Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Hallo,

Wij hebben sinds kort een trekhaak laten monteren onder onze Camper.
Het is een Camperway- Paris, een semi-integraal op VW T4 basis. ( In Italie gebouwd onder Duitse supervisie )
Tijdens de keuring werd de camper nogmaals gewogen en er bleek dat er nog maar 140 kg laadgewicht overbleef. ( op het oude kenteken was dit 560 kg ??).
Nu zijn wij er na enig zoekwerk achter gekomen dat de VW de T4-chassis voor Campers afleverde met een max gewicht van 3300 kg ipv 2800 kg., maar het kentekengewicht kon ieder land zelf bepalen.
Nu schijnt dit dmv een codeplaatje aangegeven te zijn, volgens de tekst onder het dashbord.

Weet iemand waar dit exact moet zitten?
En wat de eventuele verschillen zijn tussen de uitvoeringen? ( er zit bv onder onze camper een stab-as tussen de achterwielen gemonteerd, wat weer beschreven staat als een zwaardere uitvoering)

We hopen nl dat als het een 3300 kg uitvoering is dit ook op het kenteken te kunnen krijgen.

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door chv »

Hallo Peter,

Maar val je dan nog steeds in de zelfde gewichtsklasse qua wegenbelasting?
Of wordt ie dan een stuk hoger/duurder? (Ook al zit je in het kwarttarief)

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Misschien dat ik in een andere gewichtsklasse kom (hoop het niet)
maar het gaat hoofdzakelijk om een hoop gezeur te voorkomen mocht er weer eens controle zijn.

groetjes Peter
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Heb vandaag nog even alle stickers afgezocht, maar de sticker welke volgens het boekje onder het dashbord moet zitten nog steeds niet gevonden

wie o wie weet waar dit ....... precies moet zitten

Verder ontdekt dat er naast de 28mm stab-as ook verzwaarde veren onderzitten
( bruine stip nutzlast 1200/2000kg )

de zoektocht gaat door

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door Multivan Generation »

allereerst heb ik nog nooit van jouw opbouwer gehoord,
dus ik ben eigenlijk wel zeer benieuwd naar een paar fotootjes van je parel.. :knipoog

Misschien is het een idee,
om je in verbinding te stellen met de ombouwer,
zodat die een verklaring kan afgeven, waarop aangegeven wordt dat jij een 3300 kg versie hebt.
Dat zou het voor jou een stuk eenvoudiger maken lijkt me..

Op de originele wagensticker zal zo iets, zo lijkt me,
niet vermeld staan..
Want die ziet er bijvoorbeeld zo uit...
Afbeelding

Maar daarmee kun je wel aantonen dat een bepaalde code staat voor een bepaalde zwaarte van de veren, dus het laadvermogen, en dat er af fabriek een stabilisatorstang onder zat..

Die 2 veren van jou kunnen dus het gewicht van 2000 kg hebben.
Wat zou de opbouw zelf wegen?
In Duitsland lees je regelmatig over "Auflasten" naar 2800 kg, zodat ze in een ander tarief kunnen vallen (goedkoper). Maar hoe ze dat bereiken(aanvullende zaken) zou ik echt niet weten.

Maar dat is dan nog een verschil van 500 kg met jouw idee he...

succes bij het vinden van de juiste oplossing voor je


Misschien kan het campercentrum in Amersfoort je op weg helpen?
Er zijn namelijk op T4 basis ook zware Karmann campers geleverd, zoals de Colorado en de Missouri(geloof ik, dat ze heten)
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Ik heb al contact gehad met A'foort, maar zij kunnen mij ook niet verder helpen.
Ben nu bezig met Pon ( was ook advies van A'foort) heb hen alle beschikbare info gegeven.
Om de fabrikant te benaderen voor info zal helaas niet meer lukken, is al een paar jaar failliet.


groetjes Peter

ps
zal van de week een foto van de camper erbij zetten
ben nu even "in de baas z'n tijd "bezig
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door repelsteeltje »

ubereinstemmungs certificaat (COC) bij vw fabriek opvragen, weet je in ieder geval hoe de transporter de fabriek verlaten heeft.... (het zware onderstel is er bijna zeker weten af fabriek opgekomen)
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

VW-de had ik ook al gemailed, zij verwezen mij weer door naar Pon.
De voormalige importeur had ook geen gegevens hierover en verwees mij ook naar Pon
Alle gegevens zijn nu doorgestuurd naar de afdeling typegoedkeuring.

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door Multivan Generation »

Naamgenootje,
Ik denk dat het wel eens moeilijk zou kunnen worden !

Stel anders je vraag eens hier: http://www.vwn-aufbaurichtlinien.de/de/kontaktformular/

of hier de informatie waar je naar op zoek bent!!!
http://www.vwn-aufbaurichtlinien.de/de/ ... rgewichte/

Hieruit komt:
"Abmessungen und Gewichte
Die Volkswagen AG bietet frontangetriebene Fahrzeuge wie Kastenwagen, Kombi, Pritschenwagen, Fahrgestell mit Fahrerhaus, Doppelkabine und Fahrgestell mit Doppelkabine in folgenden Gewichtsklassen an: verminderte Nutzlast (PR-Nr. 0J1). Standardnutzlast (PR-Nr. 0J2), erhöhte Nutzlast (PR-Nr. 0J3) und erhöhte Nutzlast mit zul. Gesamtgewicht 2890 kg (PR-Nr. 0J5). syncro-Fahrzeuge werden nur mit der Standard Nutzlast (PR-Nr. 0J2) und erhöhter Nutzlast (PR-Nr. 0J3) angeboten.

Achtung:
Nur für Verkaufswagen und Wohnmobile gibt es auch Fahrgestelle mit erhöhter Nutzlast (PR-Nr. 0J4). Zul. Gesamtgewicht 3.300 kg - nur in der Frontantriebsversion!"

Dus kijk naar het PR nummer 0J4 :knipoog

Sticker met wagengegevens komt voor op het kapje voor de afdekking van de zekeringen en in het instructieboekje deel1.1 dacht ik...
Er staan gegevens op, zoals ik hierboven reeds heb laten zien..
Ook kun je eventueel op het chassisnummer bij VW uit laten zoeken welke PR nummers er allemaal op en aan zitten..
PR nummers zijn een soort van uitrustingsdetails..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Hallo Peter,

bedankt voor alle info, ik had veel hiervan al het een en ander bij de downloads van de VW afgehaald.
De firma Pon kan mij ook niet verder helpen, maar ik zal ze morgen eens bellen met wat vragen.
In het instructie boekje als op/onder het zekeringen kastje zitten helaas geen stickers, maar ik blijf rondkruipen om het te vinden.
Heb een foto van de camper als avatar toegevoegd, zodat je een idee hebt hoe de camper eruit ziet.

Groetjes Peter
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Bij mijn busje uit 1992 zit de sticker met gegevens links naast het zekeringendeksel tegen de buitenwand. Dus even kap verwijderen en daar is ie.

Groet,
Herman744
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Even snel een update:
Heb zojuist met Pon gesproken.
De achteras voldoet wel aan de specificaties, maar de vooras is niet aangepast om een 3300 kg verklaring te kunnen krijgen.
Volgens Pon schijnt dit nogal een ingrijpende operatie te zijn om dit aan te passen.

mvgr Peter
Gebruikersavatar
petertje
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 feb 2007, 21:26

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door petertje »

Hallo,

Heb nog een keer contact gehad met Pon.
Omdat het chassis eerst naar Italie is verstuurd en na de camperbouw vanuit Italie naar Nl is geexporteerd, zijn alleen de door de Italianen verstrekte gegevens voorhanden.
Ondanks het feit ik ondertussen heb uitgezocht dat het chassis standaard al in de zwaardere uitvoering is, wordt er geen verklaring verstrekt. Op mijn vraag of het dan mogelijk is om de camper te laten keuren/ombouwen bij de VW-dealer om dan een goedkeuring te krijgen kreeg ik een negatief antwoord. Of ...... ik moet alsnog kunnen aantonen door middel van de sticker/plaatje met de voertuig gegevens dat het af fabriek wel degelijk een OJ4 is.
Dat is dus het onvindbare sticker/plaatje wat er niet meer zit en waar ik nu naar opzoek ben.

Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door Multivan Generation »

Peter,
iedere dealer zou aan de hand van je chassisnummer kunnen zien,
wat er allemaal op en aan je T4 zit..

Dus misschien gewoon eens simpel bij een dealer langsgaan..?
Of anders een vakantie naar Italia?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Gewicht T4 2800kg of 3300kg?

Bericht door doka Rick »

Dag Peter,

ik heb zojuist alles eens gelezen en als je achteras al klaar is voor het max. achteraslast, dan valt de vooras best mee. je moet dan de zware stabi monteren en stuggere dempers. Meer is het niet!

Dat je in NL geen conformiteits verklaring krijgt heeft te maken dat PON geen T4's wou verkopen boven de 2800kg, want dan zouden ze de LT28 van toen niet gauw verkopen. Dit is de echte reden; een kameraad werkte des tijds voor technische service bedrijfswagens. Als je alle gegevens of ben je er nog niet uit. Als je gegevens nog zoekt, kun je mij het chassisnummer doormailen. Ik kan de uitvoering van je auto ontleden, zoals; motortype, wielbasis, maar ook gewicht klasse van de voor en achteras.

Als je dan deze info weer naar eht adres in Hannover stuurt, heb jij al het werk gedaan en dan kunnen ze niet anders doen dan de verklaring versturen. Ook de VW organisatie in Hannover werkt als een ambtenaarij.

We hebben zelf alwel eens een auto in duitsland gekeurd mbv een Auflastung en dan krijg je een 1 dags kenteken zodat je hierna de auto weer kunt invoeren in NL met een hoger totaal gewicht.
De auto die wij hebben gekeurd was een grijs kenteken auto en hier gaat het om een geel kenteken ( camper), ik weet dus niet hoe je dan uitkomt met de BPM.

Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel, stuur maar een mail.

Groeten Rick
Plaats reactie