Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring met ANWB/Route Mobil

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door Harm »

Ik zal het komende jaar wel veel in het buitenland onderweg zijn met m'n bus en zou graag weten wat de ervaringen zijn met de diverse soorten ondersteuing bij pech onderweg, met name in het buitenland.
Ik ben nog nooit lid geweest bij de ANWB e.d. en heb ze nog nooit nodig gehad (en toch al 30 jaar op de weg). Ik begin er nu toch over te denken.

Stel dat ik in het buiteland stil kom te staan langs de snelweg, wordt ik dan eventueel gratis afgesleept.
Kan het zijn dat de ene of andere pech-hulpclub problemen heeft met particulier grijs kenteken?

Graag jullie advies en eventuele tips.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door René »

Route mobiel doet geen bedrijfswagens. Ben je gauw klaar denk ik.
( had dat ze net op de markt kwamen het ook geprobeerd, maar helaas. Hield op voor mij, of het nog zo is weet ik eigenlijk niet.

René
FastFWD
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 mar 2008, 23:52

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door FastFWD »

roetmobiel is garageafhankelijk, je auto word altijd afgesleept en word niet gekeken naar een evt mankement
spike
Berichten: 91
Lid geworden op: 15 feb 2008, 19:37

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door spike »

ik heb zelf erg goede ervaringen met anwb
maar als je buiten nederland gaat moet je wel europahulp hebben geloof ik
en wellicht een reis en kredietbrief van anwb dan heb je ook recht op vervangend vervoer
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door HarryF »

In Nederland ben ik al jaren lid van de ANWB, waarom..... kwee niet.
Wel vroeger 2x gebruik van gemaakt voor autootje van mijn vrouw, waarmee mijn zoon toen reed en de motor het begaf. (gat in zuiger) Keurig afgesleept en thuisgebracht. Er werd toen geen rekening gehouden met wie reed, of tweede auto. Tegenwoordig staat het op naam van de bestuurder, dus ik ben verzekerd van hulp in welke auto ik ook rijdt. Tenminste dat is mijn ervaring. 'k Werd ook keurig geholpen toen ik in het autootje van m'n dochter eens pech had (dochter is geen ANWB-lid). Als mijn vrouw echter (tegenwoordig) in "mijn" auto rijdt moet ze zelf (aanvullend) ook lid zijn (en dus extra betalen) Dit alles dus voor binnen Nederland.

Voor mijn California ben ik voor buitenlandhulp verzekerd via een aanvulling op m'n normale autoverzekering. ANWB hanteerde vol jaartarief vanaf september (toen ik voor het eerst echt verder weg ging (Griekenland)) tot vervaldatum 31 dec. Ook moest ik extra betalen omdat mijn campertje ouder was dan (ik meen) 10 jaar. Een buurman zette mij op het spoor van "aanvullend verzekeren" via mijn normale autoverzekering en dat heb ik toen gedaan. Betaal hiervoor nog geen 20 eur. Geldt dan ook nog eens voor mijn beide auto's (uiteraard mits beide verzekerd bij dezelfde maatschappij). Voorwaarden zijn goed, zo nodig vervangend vervoer, bij te grote schade auto retour naar Nederland Ook als de chauffeur "wegvalt" wordt retour geregeld.
Leek mij een zeer goede en niet dure oplossing. Leeftijd van de auto vond men geen punt.

suc6 HarryF :driveT4
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door laurens »

Als mijn vrouw echter (tegenwoordig) in "mijn" auto rijdt moet ze zelf (aanvullend) ook lid zijn
Wij hebben maar een lidmaatschap. Ik heb al eens hulp gehad met de T4 (gaskabel was gebroken) en pas reed mijn vrouw een band aan gort met haar auto, ze had geen kaart bij zich (zat in mijn zak) maar ik heb het nummer doorgebeld en de wegenwacht legde zonder probleem haar reservewiel er op.

goede service dus of mazzeltje?
Laurens Geleynse T4-Westfalia, bouwjaar 2002, 102 pk (zilveren) Tdi
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door Roger B. (11)61 »

slechte ervaring met de reparaties die anwb langs de weg uitvoert en hoe ze je helpen.

bij op hol slaan van een tdi motor omdat ie olie via de carterontluchting blaast de slach van luchtfilter naar turbo losmaken en opzij leggen, olie bijvullen en de klant terug naar huis laten rijden, kilometer verder olielampje aan (omdat ie de olie nu de straat op pompte) en vervolgens weer de wegenwacht laten komen, nee ophalen met transporter was niet nodig, hij sleepte wel (30km over de snelweg met 2 ton erachter die geen bekrachtiger op de remmen heeft omdat de motor niet kon lopen) achteraf koppakking oorzaak en gevolgschade krukas zonder olie gelopen--> lagerschade

Losgelopen krukaspulley, wegenwacht erbij, dat zette hij wel even vast, hij met gewoon rateltje er aan gehengst en klant op weg gestuurd...... liep dus weer los aangezien bij die auto de bout met 600nm vast moet (en dat trek je op je rug met een gewoon rateltje echt niet) maar niets tegen de klant zeggen, gewoon op weg sturen met de woorden, hij is weer goed hoor........

daarbij heb ik de drie keren dat ik zelf in NL de anwb nodig gehad heb minimaal een uur gewacht voor er iemand kwam.

In principe ben je bij de ANWB als persoon aangesloten, ongeacht in welke auto je rijdt (zeggen ze in hun eigen reclames)

Ik heb de pech gehad dat ik met een oldtimer (eigendom) een T5 met aanhanger (klapband met de aanhanger) en een chrysler voyager de anwb nodig gehad heb binnen één jaar..... toen ik met de voyager stond kreeg ik te horen dat ze me niet zouden komen helpen omdat ik te veel auto's had omdat dit het derde kenteken was binnen een jaar waarmee ik hulp nodig had (dat ik die auto's achtereenvolgens reed en niet gelijktijdig in bezit had maakte niet uit)
na flink zeiken en zeuren kwam er wel een WW, maar zou die me alleen helpen als ik kon aantonen dat ik zelf eigenaar van de voyager was..... Op mijn vraag hoe ik dan hulp kon hebben als ik meer auto's zou hebben kreeg ik het antwoord dat ik dan een bedrijfslidmaatschap moest afsluiten........... :zwaai nadat ik geholpen was opgezegd..............

In het buitenland is de ondersteuning volgens mij goed geregeld, duurt wel even omdat er wat heen en weer gebeld wordt, maar je wordt geholpen.

Nu zit het bij de verzekering er bij voor een paar eurocent per dag heel europahulp die sturen een garage uit de buurt die je komt helpen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door j.d.hukema »

Ben zeer tevreden over de anwb :klappen :yes



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door Donald4Motion »

de WW helpt al langer dan wie dan ook mensen en hun voertuigen op gang.
Ik heb vroeger ook een paar keer goed gebruik en misbruik gemaakt van hun :toppie
En waar gewerkt wordt worden vaute gemaakt, dat heb je overal toch. :yingyang
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door harry t5 191 »

Ik ben ook zeer tevreden over de ANWB !
Op zaterdag om 12 uur s'middags in Frankrijk de motor kapotgelopen :muur (jawel,spanrol)
s Avonds om 23.00 uur auto+caravan weer thuis!

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
Hans de Looij
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2007, 21:53

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door Hans de Looij »

Als je veel naar het buitenland gaat met je zeker lid worden van de ANWB. Ze hebben meerdere steunpunten o.a Munchen, Lyon en Barcelona. Daarnaast zijn de aangesloten bij alle andere zusterclubs (de buitenlandse ANWB's) en heeft de ANWB overal consuls. Dit zijn Nederlanders die in het buitenland wonen, de taal spreken en die je altijd kunnen helpen. Dit netwerk is in de afgelopen 125 jaar opgebouwd en zal en kan nooit worden gekopieerd door Route Mobiel. Je moet echter lid worden van de ANWB en je moet Europa service nemen. Het is het allemaal dubbel en dwars waard, want bedenkt maar eens als je ergens in the middle of knowwhere staat in Europa ...... dan is het heel prettig als je een ANWB steunpunt kunt bellen. Niet over twijfelen!
nicole
Berichten: 153
Lid geworden op: 17 okt 2008, 15:39
Locatie: Waar mijn neus naar toe gaat !

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door nicole »

Hallo,
Ik heb een aantal keren in het buitenland met de ANWB te maken gehad.zeer positief we zijn enorm goed bijgestaan.
1 keer met mijn vorige auto dat was met een opel combo ,ik was bijna op de plaats van besteming gekomen en mijn gewoonte is altijd te zorgen dat de auto een volle buik heeft en dat ik niet zonder brandstof kom te zitten in de pyreneeen.
Na nadat ik had getankt (bleek naderhand dat er bij dat pompstation na dat het geregend had, water in de brandstoftanks was gelopen). ben ik nog 2.5 km gereden tot op de plaats van besteming bij een evenement. Ik zou hier een aantal dagen bleven en ik slaap dan in de auto. Hij reed niet lekker er naar toe en had witte rook uit de uitlaat. Auto nagekeken kon niets vinden. De dag daardoor gebracht. Toen we wilde uit eten gaan, starte de auto niet meer, Anwb gebelde ,depanage kwam maar kon het probleeem niet ter plaatse oplossen, de auto werd opgeladen naar de garage we zouden de volgende dag uitluitsel krijgen. Ik heb met mijn vriend op het evenementen terrein geslapen in een lekker bed met vers stro,ik wilde daar de volgende dag nog op dat evenement blijven,daarvoor was ik speciaal gekomen. einde van de dag met de anwb gebeld bleek volgens de opel garage te Pamier dat de brandstofpomp kapot was en dat een revisiepomp of een nieuwe pomp besteld moest worden met de reparatie zou dit meer dan een week gaan duren. Daarbij kwam de de kosten ten opzichte van Nederandse begrippen erg hoog waren. Zoveel zelfs dat we het idee kregen dat ze ons als toerist extra veel zouden berekenen, hetgeen achteraf ook bleek te zijn want de branstofpomp bleek achteraf niet kapot te zijn.ik kon de auto ook laten maken bij mijn eigen garage in NL.Daar had ik meer vertrouwen in. Leenauto gekregen en heb hier de rest van de 3 weken mee gereden. Mijn garage in Nederland had tegen 1/3 van de kosten in Frankrijk de auto gerepareerd.

Alle kosten, voor het wegslepen transport naar Nederland en van de leenauto waren gedekt we hebben toch nog een fijne vakantie gehad dankzij de de Anwb.

De Tweede keer was het weer in frankrijk, kerstavond er lag sneeuw op de weg ter hoogte van Bourg en Bress afslag naar Grenoble,ik reed net op de linkse baan toen de electronische dieselpomp het begaf. Ik kon gelukkig goed naar rechts uitwijken tot op de vluchtstrook normaal is het op dit punt erg druk.

De bus werd weggesleept maar de garages waren tijdens de Kerstperiode gesloten. Nadat we kontakt hadden gehad met het steunpunt te Lyon weren we met een taxi naar het vliegveld gebracht waar we nog net op tijd een leenauto tot onze beschikking kregen. Na de Kerst kregen we te horen van de garage dat de electr.injec. pomp besteld moest worden. Hetgeen betekende dat de auto pas klaar zou zijn als we weer Frankrijk verlaten zouden hebben. We zijn toen met de leenauto naar onze ein bestemming en naar huis kunnen rijden. Fijne Kerstdagen in Frankrijk genoten zonder zorgen. De ANWB regelde alles.

Ook hier waren weer alle kosten gedekt en de service die de ANWB leverde was gewoon goed.

De derde keer dat we een beroep op de ANWB deden, was na een overval ;met geweld tijdens de vakantie in Frankrijk, mijn vriend en ik werden toen door meerdere personen in elkaar geslagen. Nadat we aangifte bij de politie gedaan hadden, werd eerst gezorgd dat mijn vriend en ik de nodige medische zorg kregen. Het steunpunt in zowel Lyon als Nederland gaf een goede begeleiding vooral op juridsch aspect.


O ja ,ze hebben ook nog een keer de vw overgestard in Nl toen de accu plat was.
En ook nog diverse keren naar mijn technische storing uit vallen van electrische systeem ,(dat bleek na bezoek aan het forum relais 109 te zijn) Dit hadden ze niet gevonden.

Al met al ben ik dik tevreden bij de ANWB

Groetjes Nicole
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door Harm »

Iedereen alvast bedankt voor de ervaringen.

Ik zal eerst eens kijken welke mogelijkheden mijn verzekeraar biedt, eventueel met een uitbreiding op de polis.
Met name de hulp die de ANWB en haar zusterorganisaties kunnen bieden in het buitenland klinken me ook goed in de oren.
Mijn grootste angst is dat ik stil kom te staan op de autobaan en niet verder kan ( ik kom vooral veel in Frankrijk). Heb je dan niets geregeld dan ben je geheel overgeleverd aan de sleepdiensten daar, met alle financiële gevolgen van dien.

Wat is de zin van de internationale reis- en kredietbrief? Ik heb het idee tot nu toe altijd gehad dat er, indien nodig, geld wordt voorgeschoten wat later terugbetaald moet worden.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Ervaring met ANWB/Route Mobil

Bericht door frank884 »

Ik ben verzekerd bij unive
en had mijn polis uitgebreid met pechhulp buitenland (voor 18.30 euro)
1x gebruik van gemaakt en werkte goed, werd met kapotte wapo op de 1.9TD opgehaald door de plaatselijke VW dealer.

op aandringen van mijn vrouw (nadat de diesel was bevroren dit jaar)
ook nog de aanvulling pechhulp binnenland erbij genomen voor mij hoeft binnenland niet,
maar ja vrouwen aan een "kapotte" auto.... en dat kost 39 euro
voordeel van een aanvulling op de bestaande autoverzekering is dat je niet een aatal zaken
dubbel gedekt hebt, bij anwb en op de autoverzekering, en dat je maar 1 aanspreekpunt nodig hebt.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie