Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu vervangen

vragen over de T4
Fokko
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:05

huishoudaccu vervangen

Bericht door Fokko »

ik overweeg de huishoudaccu (semi-tractie van 102AH) te vervangen: nu kan ik ong 3 dagen, 2 nachten, stroom gebruiken voordat ik weer een ritje moet maken om de accu op te laden.
Ik las in Promobil over een speciale accu, ook onderhoudsvrij, met spiraalvormige platen, met een "droge" vulling, dus veiliger, die bovendien veel langer zijn capaciteit afgeeft en sneller is opgeladen.kortom: veel voordelen en alleen de prijs als nadeel.
het gaat hier om het merk Optima Yellow Top 4.2. Ook in Nederland leverbaar, o.a. in Papendrecht. zie http://www.onderhoudslader.nl
heeft iemand al ervaring met deze accu?

zijn de claims waar, of is de reclame mooier dan de werkelijkheid?
Fokko
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Dit zijn de gegevens:

Lengte: 245 mm
Totale lengte: 254 mm
Hoogte zonder polen: 173 mm
Hoogte incl. polen: 200 mm
Breedte: 172 mm
Totale breedte: 175 mm
Nominale spanning: 12 volt
Koudstartstroom: 765 EN
Capaciteit: 55 Ah vergelijkbaar met 90-100ah traditionele accu
Reserve capaciteit (BCI): 120 min
Gewicht: 19,5 kg


55Ah vergelijkbaar met 90-100Ah :nuts
En jij hebt eentje met 102Ah?
Je gaat er niet bepaald op vooruit!
Trouwens 3dagen/2nachten vind ik uitstekend :klappen

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Optima Batterijen zijn altijd uitgerust met Spiralcell Technology. Dit betekent dat 100% zuivere loodplaten in een spiraal gewikkeld worden, waardoor zeer compacte cellen ontstaan. Het accuzuur wordt geabsorbeerd door glasvezelvlies dat als isolator wordt gewikkeld tussen de platen. Door deze constructie ontstaat een extreem lage inwendige weerstand. Hierdoor kan de Optima accu veel grotere traditionele accu’s vervangen.

De zelfontlading van de accu is bijzonder gering. Zelfs indien de accu een jaar niet gebruikt wordt, presteert hij optimaal en levert in de meeste gevallen nog voldoende startstroom.



Die laatste zin:
In de meeste gevallen nog voldoende :nuts
Hij heeft dus wel zelfontlading lees ik eruit :bonk
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

"100% zuivere loodplaten "
"Dit betekent dat de Optima accu's veilig zijn voor mens, machine en milieu"
:groteogen

Volgens mij is het een loodaccu van 55 Ah (iets anders geconstrueerd) en niets anders.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Leo45 »

In een nieuwe California Coach past een accu van 185 Ah....

Ik heb er onlangs een centurion van 185Ah ingezet deze:
http://www.centurion-akku.nl/products/navilinks.htm#

De x-celler hoelang die het volhoudt weet ik niet, gelijkertijd heb ik dat rare relais vervangen voor een cyrix van victron.
Aan de paal wordt nu ook de startaccu geladen, afgelopen weekeinde getest en alles werkt prima zelfs nog na 3 dagen,
in de zomer ga ik het langer proberen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Dan ben ik ook benieuwd wat het volgende betekend:

"Reserve capaciteit (BCI): 120 min "

BCI?

"Welcome to the Web site of Battery Council International, the trade association for the lead-acid battery industry. BCI is a not-for-profit organization whose mission is to promote the interests of the international lead-acid battery industry. With more than 175 members worldwide, BCI brings together representatives of many of the kinds of businesses that are involved in the lead-acid battery life cycle, including manufacturers and recyclers, marketers and retailers, suppliers of raw materials and equipment, and industry consultants.

BCI is the authoritative source of battery-related information in many areas. Through its committees and research arms, it researches, develops and publishes technical data, engineering standards, marketing practices, trade issues and governmental and legislative initiatives."

http://www.rtpnet.org/~teaa/battery.html
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door HarryF »

Ben het met Egbert&Manon eens. Mijn accu houdt het ook ongeveer 3 dagen vol (bij gemiddeld lekker weer). Vind ik geen probleem omdat ik dan normaal gesproken al weer rijd :ikrij of anders aan de 220 volt ga hangen. E.e.a. is gezien de energievraag ook vrij normaal.
M.a.w. Je accu is m.i. nog in goede tot zeer redelijke staat. Als ik h'm (later) zou vervangen, dan door een originele. Dit om te voorkomen dat de Westfalia elektronica "op hol slaat" Ik weet nl niet of je het display voor die accu kunt instellen cq voor de gek kunt houden. (immers lagere inwendige weerstand) Of heb jij die elektronika niet in je bus??
Daarnaast.... 55 Ah is nooit identiek aan >100 Ah. Ook al zou je hem langer/dieper kunnen ontladen.... dit verschil is echt te groot om identiek te kunnen zijn. Wellicht door de kleinere inwendige weerstand geldt dit wel voor kortstondig gebruik als startaccu, daar wil ik af zijn.

Advies, doe iets anders leuks voor >200 Eur. :driveT4

Suc6 HarryF :zwaai
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Leo45 »

De restcapaciteit wordt gemeten door de stroom en de spanningsval, ofwel bij een grotere accu zakt de spanning langzamer dan bij een kleine.
Maakt mij niet zoveel uit of de accucapaciteit goed wordt aangegeven belangrijkste is goed laden met de dynamo of aan de paal en dat daarna de rustspanning van de accu goed wordt aangegeven.
Kortom deze zomer ga ik het langer proberen zonder stroom van de paal maar wel met kleine stukjes rijden tussendoor een kijken of ik helemaal nooit meer die dure aansluitingen hoef te betalen.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Harry62 »

De Optima is een prima accu. Ze zijn er in geel, rood en nog een kleur.
Het mooie is dat ze echt gesloten zijn en dus in vele standen te monteren zijn.
De vertegenwoordiger zegt zelfs dat ze op de kop te monteren zijn.
Verder zijn ze schokvast, kleiner en lichter dan normale accu's.
Maar dit alles is dus ook duurder en de levensduur is vergelijkbaar met een 'gewone' accu.

En de BCI is een soort standaard. Capaciteit, afmeting en stroomsterkte (geloof ik) uitgedrukt in een getal met letter
De Varta blauwe accu stond eerder wel eens zo'n getal op 22D, of 24B. Het is bijna vergelijkbaar met een Din, EN of SAE norm.
Alleen bij BCI zit ook het volume en afmeting

Maar voordat de vraagsteller de accu gaat vervangen zou ik die eerst eens laten doormeten.
Kleine moeite en kan veel besparen.

Verder worden de laatste tijd veel van die automatische acculader verkocht. Deze laden ongeveer 1,5 tot 3 Amp/h.
Maar kijken om de zoveel tijd of de accu vol is. Deze kun je dus een hele lange tijd aangsloten houden.
Ik heb er nu 3 jaar één op de motor accu en hij start nu elk voorjaar direct. De accu is 4 jaar oud.
Normaal kon ik om de 2 of 3 jaar een nieuwe accu kopen. Laders kosten ongeveer € 60,-
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Multivan Generation »

moet je nu, als je een gel accu hebt, een speciale acculader gebruiken?

en zo ja, waarom is dat?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Harry62 »

Multivan Generation schreef:moet je nu, als je een gel accu hebt, een speciale acculader gebruiken?

en zo ja, waarom is dat?
In principe moet je ander soort lader hebben. Maar als je een lader hebt die niet te veel laadt
dan moet het goed gaan. Die laders waar ik het over heb zijn goed geschikt hiervoor.

Het waarom zit in de warmte. Boven de 20 graden en een hoog laadtvermogen gaat de gelaccu
toch te veel gas produceren. En dat wil je niet. Anders had je ook wel een gewone accu kunnen nemen.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Leo45 »

Gelaccu's mag je met een maximale laadstroom van 1/10 van de capaciteit laden.
Dat heeft te maken met de gasvorming en de temperatuur.
In gewone vloeistofaccu's kan het gas eenvoudig weg maar daarom zijn ze niet geschikt om zomaar in te bouwen.
Gelaccu's genereren ook gas maar dat wordt ook weer geabsorbeerd als je er voor zorgt dat de laadstroom niet te hoog is.

Vandaar die 1/10 v/d capaciteit. Een gewone westfalia lader geeft maximaal zo'n 8A af dus kan dat makkelijk op elke gelaccu,
Immers met mijn 185Ah blijf ik onder de grens van 1/10 probleem is alleen dat als ik de accu wil laden via de lader dat langer duurt.

Kortom elk voordeel heb z'n nadeel.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door HarryF »

't Is allemaal prachtig wat ik lees, maar.... wie weet zeker wat er wel en niet met de originele Westfalia lader+ display boven de voorruit kan worden aangestuurd.
Via de dipswitches kan er, voor zover ik weet, gekozen worden uit 2 soorten accu's en ook nog of het er 1 is of dat het 2 parallel betreft.

't Is natuurlijk wel handig als dit ook allemaal nog blijft werken.

Wie weet het zeker...??!! :politie

harryf
Laatst gewijzigd door HarryF op 23 apr 2009, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Egbert&Manon »

Ik ben hier 1 jaar geleden mee bezig geweest, maar kon niet genoeg info vinden.

viewtopic.php?f=2&t=11123&hilit=plafondkastje#p58636

Wellicht kun jij er iets mee :toppie

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Fokko
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 okt 2008, 19:05

Re: huishoudaccu vervangen

Bericht door Fokko »

Iedereen bedankt voor het reageren. Wat ik eruit kan concluderen is: de huidige accu nog niet vervangen en zeker niet door deze dure variant. De (beloofde) voordelen wegen niet op tegen het grootste (zekere) nadeel: de hoge prijs.
Fokko
Plaats reactie