogenwinst opleveren, maar uit de fora die ik las is dit in praktijk niet of nauwelijks merkbaar.
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Ik heb dat inderdaad ook een tijdje toegepast en moet zeggen het rijd wel stiller en de motor trekt beter.

De verhouding is 0,15% bij een diesel en bij een benzineinjectie 0,1%
Dus bij 80 liter diesel 120ml aceton. En bij 60 liter benzine 60ml aceton.

Kijk alleen goed uit bij het mengen, gooi niet achteloos de aceton in de vulopening, maar meng het vooraf met wat diesel in een aparte jerrycan.
Het is inderdaad in pure vorm ietwat agressief in aanraking met het kunststof van de tank en leidingen. Eenmaal in de 0,15% verhouding is de agressiviteit ook meteen weer een stuk minder.

Ik gebruik tegenwoordig twee keer per jaar een schoonmaakmix van brandstoffen.
77 liter diesel, 2,5 liter benzine en 120ml aceton en een busje 400ml Forté Diesel Fuel Conditioner (een kerosine derivaat). Na 100 km stevig doorrijden gaat-ie dan direct voor de keuring. (een keer per jaar)

Meer info over de conditioner: Forté

Kijk ook eens onder de menu keuze op de openingspagina naar het oude T4 forum in PDF formaat. Daar staan diverse discussies over aceton toevoegen in. Veel lees plezier.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

"Ik gebruik tegenwoordig twee keer per jaar een schoonmaakmix van brandstoffen.
77 liter diesel, 2,5 liter benzine en 120ml aceton en een busje 400ml Forté Diesel Fuel Conditioner (een kerosine derivaat). Na 100 km stevig doorrijden gaat-ie dan direct voor de keuring. (een keer per jaar) "

Ik heb hier een jerrycan met Kerosine staan,
gaat af en toe ook wat door de diesel heen.

maar benzine durf ik niet.
Is wel goed hoor af en toe het brandstofsysteem schoon te maken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie