Door deze operatie was ik wel mijn chiptuning kwijt

Vandaag bij de tuner geweest. Deze heeft de tuning er weer opgezet. Bij het uitlezen bleek het om een heel nieuwe versie van het regelapparaat te gaan. Hiervoor bleek ook een andere tuningversie nodig te zijn. De tuner heeft dit eens verder nageplozen en wat bleek: er bleken ontwerpfouten in het oude apparaat te zitten, waardoor er bij hoge temperaturen storingen kunnen ontstaan. In het nieuwe apparaat blijkt de koeling van de componenten op de printplaten sterk verbeterd te zijn. Volgens de tuner is het wel mogelijk om met eenvoudige middelen de oude apparaten van een betere koeling te voorzien. Achteraf gezien had het oude regelapparaat alleen geupgraded moeten worden en had ik een hoop geld kunnen sparen.
Dit is nu typisch VW. Dit probleem was natuurlijk allang bekend, anders hadden ze geen verbeterde versie ontwikkeld. Voor de rest wordt het stilgezwegen en gaan ze ervan uit dat de klant gewoon zijn beurs trekt en een nieuw apparaat betaalt. Dit is voor de dealer natuurlijk ook het gemakkelijkst. De dealer loopt natuurlijk wel het gevaar dat hij wel een goed betalende klant verliest......................