Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koeling en andere (elektronische) perikelen

vragen over de T4
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

Beste weetje wellers,
Een paar problemen met de T4 camper, 2.4 AAB, 1996, hebben zich tijdens de rit naar Val Thorens (Zuid Frankrijk) (ongeveer 3000 km v.v.) hebben zich voorgedaan.
Tijdens de heenreis, op het laatste stukje, de zware klim naar boven, hadden we ineens geen koelwater meer. Volgens mij was de rubber ring in de afsluitdop van het expansievat door de gloeiend hete motor er onder druk uitgeduwd en was al het koelwater er in een keer uitgespoten, Alles nat onder de motorkap. Ik zal het uitgebreide verhaal besparen maar door de ANWB verder geholpen en is de volgende dag er een nieuwe afsluitdop door de pechdienst (ingeschakeld door de ANWB) geplaatst. Daarna zijn we met een legere bus (de overige 4 inzittenden + bagage) waren al naar Val Thorens gegaan met de busdienst, alsnog naar boven gereden. De bus had het er wel zwaar mee, maar we zijn boven gekomen (3300m hoogte).
De volgende vragen doen zich bij mij voor;
-de dagen daarna heeft de motor zich goed gedragen, geen koelwater hoeven bij te vullen. Gisteren terug gereden uit Frankrijk en vanmorgen moest ik toch 1 liter koelvloeistof bij vullen. Kan dat kloppen? (1500 km verder na het opnieuw vullen van de koelvloeistof).
-de temperatuurmeter loopt normaal gesproken op tot het eerste langere streepje op de meter, wordt de motor zwaarder belast dan loopt het op tot het tweede langere streepje (dat was ook het geval toen de eerste keer het koelwater eruit spoot), moeten bij deze belasting allebei de koelventilatoren al draaien? volgens mij draait er maar een, is dit te controleren?
-tegen de tijd dat ik bijna boven kwam in Val Thorens, zag ik uit de uitlaat af en toe toch redelijke zwarte rook van onverbrandde diesel komen, heeft dit te maken met de hoogte in de bergen (zuurstofgebrek) of door de zware belasting van de motor.
-en als klap op de vuurpijl had ik tijdens de terugreis opeens geen werkend dashboard meer, als ik het licht aandeed, viel de toerenteller uit, dashboardverlichting brandde niet, de temperatuurmeter gaf de helft van de temperatuur aan.
Zet ik het licht uit dan doet alles het weer normaal, kortsluiting oid? of moet ik het ergens anders zoeken.
Lang verhaal met veel vragen maar ik ben benieuwd naar jullie suggesties en tips.
mvgr
Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Multivan Generation »

Koelvloeistof verlies kan ook goed onderaan de radiateur te vinden zijn.
Komt wel vaker voor bij een AAb-motor.

Bij zware belasting, zouden er, om de temperatuur omlaag te krijgen, 2 moeten draaien, maar dat hangt ook af van de buitentemperatuur, maar met die belasting, zoals je die schetst, zouden er 2 moeten draaien.

Dat zwarte roeten, kan inderdaad door een veranderde verhouding lucht:diesel-mengsel veroorzaakt worden. Ijlere lucht door de hoogte bevat minder zuurstof..
De belasting kan het ook veroorzaken..

Dat dashboard dat ineens kuren vertoond, kan goed zijn, dat de spanningsstabilisator af en toe wel contact maakt en dan weer niet.
Doorsolderen van de printplaat zal het probleem waarschijnlijk wel oplossen.. Zie ook bij tips en trucs.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door PJJ-65535 »

Beste,


Ik weet niet voor alles, maar voor een deeltje van je vraag heb ik mogelijk wel een antwoord...
en als klap op de vuurpijl had ik tijdens de terugreis opeens geen werkend dashboard meer, als ik het licht aandeed, viel de toerenteller uit, dashboardverlichting brandde niet, de temperatuurmeter gaf de helft van de temperatuur aan.
Zet ik het licht uit dan doet alles het weer normaal, kortsluiting oid? of moet ik het ergens anders zoeken.

Lijkt erop dat je accu - of generator massa naar chassis stuk is (geoxideerd of gewoon gebroken). De massa loopt dan via allelei onbedoelde kanalen, en kan tot fik van dunnere kabels leiden (zo is ookt eens mijn gaskabel "doorgebrand" omdat m'n massa-chasis-kabel rot was en de gaskabel een goede geleider was tussen motorbolk en chassis.

Dit (rotte massa) zou ook de oorzaak kunnen zijn dat je motor-temp oploopt. Bij een rotte massa naar chasis draaien je fan's niet voldoende hard.

ff checke dus.
Groet,

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Henk250 »

Je geeft aan dat je een koelvloeistof regen hebt gehad.
Dit spul is nogal agressief,en kan slechte contacten veroorzaken,buiten dat het
je lak aanvreet.
Ik zou alles eens goed spoelen,smeren,en eventueel wat contactspray proberen
hier en daar.

Succes.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

Ik ben blij met al deze reacties,
ik was inderdaad van plan om het motorblok eens goed schoon te spuiten ivm het feit dat alles onder de koelvloeistof zit.
Dat dan eerst maar eens doen en dan meteen maar eens verder zoeken naar de diverse massacontacten.
Ook maar eens goed gaan zoeken naar een eventuele lekkage in het koelsysteem.
mvgr
Bert
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

Multivan Generation schreef: Bij zware belasting, zouden er, om de temperatuur omlaag te krijgen, 2 moeten draaien, maar dat hangt ook af van de buitentemperatuur, maar met die belasting, zoals je die schetst, zouden er 2 moeten draaien.
Motorblok schoongespoten, nu komt de ventilator er geizen de temparatuur veel te laat in! Het lichtje van de temperatuur knippert zelfs op het dasboard. Volgens mij moet de ventilator er al bij een veel lagere temperatuur gaan draaien. Dat deed ie voor het schoonspuiten tenminste wel!
Multivan Generation schreef: Dat dashboard dat ineens kuren vertoond, kan goed zijn, dat de spanningsstabilisator af en toe wel contact maakt en dan weer niet.
Doorsolderen van de printplaat zal het probleem waarschijnlijk wel oplossen.. Zie ook bij tips en trucs.. :knipoog
Het probleem met het dashboard doet zich nog steeds voor dus daar moet ik maar eens goed voor gaan zitten :nuts

mvgr
Bert
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Multivan Generation »

Alle stekkers in de motorruimte bij een VW zijn zo geconstrueerd dat een beetje vocht zeker geen probleem is,
omdat ze best wel afgeschermd zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

Multivan Generation schreef:Alle stekkers in de motorruimte bij een VW zijn zo geconstrueerd dat een beetje vocht zeker geen probleem is,
omdat ze best wel afgeschermd zijn.
Nou ja, een beetje vocht, Ik heb er de hogedrukspuit op gezet, waarschijnlijk iets te heftig? :bonk
Alles bleef wel werken op de genoemde problemen na dan :muur
mvgr
Bert
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door repelsteeltje »

radiateur kan waterzijdig behoorlijk verstopt raken, corrosie of mengen van verschillende koelvloeistoffen.... (het roze G12 mag nooit!!!! vermengd worden met de blauwe of groene variant) Het kan dat deze wagen af fabriek is gevuld geweest met G12...... (het latere G12+ geld dit niet voor, hoewel mengen nog steeds geen aanrader is)

hoe kom je hier achter, haal de onderste slang los en kijk of er een laag drab in staat. Je kunt proberen hem te spoelen, maar meestal ben je beter af met een nieuw exemplaar. Op Duitse ebay zijn ze voor niet al te veel te scoren.

verder, als jij een berg oprijd, probeer je dan met 40km/h in de 5e versnelling boven te komen?? Ook dat kan verklaren waardoor het handeltje aan de kook kan gaan. Verder, zwarte rook, kan duiden op een verkeerd inspuittijdstip. En ook dat kan extra warmteontwikkeling geven bij een zwaar belaste motor.

Oftewel, je hebt wat te doen komend weekeind.
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

repelsteeltje schreef:radiateur kan waterzijdig behoorlijk verstopt raken, corrosie of mengen van verschillende koelvloeistoffen.... (het roze G12 mag nooit!!!! vermengd worden met de blauwe of groene variant) Het kan dat deze wagen af fabriek is gevuld geweest met G12...... (het latere G12+ geld dit niet voor, hoewel mengen nog steeds geen aanrader is)

hoe kom je hier achter, haal de onderste slang los en kijk of er een laag drab in staat. Je kunt proberen hem te spoelen, maar meestal ben je beter af met een nieuw exemplaar. Op Duitse ebay zijn ze voor niet al te veel te scoren.

verder, als jij een berg oprijd, probeer je dan met 40km/h in de 5e versnelling boven te komen?? Ook dat kan verklaren waardoor het handeltje aan de kook kan gaan. Verder, zwarte rook, kan duiden op een verkeerd inspuittijdstip. En ook dat kan extra warmteontwikkeling geven bij een zwaar belaste motor.
Door de garage is het koelssyteem gevuld met roze koelvloeistof (of dit dan 12 of 12+ is weet ik niet) Ik heb aangevuld met gele koelvloeistof (ongeveer 1 liter) of dit dan goed is weet ik ook niet. Ik kwam er later pas achter dat dit spul niet gemengd zou mogen worden, moet ik nu het hele systeem weer leeg halen?

Die berg oprijden in z'n 5 gaat natuurlijk niet lukken, Ik ben met voldoende toeren in z"n 2 of 3 naar boven geklommen. Ik denk dat de eerdere suggestie van ijlere lucht e.d. meer van toepassing is, want bij normaal gebruik heb ik nergens last van.

Voor de rest heb ik nog verder gespit naar de eventuele massasluitingen e.d., alles werkt nu weer, ik had wel 1 kapotte 30 ampere zekering van de koeling en de voorgloei zekering was ook niet jofel meer.
Allebei vervangen en voorlopig werkt alles weer zoals het moet.

Wel heb ik het gevoel dat de de motor wat meer een hogere geluid produceert wat deze nog niet deed voordat ik naar Frankrijk reed. Eens kijken of alle snaren nog strak genoeg staan.
mvgr
Bert
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

Omdat ik het niet helemaal vertrouwde dat ik zoveel koelvloeistof moest bijvullen maar eens goed gaan zoeken.
Volgens mij heb ik helaas toch een lekke koppakking. Ik zag dat er regelmatig een druppeltje verschijnt tussen onderkant van de kop en het blok daaronder. Het is aan de rechterkant van het blok net onder de aansluiting waar de koelvloeistof slangen worden aangesloten (vergeef me af en toe de leken taal, ik weet niet overal de goede benaming voor :nuts )
Volgens mij is dit voor mij een iets te groot klusje om zelf te doen, Ik ben benieuwd naar de kosten van zoiets?
Zijn er nog suggesties voor goede garages in de buurt van Den Haag, anders denk ik dat ik maar naar Bochanen in Alblasserdam terug ga. Daar komt de camper ook vandaan.
Ik baal wel van dit geintje. Op de een of andere manier was de koeling vanaf het begin waarschijnlijk al niet helemaal in orde en is dat bij deze redelijk zware belasting er op een dure manier uit gekomen.
mvgr
Bert
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Bedoel je met die slangen, de slangen aan de rechterachterkant het blok? Net achter de snaar van de brandstofpomp? Daar zit nl. een flens die wel vaker lekt. De O-ring zou vergaan kunnen zijn.
Verder zit er links voor op het blok nog een flens met daarin 2 sensoren. Ook hier treedt vaker lekkage op, bij de aansluiting van de flens. Ook hier is de O-ring de boosdoener. Verder zitten de twee sensoren ook met O-ringen gemonteerd.
Controleer die plekken even voor je kop eraf laat halen.

Vervang evt. je thermostaat. Ongeveer 15 euro.

M.vr. gr,
Herman744
dutchy
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mei 2009, 23:45

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door dutchy »

:driveT4 Hallo
Ik ken het probleem van waterverlies
Rij zelf een 150pk die sins de winterstop ook water eruit gooit
Als ik hem netjes behandel (aan de max snelheid in nl houdt)
dan kan ik tig duizend km rijden zonder bij te vullen , rij ik Duitsland in en geef ik hem de sporen (tussen 180 en 200km/h) dan wordt het water er aan de bovenkant (koelvloeistofhouder) binnen 20km uit gedrukt/gegooid
Weet niet waar het aan ligt , misschien kan iemand mij helpen met dit probleem

Groeten Dutch(y) :T44EVER
Idworx
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 okt 2008, 00:25

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door Idworx »

Herman744 schreef:Hallo,

Bedoel je met die slangen, de slangen aan de rechterachterkant het blok? Net achter de snaar van de brandstofpomp? Daar zit nl. een flens die wel vaker lekt. De O-ring zou vergaan kunnen zijn.
M.vr. gr,
Herman744
Waarschijnlijk hebben wij het inderdaad over hetzelfde. Net achter die snaar komen gaan twee koelslangen het blok in d.m.v. die flens. De koelslang komt recht vanuit het expansievat naar beneden. Maar daar lekt het volgens mij niet.
Ik heb het daar drooggewreven en net iets daaronder op de hoek komt er elke keer een nieuw druppeltje koelvloeistof. Ik dacht eerst dat het uit een gat met draad, wat daar heel dicht bij zit uitkomt, maar dat is niet het geval. Ik vrees het ergste.
De andere punten die jij aangeeft zijn droog.

Ik draaide de dop van het expansievat eraf bij een koude motor en terwijl ik deze losdraaide spoot er wat koelvloeistof uit het expansievat door die "overloopgaatjes" . Dit lijkt me toch niet de bedoeling?

Nog even ter info van mij. Bij de reparatie in Frankrijk is er een blauwe dop op het expansievat gedraaid terwijl er een zwarte op zat. Je zou zeggen dat het verschil in kleur van de dop niets uitmaakt?
mvgr
Bert
gympiq
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 aug 2007, 00:31
Locatie: Zaandam

Re: koeling en andere (elektronische) perikelen

Bericht door gympiq »

Dat koeling probleem komt me bekend voor. Ik droom er nog wel eens over als ik zwaar getafeld heb. Uiteindelijk, na echt ook van alles te hebben geprobeerd, bleek gewoon( wat is gewoon) de koppakking kapot te zijn. Voor mijn hele verhaal ga je de geschiedenis in van dit forum. De uiteindelijke oplossing vond plaats vorig jaar september en is uitvoerig door mij beschreven in dit forum. Doe je voordeel er mee en win een hoop tijd. Reken bij een deskundige reparatie op zo'n (afgerond naar boven) 2000 Euro. (da's ff slikke).
je hebt voor die prijs wel weer een heerlijke bus.
Plaats reactie